Arduino Uno & HC-05

Arduino specifieke Software
Berichten: 15
Geregistreerd: 19 Okt 2016, 21:21

Re: Arduino Uno & HC-05

Berichtdoor Erwin Lemmens » 22 Nov 2016, 18:04

Ik gebruik wel degelijk een HC-05 met 6 pinnen.
Het rode draadje op de printplaat rechts van de HC-05 zit aan pin 34 (Pi011) van de module. verbonden met pin 8 van de Arduino.
Deze dient enkel om in AT-modus te gaan en heeft verder geen invloed op de werking.
Het rode draadje over de module dient enkel om deze aan het printplaatje te bevestigen.
De 2 groene draadjes links gaan naar de voltmeter.
Bijlagen
Aansluitingen (2).jpg
Aansluitingen
Aansluitingen (2).jpg (48.33 KiB) 8453 keer bekeken

Advertisement

Berichten: 44
Geregistreerd: 02 Aug 2015, 21:22

Re: Arduino Uno & HC-05

Berichtdoor bruu » 22 Nov 2016, 19:50

erwin,

We hebben het inderdaad over hetzelfde type hc05, buiten de pin 34 verbinding dan. Want die gebruik ik niet.
Om in de AT modus te komen doe ik het volgende:
spanning eraf, de EN-pin in de 3,3volt prikken, spanning erop en de hc05 staat in de AT modus. Spanning eraf, EN-pin ontkoppelen, spanning erop en de hc05 staat weer in de data modus.
Geen draden solderen, wel zo gemakkelijk.
Heb je ze alle 3 al voorzien van die verbinding op pin 34?
Vanaf de foto kan ik zo ook niks verkeerds ontdekken, het enige wat ik nog kan voorstellen is het volgende.
Alles even demonteren, +5 volt naar vcc van de hc05, gnd naar gnd naar de hc05 , statepin naar de spanningsmeter of als je een ledje en een weerstandje hebt naar dat ledje.
Spanning erop de hc05 led knippert snel, pairen met de tablet, de hc05 led knippert 2x snel en een pauze en kijken of de de meter dan wat aanwijst of de led aangaat.
Ik heb net zo'n opstelling gemaakt en bij mij gaat de led aan als er een verbinding gemaakt is
Of je zou bij een hc05 die verbinding van pin 34 los kunnen maken en kijken of dat enig effect sorteert.
Om in de AT modus te komen is die verbinding niet nodig.
Groet,
Henk

Berichten: 44
Geregistreerd: 02 Aug 2015, 21:22

Re: Arduino Uno & HC-05

Berichtdoor bruu » 22 Nov 2016, 21:16

Edwin,

Even terug naar het begin , daar schrijf jij "Van zodra ik met de bluetooth van mijn smartphone de HC-05 zie en de pincode ingeef zodat mijn smartphone gekoppeld" , maar welke app gebruik je op jouw smartphone?
Als ik mijn bluetooth scherm open op de tablet zie ik daar verschillende bluetooth apparaten staan o.a. de hc05.
Als ik daarop klik dan moet ik met een cijfercode eenmalig aanmelden. Maar op dat moment gaat mijn ledje op de state-pin nog niet aan. Er staat in het scherm ook nog een 2e hc05 en een hc06 die aangemeld zijn en waar ik vanuit de app een keuze kan maken
Die led gaat pas aan als ik een (zelfgemaakte) app waarmee ik bv. een led aan en uit kan zetten open en klik op 'kies bluetooth verbinding" . Daar kan ik kiezen voor een van de 2 hc05 modules en wordt de verbinding gemaakt en dan pas zie ik de led op de state pin aan gaan of geeft m'n meter 3 volt aan. Zodra ik de verbinding in de app verbreek gaat ook de led van de statepin uit.
Ligt misschien de oorzaak bij het wel of niet gebruiken van een app.
Groet,
Henk

Berichten: 15
Geregistreerd: 19 Okt 2016, 21:21

Re: Arduino Uno & HC-05

Berichtdoor Erwin Lemmens » 22 Nov 2016, 23:58

Ik gebruik inderdaad geen app. om te koppelen.
De bedoeling is dat er met eender welke smartphone kan gekoppeld worden.
Mijn hobby is geocaching (www.geocaching.com) en ik zou dus een geocache willen maken die met een smartphone geopend moet worden, uiteraard alleen als men dan de juiste code ingeeft.
Mvg
Erwin.

Berichten: 44
Geregistreerd: 02 Aug 2015, 21:22

Re: Arduino Uno & HC-05

Berichtdoor bruu » 23 Nov 2016, 15:32

Edwin,
Geocaching wel van gehoord maar verder onbekend terrein voor me.
Maar om de arduino en de hc05 te gebruiken om een geocache te laten openen door een smartphone lijkt me dat er toch wat problemen op de weg komen.
Hoe wil je de stroomvoorziening regelen, als de batterij leeg is werkt het niet meer, je zult ook een voorziening moeten hebben om te ontgrendelen en weer te sluiten, met alleen de hc05 bekend maken aan een willekeurige smartphone ben je er nog niet,ik denk dat je toch een app nodig hebt om een code in te voeren en er zal ook een programma in de arduino moeten zitten dat de code controleert en bij juiste code ontgrendelt.
Misschien is er in de interessegroep geocoaching iemand die je verder kan helpen met jouw plan.
Groet,
Henk

Berichten: 15
Geregistreerd: 19 Okt 2016, 21:21

Re: Arduino Uno & HC-05

Berichtdoor Erwin Lemmens » 24 Nov 2016, 00:15

Ik denk dat ik ondertussen een manier bedacht heb door gebruik te maken van het verschil in knipperfrequentie van het ledje op de HC-05. via pin 24.
Ik zou daar een Arduino voor kunnen gebruiken maar ik denk niet dat ik al genoeg kennis heb om de arduino daarvoor te programmeren.
Kan U mij eventueel op weg helpen om een simpel schetsje te bedenken waarmee een pin van de arduino hoog of laag gaat afhankelijk van de frequentie op pin24 van de HC-05 ?
Moest dat mogelijk zijn dan heb ik geen speciale app. nodig op de smartphone en kan er dus met eender welke smartphone de geocache ontgrendeld worden.

Mvg
Erwin.

Berichten: 44
Geregistreerd: 02 Aug 2015, 21:22

Re: Arduino Uno & HC-05

Berichtdoor bruu » 24 Nov 2016, 11:41

Ik kan je niet verder helpen Edwin, zover gaat mijn kennis van arduino nou ook weer niet.
Misschien kun je in het forum een specifieke vraag stellen over het vergelijken van knipperfrequenties.
Groet,
Henk

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino Uno & HC-05

Berichtdoor Koepel » 24 Nov 2016, 12:51


Berichten: 15
Geregistreerd: 19 Okt 2016, 21:21

Re: Arduino Uno & HC-05

Berichtdoor Erwin Lemmens » 23 Dec 2016, 23:12

Ik ben er ondertussen in geslaagd om met een paar simpele ic's een relay te activeren zodra ik met mijn smartphone of tablet koppel aan de bluetooth, en dit zonder dat ik een extra programmatje moet gebruiken.
Wat ik wel nog raar vindt is dat bij de ene module het ledje dan +/- 2 sec. aan is, dan kort uit gaat om dan terug +/- 2 sec. aan te gaan en bij een andere module het juist omgekeerd is.
Weet er iemand hoe dat komt ?
Relay Sturing.png
Print
Relay Sturing.png (169.85 KiB) 8370 keer bekeken

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino Uno & HC-05

Berichtdoor nicoverduin » 24 Dec 2016, 12:50

Verschillende versies van de firmware. Dus de code die in de chip draait. Wat dat betreft kijk ik nergens meer van op.....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

VorigeVolgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten