tft 2.2 spi display waar vindt ik de commando's

Arduino specifieke Software
Berichten: 7
Geregistreerd: 28 Feb 2016, 16:51

tft 2.2 spi display waar vindt ik de commando's

Berichtdoor arjan » 29 Sep 2016, 16:40

Hallo even een vraag wie kan mij helpen.
Ik heb een tft scherm aangesloten op mijn arduino zoals hier omschreven. http://www.instructables.com/id/Cheap-T ... /?ALLSTEPS
Dit werkt allemaal goed de demo op het scherm.

Maar nu wil ik zelf vierkanten tekenen en cirkels enzo waar kan ik de commando's vinden om dit te doen die werken?

dit had ik gevonden maar werkt niet komt van de adafruit site

void drawRect(uint16_t x0, uint16_t y0, uint16_t w, uint16_t h, uint16_t color);

void fillRect(uint16_t x0, uint16_t y0, uint16_t w, uint16_t h, uint16_t color);

Is er iemand die mij op weg kan helpen een paar voorbeelden heeft of een web adres waar ik dit kan vinden.
Het is mij wel gelukt om tekst op het scherm te krijgen dit lukt wel.

m.v.g Arjan

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: tft 2.2 spi display waar vindt ik de commando's

Berichtdoor nicoverduin » 29 Sep 2016, 17:44

Dan hebben wij eerst wat meer info nodig:
a) welke library gebruik je? Dus de link waar je deze vandaan hebt.
b) welke demo sketch heb je geladen?
c) welk TFT bordje gebruik je?
d) Welke Arduino gebruik je?
e) Welke IDE versie gebruik je?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 7
Geregistreerd: 28 Feb 2016, 16:51

Re: tft 2.2 spi display waar vindt ik de commando's

Berichtdoor arjan » 29 Sep 2016, 18:41

hier bij de gegevens Nico.

A https://github.com/adafruit/Adafruit_ILI9340 en https://github.com/adafruit/Adafruit-GFX-Library
B de demo sketch staat in het mapje voor beelden in library in de Adafruit_ILI9340
C 2.2 tft spi van ebay zelfde als hier staat beschreven http://www.instructables.com/id/Cheap-T ... 340C-or-I/
D arduino uno r3 clone
E versie 1.6.9

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: tft 2.2 spi display waar vindt ik de commando's

Berichtdoor nicoverduin » 29 Sep 2016, 19:15

Aan die library mankeert niets. Dus zet jouw sketch maar hier neer waarvan het niet zou werken. Daar zal de fout wel in zitten. Overigens heeft Adafruit een Wiki : https://learn.adafruit.com/adafruit-gfx ... y/overview
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 7
Geregistreerd: 28 Feb 2016, 16:51

Re: tft 2.2 spi display waar vindt ik de commando's

Berichtdoor arjan » 29 Sep 2016, 19:43

Hier bij de test sketch Nico,
De comando's die op Ada fruit staan werken niet ik zal vast iets verkeert doen.Ik krijg in iedergeval geen fout melding sketch laat gewoon naar arduino.

cpp code
#include "SPI.h"
#include "Adafruit_GFX.h"
#include "Adafruit_ILI9340.h"

#if defined(__SAM3X8E__)
#undef __FlashStringHelper::F(string_literal)
#define F(string_literal) string_literal
#endif

// These are the pins used for the UNO
// for Due/Mega/Leonardo use the hardware SPI pins (which are different)
#define _sclk 13
#define _miso 12
#define _mosi 11
#define _cs 10
#define _dc 9
#define _rst 8



// Using software SPI is really not suggested, its incredibly slow
//Adafruit_ILI9340 tft = Adafruit_ILI9340(_cs, _dc, _mosi, _sclk, _rst, _miso);
// Use hardware SPI
Adafruit_ILI9340 tft = Adafruit_ILI9340(_cs, _dc, _rst);

void setup() {

tft.begin();
//scherm roteren
tft.setRotation(1);//werkt!!!

//achtergrond kleur bepalen
tft.fillScreen(ILI9340_BLACK);//werkt!!!
//tft.fillScreen(ILI9340_RED);
//tft.fillScreen(ILI9340_GREEN);
//tft.fillScreen(ILI9340_BLUE);
//tft.fillScreen(ILI9340_MAGENTA);
//tft.fillScreen(ILI9340_YELLOW);
//tft.fillScreen(ILI9340_WHITE);
//tft.fillScreen(ILI9340_CYAN);

//tekst op het scherm
tft.setCursor(0, 0);//werkt!!!
tft.setTextColor(ILI9340_WHITE); tft.setTextSize(3);//werkt!!!
tft.println("Hello World!");//werkt!!!

void drawPixel(uint16_t x12, uint16_t y4, uint16_t WHITE);//pixel opscherm zeten(zie niks gebeuren)
void drawRect(uint16_t x10, uint16_t y10, uint16_t w10, uint16_t h10, uint16_t RED);//vierkant op het schem zetten(zie niks gebeuren)

}
void loop() {

}
Laatst gewijzigd door arjan op 29 Sep 2016, 19:51, in totaal 1 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: tft 2.2 spi display waar vindt ik de commando's

Berichtdoor nicoverduin » 29 Sep 2016, 19:50

Ik zie dat je nog nooit naar functies heb gekeken... Maar waar moet de rectangle gezet worden? Op welke coördinaten?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 7
Geregistreerd: 28 Feb 2016, 16:51

Re: tft 2.2 spi display waar vindt ik de commando's

Berichtdoor arjan » 29 Sep 2016, 19:54

die heb ik ingevult zie x,y,w,h, het getal er achter

void drawRect(uint16_t x10, uint16_t y10, uint16_t w10, uint16_t h10, uint16_t RED);//vierkant op het schem zetten(zie niks gebeuren)

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: tft 2.2 spi display waar vindt ik de commando's

Berichtdoor nicoverduin » 29 Sep 2016, 20:07

Wat je gedaan hebt is een functie beschrijven die niets teruggeeft (vandaar de void) en die de parameters x10, y10, w10, h10, in de kleur RED. Allen van het type uint16_t.
Wat je wilt doen is een functie aanroepen. En wel de functie drawRect. Daar horen parameters bij namelijk de x,y, breedte en hoogte.
Dus stel je had een vierkant willen hebben had je moeten schrijven
cpp code
tft.drawRect(10,10,10,10, RED);


Immers x10 is geen getal. En dat geldt ook voor die andere parameters.

Maar dit had je eigenlijk ook terug kunnen zien in het voorbeeld:
cpp code
tft.drawRect(cx-i2, cy-i2, i, i, color);
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 7
Geregistreerd: 28 Feb 2016, 16:51

Re: tft 2.2 spi display waar vindt ik de commando's

Berichtdoor arjan » 29 Sep 2016, 20:29

Bedoel je het zo als hier onder ?



void drawRect(uint16_t x, uint16_t y, uint16_t w, uint16_t h, uint16_t color);//vierkant
tft.drawRect(10,10,10,10, RED);

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: tft 2.2 spi display waar vindt ik de commando's

Berichtdoor nicoverduin » 29 Sep 2016, 20:48

Waarom zet je nu die void drawrect eigenlijk daar neer? Zie je die dan in het voorbeeld?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Volgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten