Steppermotor en tellen van steps

Arduino specifieke Software
Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Steppermotor en tellen van steps

Berichtdoor shooter » 27 Nov 2015, 12:42

mooi filmpje (eens even zoeken naar rotate) :lol:
ja lijkt allemaal goed te werken .

en ja het startpunt hoeft natuurlijk helemaal niet op het nulpunt te liggen.
net zoals het eindpunt natuurlijk.

hou wel de schakelposities als nulpunt aan, want dan kun je makkelijker rekenen.

persoonlijk zou ik een array gebruiken met:
xmove,ymove,xspeed,yspeed,sluiterspeed,tijd van de stap.
dan kun je dus een rijtje getallen opgeven met langzaam beginnen, versnellen, etc.
als je dat dan voor meerdere dingen doet zoals verlichting of bewegen van objecten. dan ben je al dicht bij supermarionation/gerry anderson (thunderbirds effecten) (zij kenden nog geen stappenmotoren etc.
paul deelen
shooter@home.nl

Advertisement

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Okt 2015, 21:14

Re: Steppermotor en tellen van steps

Berichtdoor snewpers » 27 Nov 2015, 13:34

Heheh rotate? Zei ik iets verkeerd? :P

Ik heb de snelheid selectie in een array zitten zodat het altijd deelbaar is door 4 (micro steps) en zodat de verhouding meer lineair klopt, anders blijf je op dat knopje duwen om naar 5 minuten te komen :)

Als ik het goed begrijp dan zou het maken van arrays ook een enorme vermindering van vars betekenen, aangezien ik dat dan kan opslaan in een array waarde. Briljant!

Een dingetje wat ik niet begrijp is dat ik nu vars heb met een waarde, bv a=10, b=5. En die worden in de loop nog aangepast naar bv a=5, b=10. Als ik dan een var maak om een berekening te doen, dan komt er NaN te staan, terwijl als ik de berekening gewoon in de loop zet dan werkt het wel... hoe kan dat?

voorbeeldje, in de sketch staat dit als berekening;

cpp code
(((S1Eindpos/SelectSpeed)/TijdTussenShots)/25)

Om te bereken hoeveel seconde film (@25 fps) er is met het gekozen aantal shots, dat laat ie ook op het scherm zien, dat werkt dus.

Maar... een var met dezelfde som werkt niet..

cpp code
double ShotSec=(((S1Eindpos/SelectSpeed)/TijdTussenShots)/25); // aantal seconde video @25fps welke dit opleverd.


Hier staat nog double, maar ik heb fanalen geprobeerd. Moet ik dit in de setup zetten om te laten berekenen? nu staat het nog bij de var declaraties.

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Steppermotor en tellen van steps

Berichtdoor shooter » 27 Nov 2015, 18:55

het filmpje staat op zijn kop bij mij.
dat NaN gebeurt bijvoorbeeld bij delen door 0
ook als niet alles een double is maar bijv een int dan kan het fout gaan en moet je eerst conversie doen float(var) of zo.

over drukknopjes:
als je op een knopje drukt en het laatste getal is 0 doe dan ipv 1 optellen 10 optellen, tot je bij die 10 weer door de 0 komt (eigenlijk 00) dan met 1000 omhoog. als je de knop loslaat dan weer vooraan beginnen met 1.
als je dan 50000 wilt hebben dan zijn dat 10+10+10+10+4 of zo dus 44 pulsen en anders zijn het er 50000, bij 10 pulsen/seconde ben je dus 4,5 seconde bezig. ipv een uurtje.
er is nog een manier die werkt met tot tien tellen dan tot 100 etc, echter kom je dan altijd op een rare waardes.

kijk je wel uit met warmte, ofwel als het spul langer als 0.1 seconde stilstaat zet dan de motor uit, of op een lage waarde met de PWM.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 52
Geregistreerd: 15 Okt 2015, 21:14

Re: Steppermotor en tellen van steps

Berichtdoor snewpers » 27 Nov 2015, 20:02

Helder. Ik ga dat proberen met de knoppen. Ik heb andere drivers onderweg nu welke wel 1,5A stappers kunnen aansturen. De easydrivers kunnen max maar 750mA aan dus dat zou niet goed gaan. De warmte is inderdaad iets waar ik veel over lees. Echter, als ik het goed lees, is de torque ook direct weg als de spanning weg is. Dat zou op zicht geen probleem zijn, maar als de slider schuin staat, dan zal zwaartekracht toch aan de dolly gaan trekken en dan weet ik even niet hoe dat in praktijk gaat uitpakken. Ik kan die andere driver ook op sleep zetten dus dat zal ik zeker gaan testen. Ik wil de drivers óók op de dolly monteren zodat daar in ieder geval voldoende lucht langs kan stromen.

Ik kan de motor nier op een lagere waarde zetten met een easydriver, toch? Alleen sleep is toch voorhanden? Maar evengoed een prima tip - k ga het er meteen proberen in te zetten dat hij bij een stap <= 100ms uit gaat.

Ik heb best wel wat vragen bij dit project, is ook m'n eerste :) Maar super gaaf dat mensen meedenken!

Vorige

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten