geautomatiseerd weerstation

Arduino specifieke Software
Berichten: 7
Geregistreerd: 19 Jan 2017, 17:38
Woonplaats: Velp Gelderland

geautomatiseerd weerstation

Berichtdoor sjoerd008 » 01 Feb 2017, 13:46

goedemiddag allemaal

voor de verandering wil ik graag een geautomatiseerd weerstation maken voor mijn kweekruimten
nu heb ik nieuwe inkopen gedaan voor mijn arduino mega
ik heb de DHT11 weg gedaan voor een DHT22 senor omdat de dht11 niet erg zuiver was in het aangeven van de temperatuur
nu heb ik ook barometer en ph meter erbij gekocht dit werkt naar 2 dagen wat klooien zeer goed en accuraat
aleen mijn DHT22 is gewoon niet zuiver deze wijkt 3 graden uit hoger en luchtvochtigheid zit 10% verschil in maar juist lager dan de originele hygro meter van de winkel moet ik de DHT22 sensor speciaal kalibreren ? of iets aan de libraries veranderen van arduino
voor dat ik alles ga combineren wil ik graag dat de sensor toch redelijk zuiver is

simple code voor de DHT22 sensor dat ik gebruik



// DHT22 Sensor Code

#include <dht.h> // installeer DHT bibliotheek

#include <LiquidCrystal.h> // installeer LCD bibliotheek voor lcd scherm

LiquidCrystal lcd(12, 11, 5, 4, 3, 2); // Set LCD pinout

dht DHT;

#define DHT22_PIN 7 // Set pinout voor DHT sensor

void setup(){
lcd.begin(16, 2);
lcd.display();
}

void loop()
{
int chk = DHT.read22(DHT22_PIN);
lcd.setCursor(0,0);
lcd.print("Temp : ");
lcd.print(DHT.temperature);
lcd.print((char)223);
lcd.print("C");
lcd.setCursor(0,1);
lcd.print("Vocht: ");
lcd.print(DHT.humidity);
lcd.print(" %");
delay(1000);
}

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: geautomatiseerd weerstation

Berichtdoor Koepel » 01 Feb 2017, 14:14

De DHT22 heeft een DS18B20 als temperatuursensor, dat is nauwkeurig, maar misschien dat de DHT22 zelf warm wordt.
Dat de luchtvochtigheid van jouw DHT22 slechts 10% afwijkt, dat is geluk hebben. Mijn DHT22 wijkt meer af.

De DHT22 en DS18B20 gedragen zich soms merkwaardig met de temperatuur. Als er in de buurt iets is dat warmte uitstraalt, dan lijkt het wel alsof ze die warmte extra goed opslurpen. Dat krijg je vooral als ze in een doos zitten, of in de buurt van een Arduino. Ik heb ze bij voorkeur aan een kabel van 50cm en ik hang de DS18B20 zoveel mogelijk in de vrije lucht.

Dit vond ik verhelderend: http://www.kandrsmith.org/RJS/Misc/Hygrometers/calib_many.html
Er is ook een link naar "self-heating" van de DHT22.

Bij Adafruit.com hebben ze meerdere soorten, zoek daar eens op: humidity
Verder is ook de Honeywell HIH6000 serie redelijk en de HIH9000 serie is nauwkeurig.

Welke PH sensor heb je ? Heb je een galvanisch gescheiden versterker voor de sensor ?

Er bestaan procedures om de luchtvochtigheid van de DHT11 en DTH22 te calibreren. Door ze een bepaalde tijd bij een bepaalde temperatuur en bepaalde luchtvochtigheid te houden. Maar dat doet niemand. Koop gewoon een betere.

Berichten: 7
Geregistreerd: 19 Jan 2017, 17:38
Woonplaats: Velp Gelderland

Re: geautomatiseerd weerstation

Berichtdoor sjoerd008 » 01 Feb 2017, 14:54

Koepel schreef:De DHT22 heeft een DS18B20 als temperatuursensor, dat is nauwkeurig, maar misschien dat de DHT22 zelf warm wordt.
Dat de luchtvochtigheid van jouw DHT22 slechts 10% afwijkt, dat is geluk hebben. Mijn DHT22 wijkt meer af.

De DHT22 en DS18B20 gedragen zich soms merkwaardig met de temperatuur. Als er in de buurt iets is dat warmte uitstraalt, dan lijkt het wel alsof ze die warmte extra goed opslurpen. Dat krijg je vooral als ze in een doos zitten, of in de buurt van een Arduino. Ik heb ze bij voorkeur aan een kabel van 50cm en ik hang de DS18B20 zoveel mogelijk in de vrije lucht.

Dit vond ik verhelderend: http://www.kandrsmith.org/RJS/Misc/Hygrometers/calib_many.html
Er is ook een link naar "self-heating" van de DHT22.

Bij Adafruit.com hebben ze meerdere soorten, zoek daar eens op: humidity
Verder is ook de Honeywell HIH6000 serie redelijk en de HIH9000 serie is nauwkeurig.

Welke PH sensor heb je ? Heb je een galvanisch gescheiden versterker voor de sensor ?

Er bestaan procedures om de luchtvochtigheid van de DHT11 en DTH22 te calibreren. Door ze een bepaalde tijd bij een bepaalde temperatuur en bepaalde luchtvochtigheid te houden. Maar dat doet niemand. Koop gewoon een betere.



ik heb deze ph meter
https://www.iprototype.nl/products/comp ... -meter-kit

ik ga toch voor die honeywell HIH9000
ik hoor de man nog praten over de DHT22 0,5% afwijking
dit klopt wel bijna in een open ruimte maar met lamp aan is het verschil wel erg groot in een klein kastje kabels zijn rond 40cm lang
jammer van de sensor miskoop dus

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: geautomatiseerd weerstation

Berichtdoor Koepel » 01 Feb 2017, 17:58

Voordat je een Honeywell sensor koopt, kijk eerst of er een Arduino library voor is.
In die test waar ik een link naar gaf, kwam de BME280 als winnaar uit de bus, daar is goede code voor. Je hebt dan wel een I2C level shifter nodig.

Ach, zo erg is dat niet, van die DHT22. Zulke dingen zullen nog wel vaker gebeuren.

Ik kan je garanderen dat de temperatuur van de DHT22 ±0.5°C nauwkeurig is. Alleen door externe factoren kan hij opgewarmd worden, zoals door de DHT22 zelf (er zit een processor in), of het aanstralen door een (gloei)lamp.
De luchtvochtigheid van de DHT22 kan verkeerd gaan met o.a. chemische stoffen. Als hij in een zakje met het verkeerde plastic zat, dan is de luchtvochtigheid al niet nauwkeurig meer.

Je kunt nog problemen met die PH sensor krijgen, omdat het niet galvanisch gescheiden is.
Ik heb zelf nog geen PH sensor geprobeerd, maar uit technisch oogpunt vind ik deze module erg mooi: https://www.tindie.com/products/rezahussain/dormant-labs-ph-module-v2/.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: geautomatiseerd weerstation

Berichtdoor shooter » 01 Feb 2017, 21:13

de beste sensor voor temperatuur blijft toch echt de Pt100, met een omvormer naar 4-20mA kun je goedkoop en toch nauwkeurig meten.
Uiteraard kun je ook een DHT calibreren, en die zal dan ong 0.5% herhaalbaarheid hebben.
Voor de RH kun je een Pt100 in een natte sok doen en dan er een berekening op doen.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: usasuele en 37 gasten