avrstudio aan Arduino m2560

Arduino specifieke Software
Berichten: 21
Geregistreerd: 06 Aug 2012, 21:13

avrstudio aan Arduino m2560

Berichtdoor PE1bia » 07 Jan 2013, 17:39

Hallo
Ik heb met AVRstudio 4 een programma geschreven en ik wil nu de hex file naar het arduino mega board overzetten.
Ik wil dit doen via een usb kabel gekoppeld aan de laptop en het boardje.
Tot nu toe lukt mij dit niet. Ik zie een heleboel instellingen maar ik krijg geen communicatie tussen beiden.

Is er iemand die hier ervaring in heeft en mij verder kan helpen.

Met voorbaat dank
Joop

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: avrstudio aan Arduino m2560

Berichtdoor pjh » 07 Jan 2013, 19:39

Een Arduino programmeer je via de Arduino IDE. Dit gaat middels UART, dus de Tx en Rx op pin 0 en 1 v.d. arduino.
Een Atmel-chip, zoals op de Arduino Mega, programmeer je anders, ISP heet dit geloof ik. In system programming. Gaat oa via de SPI-pinnetjes MISO MOSI SS etc.
Je kunt een Atmel-chip programmeren als een arduino door er een zogenaamde bootloader op te zetten. Dit programmaatje regelt de communicatie met Arduino IDE. Die bootloader krijg je alleen via ISP op de chip.

Nu wil jij de tool voor de Atmel chip, via USB op de Arduino Mega zetten: gaat nooit lukken. Daar heb je een programmer voor nodig.

In-system programming
AVR Studio 5 connects seamlessly to a wide range of AVR debuggers and programmers.

One of the biggest advantages of modern flash microcontrollers is their ability to send debug data to your PC, giving you perfect view of what goes on inside.

Voorbeeld programmer:
http://www.ebay.nl/itm/Atmel-AVR-Dragon ... 222wt_1021
En daarbij staat:
All that is needed for this is an internet connection and AVR Studio - a profesional, free and fully featured development environment.

Berichten: 21
Geregistreerd: 06 Aug 2012, 21:13

Re: avrstudio aan Arduino m2560

Berichtdoor PE1bia » 08 Jan 2013, 21:50

Dag PHJ

Ik weet niet waar je je informatie vandaan haalt maar deze is niet juist. De TX en RX aansluiting is op het Arduino board niet terug te vinden.
De uart zit eigenlijk al op het Arduino mega board. Als ik een programmer koop (zoals je aangeeft) koop ik eigenlijk dubbelop.
Er is wel de mogelijkheid om rechtstreeks, via de miso, mosi en clk lijn, te programmeren en dat lijkt me via de oplossing die je aangeeft
mogelijk. Om nu de programmer zo zonder te kopen vind ik toch wel een risico met zich mee te brengen dus ik laat het hierbij.
Toch bedankt voor je reactie.

Joop

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: avrstudio aan Arduino m2560

Berichtdoor pjh » 08 Jan 2013, 22:28

Joop. Jij schrijft:
Ik weet niet waar je je informatie vandaan haalt maar deze is niet juist. De TX en RX aansluiting is op het Arduino board niet terug te vinden.

Kijk bij pinnetje 0 en 1. Op plaatje hieronder rechts-boven. Daar staat Tx en Rx. Verder denk ik dat het goed is dat je het erbij laat. Met wat je schrijft over een 'dubbele programmer', geef je goed aan dat je het niet begrijpt. Is niet erg, maar je houdt zo wel een paar mensen bezig met wat alleen maar vaag blijft.
Afbeelding

Berichten: 21
Geregistreerd: 06 Aug 2012, 21:13

Re: avrstudio aan Arduino m2560

Berichtdoor PE1bia » 08 Jan 2013, 23:58

TX en Rx is een RS232 lijn. Daar kan ik niets mee.
Het programeren van de atmega chip moet via de miso mosi lijn.

Joop

Berichten: 21
Geregistreerd: 06 Aug 2012, 21:13

Re: avrstudio aan Arduino m2560

Berichtdoor PE1bia » 09 Jan 2013, 00:08

Nog een reactie, het boardje wat jij laat zien is een oudere uitvoering
Wat ik heb is met een smd chip!
Op de plaats die jij aangeeft zit bij mij een SDA en SCL aansluiting op pen 20 en 21.
Ik houd er niet van zo op mijn vingers getikt te worden. Informeer je wat meer.
Ik heb een ruime ervaring maar niet bekend met allerlei kreten.

Joop

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: avrstudio aan Arduino m2560

Berichtdoor pjh » 09 Jan 2013, 00:57

Ik probeer je te helpen en dan schrijf jij:
Ik weet niet waar je je informatie vandaan haalt maar deze is niet juist.

Kijk: dan neem ik direct een gereserveerde houding aan. Ligt allemaal in de communicatie. Denk dat de bedoelingen goed zijn.

Maar de toon is wel gezet. En ik blijf van mening dan je wat voorbarig bent met jou bovenstaande opmerking. Neem nu die Tx en Rx pinnetjes. Ik toon een foto van een arduino UNO en jij schrijft:
Op de plaats die jij aangeeft zit bij mij een SDA en SCL aansluiting op pen 20 en 21.

Ik denk dan: "Goh, die heeft een MEGA, waardoor de Tx en Rx inderdaad niet helemaal rechts bovenin de hoek staan, zoals ik aangaf, maar iets meer naar links. Ik ben nu wat voorzichtig, maar klopt het dat onderstaande plaatje ongeveer overeenkomt met je arduino? En staat er dan géén Rx en Tx bij pin 0 & 1? Net boven het woordje COMMUNICATION?
Afbeelding

Verder ben je met een aantal onderwerpen-vragen gekomen, die in mijn beeld erop duiden, dat je veel ervaring hebt met oudere technieken. Mooi. Leer het ons. Maar je poging een "machinetaal" programma "via USB" op de Arduino MEGA te zetten geeft nu eenmaal aan dat je het niet snapt. Dan kun je wel schrijven:
Ik houd er niet van zo op mijn vingers getikt te worden.

Maar wat mij betreft heb je dit aan je eigen wijsheid te danken.

Maar ik ben erg benieuwd of je de Rx en Tx op de Arduino vindt. En zo ja, of jouw opmerking:
Ik weet niet waar je je informatie vandaan haalt maar deze is niet juist.
en je aanvulling daarop:
Informeer je wat meer.
wel kloppen?

Om voor de mede lezer er nog een beetje informatie aan toe te voegen: de kwestie aangaande de Rx en Tx betreft de manier van programmeren. Ik zal me beter informeren als men hier op het forum vindt dat het volgende onzin is:

Er zijn twee manieren om een ATMEL-chip op een Arduino te programmeren:
1) via een programmer (ISP)
2) via de bootloader op de microcontroller zelf. (UART: Tx, Rx)

Tenzij je via optie 1) de bootloader op de Atmel chip verandert, zal de microcontroller altijd de bootloader als programma gaan draaien. Deze bootloader zorgt er voor dat het Arduino-programma's volgens UART-protocol kan ontvangen. USB is echter geen UART. Daarom heb je een aparte chip op de mega: USB naar UART en andersom. Dit heeft niets te maken met optie 1).

En jij reageert op mijn reactie met
TX en Rx is een RS232 lijn. Daar kan ik niets mee.
Het programeren van de atmega chip moet via de miso mosi lijn.

Terwijl ik in een eerder bericht van jou op dit forum al dit schreef: http://huinink.info/arduino-com-poort-usb-uart-rs232/

Ik vind het allemaal maar een beetje vreemd worden en laat het maar zo.

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: axuypepafa, azojonovebo en 22 gasten