pid controller voor schoolproject

Arduino specifieke Software
Berichten: 6
Geregistreerd: 02 Feb 2017, 13:44

pid controller voor schoolproject

Berichtdoor maurits » 02 Feb 2017, 15:08

Hallo,

Ik heb nog geen ervaring in stuurtechniek. Voor school moet ik nu een opwarmcyclus genereren met Arduino + breadboard. De code is gegeven, die hoef ik niet zelf te schrijven. Door de K-factoren te manipuleren wordt verschillende uitvoer gegenereerd in serial monitor. De gegevens van de opwarmsessies transporteer ik naar ecxel en van elke invoer maak ik een grafiek.

De opdracht is om mbv manipulatie van de 3 K-factoren in de excel-grafiek het optimum te simuleren voor de respectievelijke opwarmcyclus. Er is een voorbeeld-excel erbij verstrekt van een simulatie (incl de K-factoren) van een technische veer.

Ik heb nog 2 andere pid-excelsimulaties bekeken. Maar de manier waarop de K-factoren daar werken op de gegevens verschilt in mijn begripsniveau per excelvoorbeeld dermate veel dat ik er niet uit kan opmaken hoe de K-factoren toe te passen in mijn eigen opdracht. Waar ik op vast loop is

a) De opwarmcycli blijken in de grafiek niet zichbaar te verschillen. Zijn mijn waarden in de code te laag?
b) Hoe moet de invoer in excel worden bewerkt zodat de K-factoren de grafieklijn beinvloeden?

Ik heb een kolom in mijn excels toegevoegt met de afwijking tussen de gemeten temperatuur en setpoint. Ik heb een kolom toegevoegd met het verschil tussen opvolgende afwijkingen. En ik heb K-factoren ingevoerd. Het gaat dan zeker nog niet werken besef ik, maar op dat punt begin ik reeds het spoor bijster te raken. Ik zoek geen oplossing maar wel een beetje hulp in het leerproces?

In de code verander ik de achtereenvolgens de waarden voor Ki en Kd. Uploaden van extensie xlsr en pdf gaat niet. De grafiek uploaden gaat ook niet. Is dit correct?

cpp code
const float Kp = 70;             // Waarde voor de proportionele versterking.
const float Ki = 0;
const float Kd = 0;
int integraal = 0;