Hall Sensor.

Arduino specifieke Software
Berichten: 68
Geregistreerd: 28 Aug 2012, 15:14

Hall Sensor.

Berichtdoor Nald » 17 Okt 2012, 18:06

Ik ben veranderd van hall sensor en nu kom ik er niet uit.

Ik had eerst een hall sensor die 5v werd bij een N-pool en vervolgens een Z-pool nodig had om weer 0 te worden. Dit werkte prima en zo kon ik ook de pulsen tellen.
Dit deed ik in combinatie met een flow sensor die de pulsen telde voor het aantal liter (2500 puls de liter)

Alleen nu heb ik speciaal voor mijn aandrijfas van de auto een op maat gemaakte schijf met magneten gekocht. Het probleem is dat bij alle magneten de noordpool naar buiten zijn gericht.

Omdat dij schijf prijzig is een andere hall-sensor aangeschaft de honeywel SS495A. Deze sensor geeft 500(abalog gemeten) aan zonder magneten in de buurt en gaat richting 0 aan wanneer de N-pool langs komt.

Het probleem is dat als ik de oude hall sensor vervang door de honeywell mijn project niet meer werkt, hij gaat in een keer de pulsen erbij optellen die van mijn flowmeter komen. Dit terwijl ze los van elkaar staan. Tevens telt hij nu soms random een puls.

Dit zijn de codes die ik hiervoor gebruik.

Code: Alles selecteren
 float rpmHV;
 float flowHV;
 float rpmTRV;
 float flowTRV;
 float rpmTAV;
 float flowTAV;


void setup()
{
  attachInterrupt(1, rpm_fun, RISING);
  rpmHV = 0;
  rpmTRV = 0;
  rpmTAV = 0;

  attachInterrupt(0, flow_fun, RISING);
  flowHV= 0;
  flowTRV= 0;
  flowTAV= 0;
}


void rpm_fun()
{
  rpmHV++;
  rpmTRV++;
  rpmTAV++;

}

void flow_fun()
{
  flowHV++;
  flowTRV++;
  flowTAV++;
}


Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Hall Sensor.

Berichtdoor pjh » 18 Okt 2012, 07:16

Probeer eens van RISING, FALLING te maken.
Je maakt dus gebruik van arduino pin 2 en 3.

Berichten: 68
Geregistreerd: 28 Aug 2012, 15:14

Re: Hall Sensor.

Berichtdoor Nald » 31 Okt 2012, 21:10

Ja op pin 2 zit de flowmeter en op pin 3 de hall sensor.

Ik heb rising in falling veranderd en de rpm counter reageert nog steeds op de flowmeter, ook telt hij er random een puls bij.

Zou het kunnen dat de arduino een fluctuatie in het voltage waarneemt? immers bij de eerste hall sensor was het of aan of uit. De huidige sensor geeft een range aan waarden.

Zou ik dit op kunnen lossen door een berekening te maken die ongeveer hetzelfde is als de pushbutton counter. Kan ik trouwens voorwaarden in de rpm fun loop neerzetten, zoals alleen een rpm++ uitvoeren als de waarde onder 100 komt?

Of kan ik beter een andere sensor aanschaffen en welke?

De opstelling wordt in een oldtimer geplaatst, dus de praktijk is alles behalve trillingsvrij.

Gebruikers-avatar
Berichten: 188
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:12

Re: Hall Sensor.

Berichtdoor Duality » 01 Nov 2012, 02:01

hoe heb je de sensor aangesloten vroeg ik me af :)

Berichten: 68
Geregistreerd: 28 Aug 2012, 15:14

Re: Hall Sensor.

Berichtdoor Nald » 01 Nov 2012, 17:07

Ik heb bij beide produktbladen (flowmeter en hall sensor) bekenen wat de doelstelling was van de pin. Bij beide sensoren was dit 5V, GND, Output. Zo heb ik ze in eerste instantie aangesloten op de arduino, vervolgens kreeg ik bij beide sensoren valse lezingen en heb ik daarom een 10k weerstand tussen 5V en de output gezet. De outputs zitten op pin 2 en 3.

Alleen volgens http://bildr.org/2011/04/various-hall-effect-sensors/ hoef je geen weerstand te plaatsen bij een lineare hall sensor. Maar ik heb het idee dat mijn lezingen beter worden wanneer ik dit wel doe.

Maar de sensoren hadden geen invloed op elkaar wanneer de out latching hall sensor er op stond, terwijl ik niks aan de opstelling heb veranderd.

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten