SD card reader werkend krijgen bij custom 3D printer Marlin

Arduino specifieke Software
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: SD card reader werkend krijgen bij custom 3D printer Mar

Berichtdoor Koepel » 20 Aug 2016, 17:37

De kabel ! Dus al het andere was in orde. Mooi dat het werkt :)

De USB is iets anders. De USB is namelijk ontwikkeld om door een kabel te gaan. De SPI en ook de I2C zijn nooit bedoeld om door een kabel te gaan. Bij de USB zou ik contactspray gebruiken, en betere kabels (niet van Ebay met flinterdunne koperdraadjes).

nicoverduin schreef:Koepel zit een hele bak energie hier in te steken ...

Het was maar een klein bakje hoor, no worries.

Frankyie, nicoverduin heeft wel een punt. Als je met Arduino aan de slag wilt, dan begin je met een Arduino Uno en wat ledjes, een paar sensors, een servo motor, enzovoorts. Voor mezelf vind het belangrijk om eerst wat 'feeling' te krijgen met een project. Dus eenvoudig beginnen is (in ieder geval voor mij) belangrijk.

Advertisement

Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Re: SD card reader werkend krijgen bij custom 3D printer Mar

Berichtdoor Frankyie » 20 Aug 2016, 19:46

Het project is een beetje een uit de hand gelopen project. Ik was nooit van plan met firmware te gaan rommelen. Ik ben daar ingerold met het idee dat er een enkel probleempje zou zijn en dat ik er dan klaar mee was. Ik zat er volledig naast. Ik ben het helemaal met jullie eens dat je simpel moet beginnen. Als ik wist wat een problematisch gebeuren het zou worden, had ik het anders aangepakt.

Ik had beter een nieuwe printer kunnen kopen :P Ik houd het niet bij, maar voor software alleen ben ik al ergens rond de 40 a 80 uur kwijt. Met nul comma nul opleiding ben je heel druk bezig dingen uit te zoeken. Achteraf zoek je vaak het verkeerd uit omdat daar het probleem helemaal niet zit :P

Dat met die USB is een vreemd verhaal. Ik heb meerdere kabels (ook betere kabels), meerdere PC's, meerder operatingsystems gebruikt en het maakt allemaal niets uit. Of de printer iets doet of niet maakt ook al niet uit. Contactspray heb ik nog niet gebruikt.

Dit is een foto van mijn 5V kanaal. Zodra de pc connectie heeft via de USB zie ik ineens een grote storing op de 5V lijn.

De hokjes grote is 0.1V per hokje. De frequentie van de "resonantie" is ergens in de MHz range.
Afbeelding

Afbeelding

Best wel een bak storing op die 5V!

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: SD card reader werkend krijgen bij custom 3D printer Mar

Berichtdoor Koepel » 20 Aug 2016, 20:20

Tussen de 0.4 en 0.5V peak-to-peak storing. Dat is behoorlijk veel.
Misschien kun je een paar 100nF condensators toevoegen tussen de 5V en GND, en een enkele elco.

Als je 33 minuten de tijd hebt, dan kun je dit bekijken : https://www.youtube.com/watch?v=BcJ6UdDx1vg
Een condensator is verre van ideaal. Met meerdere condensators worden elkaars tekortkomingen opgeheven.

Dan is er ook nog zoiets als grounding. Dat is een vakgebied op zichzelf.
Bijvoorbeeld de oscilloscope kan zelf die storing verzoorzaken in de ground.
Misschien is er een grond-lus (ground loop) in je project, misschien via de computer.
De stroom die door de ground draden loopt, of door ground koper traces op het circuit board, kan er voor kiezen om een omweg te maken.

Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Re: SD card reader werkend krijgen bij custom 3D printer Mar

Berichtdoor Frankyie » 20 Aug 2016, 20:37

Ik ga het filmpje bekijken. Ik ben een groot fan van EEVblog 8-)

Als ik niet op connect heb gedrukt in Repetier host is al die storing er niet. Dus grond-lussen of ellende die de scoop zelf genereert zijn daarmee uitgesloten lijkt me :) Anders was de storing er voor de connectie ook al.

Ik zal er me er in de toekomst een keer mee bezig houden. Nu de SD kaart werkt is een stabiele USB verbinding een luxe product geworden. Daarvoor heb ik nu een werkende SD module! :D Eindelijk van die ellendig USB verbinding af. Nu kan ik eindelijk stabiel printen. Tenminste, dat hoop ik :P

Niet dat de printer nou werkt. Nog steeds het nodige software werk te gaan en daarna nog de nodige elektrische modificaties en dan nog de mechanica. Het is echt een bagger printer :mrgreen:

Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Re: SD card reader werkend krijgen bij custom 3D printer Mar

Berichtdoor Frankyie » 01 Mrt 2017, 18:12

Update :D
Ik ben al die tijd druk bezig geweest met het herontwerp van de printer. Een week geleden heb ik dan ook de instabiele USB verbinding aangepakt. Ik heb aan beiden kanten van de 5V spanningsregelaar op de printplaat een 330nF en 15nF SMD condensator erbij gesoldeerd. Deze waardes had ik zo liggen, dus ik dacht laten we daar maar eens mee beginnen. Het verschil is enorm! Ik ben van ±0.2V op de 5V lijn teruggegaan naar ±0.02V. De USB verbinding is nu zeer stabiel, tenzij de motoren aan staan. Dan nog valt de USB helaas af en toe weg. Ik zal nog een keer wat 100nF kopen en die erbij solderen. Ik had nog niet het lef om die in de buurt van de Atmega2560 USB chip te solderen. Ik weet ook niet of ik dit moet doen.

Wat wel heel erg opvalt is de gruwelijk instabiele 12V lijn waarop de 5V spanningsregelaar zit. Ik heb een power LED strip op de 12V lijn gezet. Als het verwarmingselement van de nozzle aan staat dan is de LED strip een stroboscoop! Dat is de volgende instabiliteit die ik op moet lossen. Dus daar zal ik eens naar kijken. Mogelijk wordt de USB dan ook stabieler.

Sinds dit weekend is de printer werkend en ben ik begonnen met het inregelen van alle parameters. Dat is een hele hoop werk, maar de printer doet het wel :) Het begint langzamerzeker een mooie printer te worden i.p.v. een stuk schroot :mrgreen:

Ik zal nog wat foto's plaatsen zodra de printer weer stil staat.

Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Re: SD card reader werkend krijgen bij custom 3D printer Mar

Berichtdoor Frankyie » 01 Mrt 2017, 20:56

Hierbij dan wat foto's.
Afbeelding

De elektronica bak onderin
Afbeelding

Met de printplaat onderin
Afbeelding

Printkop. De part cooling fan moet nog een fanduct krijgen. Dit is een beetje een kip en het ei verhaal :mrgreen: De fanduct moet ik namelijk printen :P
Afbeelding

Wat geprinte spoelhouders. De kwaliteit is nog redelijk abominabel :mrgreen:
Afbeelding

Vorige

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: usujakuge en 33 gasten