PID drukregeling

Arduino specifieke Software
Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: PID drukregeling

Berichtdoor shooter » 22 Mrt 2016, 23:07

PID bestaat uit 3 delen
allereerst maar de P
Puit=Kpfactor * (setpoint-gemetenwaarde);
stel even gemeten 6 het setpoint is 7 en de factor is 10
dan is de Puit dus 10.
dat betekent dus dat er een afwijking is van 1. voor heel veel situaties is dit een prima regeling, bijvoorbeeld een thermostaat werkt op dez manier.

De integrator kijkt naar de afwijking van nu en de afwijking van het verleden, en stuurt de uitgang dus langzaam bij tot er geen verschil meer is tussen setpoint en gemeten.

De Differentiator die ik in jouw geval niet zou gebruiken, boost de uitgang even als er een verschil is.
er is een library voor
http://playground.arduino.cc/Code/PIDLibrary
kijk vooral naar de ccp file en de regel compute PID

afhankelijk van het type vacuumpomp heb je wel een minimum toerental en natuurlijk een maximum. ook het type motor is belangrijk want anders wordt de pomp erg warm.
ik denk dat een 3weg klep een betere regeling zal geven en de pomp gewoon vol aan laten staan.
paul deelen
shooter@home.nl

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: PID drukregeling

Berichtdoor nicoverduin » 22 Mrt 2016, 23:23

shooter schreef:PID bestaat uit 3 delen
allereerst maar de P
Puit=Kpfactor * (setpoint-gemetenwaarde);
stel even gemeten 6 het setpoint is 7 en de factor is 10
dan is de Puit dus 10.
dat betekent dus dat er een afwijking is van 1. voor heel veel situaties is dit een prima regeling, bijvoorbeeld een thermostaat werkt op dez manier.

De integrator kijkt naar de afwijking van nu en de afwijking van het verleden, en stuurt de uitgang dus langzaam bij tot er geen verschil meer is tussen setpoint en gemeten.

De Differentiator die ik in jouw geval niet zou gebruiken, boost de uitgang even als er een verschil is.
er is een library voor
http://playground.arduino.cc/Code/PIDLibrary
kijk vooral naar de ccp file en de regel compute PID

afhankelijk van het type vacuumpomp heb je wel een minimum toerental en natuurlijk een maximum. ook het type motor is belangrijk want anders wordt de pomp erg warm.
ik denk dat een 3weg klep een betere regeling zal geven en de pomp gewoon vol aan laten staan.
Jammer Paul, Ik had liever gehad dat je dat nog ff bewaard had. Dit is niet ff een hobby dingetje maar eerder een speciaal apparaat of een afstudeerwerkstuk. En dan lijkt het mij raar dat wij dat nu gaan voorkauwen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 13
Geregistreerd: 18 Mrt 2016, 13:45

Re: PID drukregeling

Berichtdoor Alex » 22 Mrt 2016, 23:31

Die smoring is een klep die verder open gedraaid word. Maar dit staat los van de regelkring. De regeling moet alleen de druk meten,regelen en constant houden

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: PID drukregeling

Berichtdoor shooter » 23 Mrt 2016, 10:38

@alex ja dat snap ik, want dat is jouw manier om het proces te beïnvloedden, prima.
en ik weet dat je nogal wat elektronica er achter hebt zitten. en het zou zeker moeten lukken met de opzet die je gekozen hebt.
probeer eerst maar eens die P regeling
daar krijg je een tweetal grafieken uit: een statische ofwel als de zaak stabiel is en een dynamische als je het setpoint verandert.
dat moet je doen voor een aantal(10) werkpunten en P factoren. die uitzetten in een grafiek.

@nico ik vind PID ook wel lastig hoor, en ik zal niet beginnen over fuzzy control.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 13
Geregistreerd: 18 Mrt 2016, 13:45

Re: PID drukregeling

Berichtdoor Alex » 24 Mrt 2016, 13:59

Het gaat er mij niet om dat alles voorgekauwd word maar die beschrijvingen die bij sommige codes zitten zijn totaal onduidelijk. Ik heb de PID basic libary bekeken en er mee geprobeerd maar omdat er niet duidelijk vermeld staat wat een specifieke regel betekent of uitvoerd is het voor mij ondoenlijk om de werking te kunnen snappen.
Hierdoor loop ik vast omdat ik mijn sensormapping,setpoint en PWM output niet " gekoppeld " krijg aan de PID code. Ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: PID drukregeling

Berichtdoor shooter » 24 Mrt 2016, 21:36

dan laat je programma maar zien dan zet ik er wel comments bij waar wat hoort.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: PID drukregeling

Berichtdoor shooter » 24 Mrt 2016, 21:38

en ja je moet er even doorheen kijken hoe variabelen door een functie aangeroepen worden. vooral het type is belangrijk.
PID is vrij eenvoudig, en eerst aanroepen met standaardwaarden en dan telkens veranderen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 13
Geregistreerd: 18 Mrt 2016, 13:45

Re: PID drukregeling

Berichtdoor Alex » 29 Mrt 2016, 12:53

Even een update:
Het is gelukt. Ik heb de PID code nog eens goed bestudeerd en vervolgens heb ik een nieuwe code geschreven en hierin de PID libary gebruikt.
Iedereen die meegedacht heeft bedankt!

Vorige

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: atikloe en 101 gasten