Arduino wars are over

Arduino specifieke Software
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Arduino wars are over

Berichtdoor Koepel » 02 Okt 2016, 05:52

De Arduino wars are over : http://hackaday.com/2016/10/01/arduino-vs-arduino-arduino-won/

Ik ben heel blij met dit "christmas-warm-fuzzy-feeling" bericht. Er wordt geen geld meer aan rechtzaken uitgegeven, maar het geld wordt weer in de Arduino gestopt. Dat mensen tot elkaar kunnen komen, vooral omdat het een open-source project is, dat is prachtig.
Eindelijk kunnen we weer van "Arduino" spreken, en de rare naam "Guaveaanse-Genuinoos-dingetje" of zo iets hoeven we niet meer te gebruiken (maar dat deden we toch al niet).

Hopelijk komt er meer nadruk op de Cortex M0+ processor te liggen. Adafruit is die richting al opgegaan.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Arduino wars are over

Berichtdoor nicoverduin » 02 Okt 2016, 10:14

Ik had het gelezen. Of het ze gaat helpen?
Er zijn inmiddels zat 32bit bordjes op de markt die ook al een Arduino vorm hebben (denk aan STM32-Nucleo bordjes) die naast de Arduino pinnen ook nog eens alle andere IO lijnen naar buiten brengen. Ik heb een paar van die L152RE bordjes met 512Kb Flash en iets van 80kb ram. En dan ben je nog geen 20US$ kwijt. Die doen het prima.
En die 32bit leveranciers hebben allemaal uitstekende IDE's waar de Arduino variant het nakijken heeft (Eclipse, Atollic, Mbed etc). En ook de grote jongens beginnen Wiring te ondersteunen om daarmee de gemiddelde Arduino gebruiker binnen te kunnen harken. Ik heb begrepen dat zelfs STM nu board definities aan het ontwikkelen is voor haar STM32 familie onder de Arduino IDE. En dan wordt het al een stuk lastiger voor onze Italiaanse vrinden om de markt te blijven behouden voor de grotere processoren.
Het zal van de naam moeten komen. Idereen heeft wel gehoord van de Arduino inmiddels. De rest is meer bekend bij de professionelere en meer ervaren ontwikkelaars. Maar dat is een veel kleiner segment. De scholen zullen wel bij Arduino blijven. Iets anders kennen ze niet.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Arduino wars are over

Berichtdoor Koepel » 02 Okt 2016, 18:05

Natuurlijk gaat het helpen, de naamsbekendheid van Arduino is groot.
De onduidelijkheid is nu verdwenen, dus de naam staat stevig.

Wat je verder schrijft lijkt me de juiste manier waarop dingen gaan.
Wil iemand beginnen met programmeren en microcontrollers ? Pak een Arduino.
Thuis iets maken dat niet te koop is : Arduino is (mijn) eerste keus.
Dat de software kant geld verdient met lezingen geven: prima.
De Italiaanse maker van Arduino boards krijgt het niet gemakkelijk, maar ik neem aan dat er voor hen altijd een bepaald deel van de markt zal bijven.

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: ibamodewud en 98 gasten