debounce maar dan anders?

Arduino specifieke Software
Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: debounce maar dan anders?

Berichtdoor pjh » 08 Sep 2012, 23:54

hoe werkt je relais? Is hij steeds HIGH, of alleen HIGH als je drukt op de zender?
Als hij steeds HIGH is,gaat hij niet verder dan eerste programma. Moet dan worden aangepast.
Ik gebruikte zelf een normale Button om het programma te testen. Dan doet hij het TENZIJ ik de knop steeds ingedrukt houd. Dan heb je geen RISING waar de interrupt op reageert.

Advertisement

Berichten: 68
Geregistreerd: 28 Aug 2012, 15:14

Re: debounce maar dan anders?

Berichtdoor Nald » 09 Sep 2012, 09:34

Het relais wordt HIGH zodra je op de knop drukt, wanneer je hem loslaat gaat hij terug naar LOW.

Voor de zekerheid heb ik de ontvanger vervangen door een pushbutton en toen bleeft ie ook in het 1e menu hangen.

zodra ik de code upload springt hij gelijk aan.

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: debounce maar dan anders?

Berichtdoor pjh » 09 Sep 2012, 15:37

Heel raar. En wat geeft de seriële monitor aan? Ook steeds programma 1?
Je moet de button wel op pin 3 zetten. Heb je dat?
Zal nog eens bij mij nakijken.

Berichten: 68
Geregistreerd: 28 Aug 2012, 15:14

Re: debounce maar dan anders?

Berichtdoor Nald » 09 Sep 2012, 21:59

wat is een seriële monitor?

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: debounce maar dan anders?

Berichtdoor pjh » 10 Sep 2012, 19:46

Je vindt de Serielemonitor onder EXTRA in de Arduino IDE (Integrated Development Enviroment). Zie plaatje
Afbeelding
Seriele communicatie is wel belangrijk.
Je kunt het gebruiken om informatie van je Arduino naar je computer te krijgen en vice versa.
Seriele communicatie gaat altijd via een zogenaamde Tx en Rx lijn. Deze staan ook op je blauwe arduino bordje bij pinnetje 0 en 1. Wanneer jij via je computer eenprogrammaatje upload naar je Arduino, komt het 'uit' je USB. Het USB-protocol, moet worden omgezet in een Seriele Communicatie, of beter UART-protocol worden omgezet. Op eerdere Arduino's deden de FTDI chips dit. FTDI staat voor Future Technology Devices International. Het is een bedrijf die die chips maakt: USB-Serial (USB-RS232) chips.

Bij de nieuwe arduino (Leonardo) is die USB functionaliteit in de Microprocessorchip zelf ingebakken (ATmega32u4).

MAAR: het leuke van de "oude" arduino, is dat je die FTDI chip ook los op een kaartje kunt krijgen. Zo kun je zelf je arduino's maken met de reguliere ATMega328p-pu chip die op de UNO R3 zit. Deze ATMega328-chipheeft is zogenaamd DIP. Past dus in een breadboard. Die ATmega32u4 heeft van die idioot kleine pinnetjes. Valt nauwelijks mee te hacken.

Terug naar jouw project:

In de sketch die ik liet zien, gebruik ik seriele communicatie om de waarde van de knopjes-teller weer te geven. Seriele communicatie is belangrijk bij debuggen.

Laat maar weten

Gebruikers-avatar
Berichten: 188
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:12

Re: debounce maar dan anders?

Berichtdoor Duality » 15 Sep 2012, 12:00

Ik heb altijd geleerd om zoveel mogelijk serial prints te doen, zo dat je exact weet wat er in je programma speelt :)

Berichten: 68
Geregistreerd: 28 Aug 2012, 15:14

Re: debounce maar dan anders?

Berichtdoor Nald » 21 Sep 2012, 23:18

hartelijk dank voor de hulp.

heb de seriele monitor aangesloten, zeer handig dingetje

Hij laat zien dat hij de programma's willekeurig afspeelt ook gaat hij niet meer uit.

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: debounce maar dan anders?

Berichtdoor pjh » 22 Sep 2012, 00:55

Mooi zo. Finn DAT her werkt.

Berichten: 68
Geregistreerd: 28 Aug 2012, 15:14

Re: debounce maar dan anders?

Berichtdoor Nald » 22 Sep 2012, 10:42

Het werkt dus niet. (seriele monitor wel)

Als ik uw code plaats en op de afstandsbediening drukt speelt hij de codes willekeurig af en gaat tussendoor niet uit. Dus hij blijft HIGH, maar er is wel een willekeurige menuwissel

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: debounce maar dan anders?

Berichtdoor pjh » 22 Sep 2012, 18:22

Dus hij wisselt automatisch na elk programma? Of kun je met de afstandsbediening bepalen dat hij naar een volgend programma gaat. Dat laatste zou de bedoeling moeten zijn. Je kunt, in dat geval, natuurlijk ook een case 4 aanmaken, waarin je alles uitzet. Is maar een idee.

VorigeVolgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Edwinbes en 13 gasten