DHT11 sensor

Arduino specifieke Software
Berichten: 15
Geregistreerd: 04 Nov 2015, 22:28

DHT11 sensor

Berichtdoor Machiel » 21 Feb 2016, 22:49

Ik ben aan het kijken hoe een DHT11 werkt. Ik ben nog niet zo bekwaam met de arduino, maar heb een programma met de signaal draad van de DHT11 op een digitale punt van de arduino met een lcd 1602 en dat werkt goed.
Ik begreep niet hoe er 2 geg. , temperatuur en luchtvochtigheid, over 1 draad werden verstuurd, maar via data sheets op internet gezien hoe dat werkte en met een scoop op de signaal draad gezien hoe dat in de praktijk gaat. OK
Mijn vraag is nu hoe werkt dat op een annaloge ingang op de arduino? Dit wordt gebruikt in de combinatie DHT11, Arduino en Nokia 5110.
Weet iemand daar een antwoordt op ??

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: DHT11 sensor

Berichtdoor nicoverduin » 21 Feb 2016, 23:28

Jij bedoeld waarom je dit op pinnen A4 en A5 moest aansluiten?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: DHT11 sensor

Berichtdoor shooter » 22 Feb 2016, 10:23

De analoge poort wordt gewoon digitaal gebruikt, en daar zit dan een soort serieel signaal op.
waarom dan een analoge poort? dat komt omdat de pinnen multifunctioneel zijn , daarom staan er ook zoveel verschillende namen achter zo een pin in de datasheet.
door allerlei interne 'schakelaars' kun je geheugen, timers, counters aan allerlei pinnen hangen.
is eigenlijk niet zo belangrijk, ik begrijp de verwarring want het lijkt een analoog signaal, maar dat is helemaal niet waar.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 15
Geregistreerd: 04 Nov 2015, 22:28

Re: DHT11 sensor

Berichtdoor Machiel » 22 Feb 2016, 12:09

Ik dacht dat annaloge pinnen allen ingangs signalen konden verwerken , maar dat is schijnbaar niet zo,want volgens mij moet een DHT11 eerst een digitaal nul niveau krijgen om zijn gegevens op de lijn te zetten.

dat kan dus dan toch met een annaloge pin.
Is dat goed geredeneerd en heb ik dat goed begrepen?

Bedanktvoor de reactie

Berichten: 15
Geregistreerd: 04 Nov 2015, 22:28

Re: DHT11 sensor

Berichtdoor Machiel » 22 Feb 2016, 12:22

Nico, Ik heb gezien dat ze op pinnen A4 en A5 ook ingangs en uitgangs signalen aansluiten maar Brainy Bist heetf een program met een DHT11 en sluit de signaal draad aan op A2.
Het komt bij mij vreemd over

Groeten Machiel

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: DHT11 sensor

Berichtdoor shooter » 22 Feb 2016, 12:33

alle pinnen kun je gberuiken als digitaal in en uit.
sommige pinnen hebben iets extra zoals A0..A5 die zitten inwendig aangesloten op een multiplexer naar een analoog dingetje.
dan 0 en 1 zitten bijv, op de USB converter om te kunnen programmeren en communicatie.
A4..A5 kunnen gebruikt worden als I2C poort, omdat er inwendig een interupttimer aan vast kan zitten.
zo heb je ook nog een aantal pinnen dat een PWM signaal kan maken, daar zit een soort teller/timer aan om de pulsen te maken.
(dit is allemaal hardware)
Omdat het processortje erg snel is kun je ook nog met software bijv een seriele poort erbij maken.
of een extra PWM door in de software steeds te schakelen.
je kunt dus ook een serieel signaal inlezen op een andere pin zoals bist doet.
maar je kunt bijna altijd de software veranderen zodat je andere pinnen gebruikt.
Als je een 1602 met I2C gebruikt op A4 en A5, dan moet je de DHT op een andere pin zetten en dat heeft bist gedaan.

Dat is denk ik ook wel de grote kracht van de arduino, lekker flexibel.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten