SD card reader werkend krijgen bij custom 3D printer Marlin

Arduino specifieke Software
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: SD card reader werkend krijgen bij custom 3D printer Mar

Berichtdoor Koepel » 18 Aug 2016, 23:55

Kun je er een eenvoudige test sketch op draaien ?
Als er iets op de MISO voorbij komt, dan lijken de signalen te werken. Dus ik vermoed dat de ChipSelect(SS), MISO, MOSI goed zijn aangesloten, en Pin 53 is inderdaad de SS pin.

Kun je het testen met een ander board ?
Het is altijd handig om ergens een Arduino Uno te hebben liggen, maar dat is 5V, dus daar kan de SD module niet op.
Heb je een Uno met Ethernet Shield ? om een kleine test voor je SD kaartje te draaien ?
Of een 3.3V board om de SD module met SD kaart te testen ?

Advertisement

Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Re: SD card reader werkend krijgen bij custom 3D printer Mar

Berichtdoor Frankyie » 19 Aug 2016, 17:51

Ik weet niet of je er een eenvoudige sketch op kan draaien. Zodra ik die erop zet gooi je volgens mij de USB verbinding met het board eruit. Niet dat ik er veel vanaf weet.
Ik programmeer de atmega2560 via de ISP connector. Er zit wel een USB connectie op, maar daar zal je toch eerst een programma met USB connectiviteit voor moeten hebben om daar mee te kunnen communiceren. In ieder geval, dat lijkt me. Dus ik kan de simpele sketch er wel op zetten, maar volgens mij heb ik daarna geen enkele manier meer op te communiceren met het board.

Ik heb helaas geen ander board

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: SD card reader werkend krijgen bij custom 3D printer Mar

Berichtdoor Koepel » 19 Aug 2016, 18:10

Kun je andere draden proberen ? Bijvoorbeeld allemaal losse korte draden. Nu zitten de digitale signalen van de SPI bus wel erg dicht bij elkaar in die kabel.
Kun je het stukje code laten zien waarin je de SD kaart gebruikt ? En welke Arduino versie gebruikt je ? Heb je een speciale SD library ?

Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Re: SD card reader werkend krijgen bij custom 3D printer Mar

Berichtdoor Frankyie » 19 Aug 2016, 19:27

Arduino Guino

Ik weet niet wat ik je moet laten zien.....
Hierbij maar mijn gehele Marlin project. Kan je hier wat mee?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/14792543/Marlin.zip

Ik zat ook te denken aan de draden. Deze zijn best lang. Bijna 0.5m.
Ik heb natuurlijk niks korters liggen dat ik zo kan gebruiken. Dus daar heb ik even werk aan. ;) Ik zal eens kijken of ik wat heb.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: SD card reader werkend krijgen bij custom 3D printer Mar

Berichtdoor Koepel » 19 Aug 2016, 20:48

De zip file bevat de SD library in 06/Marlin.
Ik weet niet welke versie dat is, maar ik neem aan dat het wel zal werken.
Er wordt gekeken naar "SDSUPPORT", die moet enabled zijn.
Hoe dat enablen gaat, dat begrijp ik niet helemaal. Een __VA_ARGS__ van die optie moet 1 zijn. Huh? :?
Misschien is dit voldoende:
Code: Alles selecteren
#define SDSUPPORT

Maar dat had je dus al.

Op Github wordt geklaagd dat SDSUPPORT niet werkt.

Ik zag ook nog allerlei low level files en libraries. Mogelijk heb je van sommige dingen een iets oudere versie. Er worden regelmatic fouten uit de libraries van Arduino.cc gehaald. Volgens mij is er pas nog bij versie 1.6.9 een bug uit de Wire library gehaald.

Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Re: SD card reader werkend krijgen bij custom 3D printer Mar

Berichtdoor Frankyie » 20 Aug 2016, 09:49

Haha. 06 is mijn revisie beheer :P Er staat een readme file in met de gegevens.
Marlin 1.1.0-RC6 - 24 April 2016
Dit is niet de aller nieuwste versie. Bij de aller nieuwste versie krijg ik mijn display niet werkend. Mijn display wordt standaard niet ondersteund. :( Maar al met al een behoorlijk recente versie.

Ik zie net dat ik Arduino 1.6.8 gebruik. Ik heb alle libraries nog maar even geupdate in de arduino software. Ik neem aan dat dan alles weer helemaal up to date is.

Ik heb al die low level files en libraries maar gedelete. Al neem ik aan dat Arduino die toch niet zomaar gebruikte.

Het hielp echter helemaal niets. Nog steeds een SD init fail.

Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Re: SD card reader werkend krijgen bij custom 3D printer Mar

Berichtdoor Frankyie » 20 Aug 2016, 10:50

Koepel schreef:Kun je andere draden proberen ? Bijvoorbeeld allemaal losse korte draden. Nu zitten de digitale signalen van de SPI bus wel erg dicht bij elkaar in die kabel.


Ik bedacht me nog een veel sneller testje. Er gaan bij mijn 2 trosjes van kabels naar de SD module. Welke twee kabels zouden het best gescheiden kunnen zijn? De MISO en de MOSI? Dan kan ik die even over de twee verschillende trossen sturen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: SD card reader werkend krijgen bij custom 3D printer Mar

Berichtdoor nicoverduin » 20 Aug 2016, 11:15

Frankyie schreef:Ik weet niet of je er een eenvoudige sketch op kan draaien. Zodra ik die erop zet gooi je volgens mij de USB verbinding met het board eruit. Niet dat ik er veel vanaf weet.
Ik programmeer de atmega2560 via de ISP connector. Er zit wel een USB connectie op, maar daar zal je toch eerst een programma met USB connectiviteit voor moeten hebben om daar mee te kunnen communiceren. In ieder geval, dat lijkt me. Dus ik kan de simpele sketch er wel op zetten, maar volgens mij heb ik daarna geen enkele manier meer op te communiceren met het board.

Ik heb helaas geen ander board

ik zou niet weten waarom je er geen eenvoudige sketch op kunt draaien:
a) het is een gewone Meag2560
b) De USB hangt aan een van de Serials Dat had je al in een ander topic uitgezocht.
c) Dus ipv Serial wordt het dan serial1 of serial2
d) er is een hele batterij aan voorbeelden beschikbaar in de IDE die je kan bekijken en testen.
Maar dit lijkt een beetje tegen dovemans oren... Leer nu eerst dat bordje kennen en wat basis over de Arduino. En probeer eerst zelf eens voor het gelijk al af te ketsen.... Maar goed zolang er mensen nog geduld met je hebben....
"ik weet niet" betekent "ik heb het niet geprobeerd".... "En waarom heb je het dan niet geprobeerd?"
Koepel zit een hele bak energie hier in te steken terwijl (zo komt het over)... Dit begint weer een een beetje op je eerste topic te lijken....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Re: SD card reader werkend krijgen bij custom 3D printer Mar

Berichtdoor Frankyie » 20 Aug 2016, 15:25

Ik heb het wel geprobeerd maar nog niet werkend gekregen. Vandaar mijn vraag of het überhaupt kon. Het antwoord is dus ja, het kan gewoon. Dus dan zal ik me daar verder in gaan verdiepen. Het was gewoon een vraag. Niet meer of minder dan dat :)

Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Re: SD card reader werkend krijgen bij custom 3D printer Mar

Berichtdoor Frankyie » 20 Aug 2016, 17:23

Koepel schreef:Kun je andere draden proberen ? Bijvoorbeeld allemaal losse korte draden. Nu zitten de digitale signalen van de SPI bus wel erg dicht bij elkaar in die kabel.


Dat was hem! Het zit hem in de draden :D Er zijn twee bundels kabels. Ik had de verdeling gemaakt dat 1 bundel alle signalen deed en de andere bundel de voeding. Ik besloot zonet maar eens de MISO weg te halen bij de signalen en bij de voeding kabel te doen. Problemen direct opgelost. Alles werkt :o :D

Dat was een leerzame les. Ik zal de kabels volledig vervangen voor veel kortere en geen gebundel kabel. Ik ga dit ook bij de USB doen. Die zit intern in de printer ook in zo'n gebundel kabel. Ik wordt van begin af aan al geplaagd door een zwaar instabiele USB connectie. Mogelijk is dat precies hetzelfde probleem :D

Super bedankt! :D

VorigeVolgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten