nieuweling

Arduino specifieke Software
Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: nieuweling

Berichtdoor pjh » 30 Dec 2012, 19:40

De COM-poort via je USB heeft (op de twee buitenste) 5 volt en aarde, maar de signalen zijn van een ander voltage niveau, rs232, ik meen -12 en 12 volt. [ rs232: -15 -3 voor 0 en +3 +15 voor 1.]
Wil je een arduino op 5volt niveau, toch een aansluiting maken via USB, dan heb je een 'vertaler' nodig.
Deze vertaler was op de (oudere) arduino een zogenaamde FTDI chip. Dat staat voor 'future technologoly devices inclusive' o.i.d.
Deze FTDI chip (sommigen gebruiken een max232), zet je 5 volt UART van je arduino om in USB en andersom.

==> hierdoor is het geen USB meer, maar een oude COM poort, zoals uit het rs232 tijdperk.

Modernere arduino's als de Leonardo's, hebben ingebouwde USB functionaliteit. Daarom kun je deze eenvoudiger als USB host gebruiken (dus dat je bijvoorbeeld je arduino een toetsenbord laat nadoen, of muisbewegingen laat simuleren).

Via een COMmunicatie poort op je computer, Krijg je dus contact met je arduino.
Steeds wanneer je een ander apparaat op Windows aansluit, wordt er een nieuwe COM poort aan je arduino toegewezen. Wanneer je veer niets veranderd, blijft je arduino het zelfde compoort nummer houden.
Wanneer je vanuit een ander programma de data van je arduino wil inladen, is het wel belangrijk te weten op welke compoort je arduino zit.
Je kunt vele compoorten tegelijk open hebben staan.
Laatst gewijzigd door pjh op 31 Dec 2012, 14:12, in totaal 1 keer gewijzigd.

Advertisement

Berichten: 29
Geregistreerd: 01 Dec 2012, 18:34

Re: nieuweling

Berichtdoor h.lith » 31 Dec 2012, 12:35

Hallo PJH, tjonge tjone, wat lees ik nu toch weer, ik geloof je direct hoor, maar ik vind daar niks van in de documentatie van welke bron dan ook.
Begrijpen ze dan niet dat iemand zonder PC kennis, daar helemaal dol van wordt.
Nou ik stop even met klagen, op deze laatste dag van het jaar.
Ik heb nog maar eens op het uno bordje gekeken met een een loupe natuurlijk, en ik lees daar op de chip iets van mega 16V2, of is het 16U2?
Het bordje heb ik net 3 weken in huis, van Conrad, dus ik neem aan dat het een redelijk nieuwe versie is.

Waar is de tijd gebleven dat je heerlijk met de 80c535, en een epromsimulator een programma'tje in elkaar zette, in asssembler nog wel!
Maar goed, nu begin ik weer te klagen,,, niet doen Henk!! :o))

Groet, en prettige jaarwisseling allen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: nieuweling

Berichtdoor pjh » 01 Jan 2013, 12:54

Ter info: http://huinink.info/arduino-com-poort-usb-uart-rs232/
Snap het zelf maar net, aanvullingen welkom..... :?:

En een goed 2013,

Berichten: 29
Geregistreerd: 01 Dec 2012, 18:34

Re: nieuweling

Berichtdoor h.lith » 01 Jan 2013, 14:17

Hallo PJH, leuke site, daar ben ik voorlopig nog niet uitgekeken man!
Ik denk dat het dit jaar nog wel gaat lukken om met mijn uno te kunnen communiceren.
Als mijn PC het maar vol houd, door al dat geexpirementeer met poorten en in en uitschakelen, gebeurt er soms wat onverwachts, nou,,, onverwachts, je kan het verwachten nietwaar?
Als het niet gekker wordt dan dat er op mijn buroblad afen toe een paar snelkoppelinge foetsie zijn dan valt het wel mee.
Gek is dat soms na een half uurtje er zomaar een paar snelkoppelingen verdwijnen van bv. een excelfile!?
De file is er nog wel gelukkig, maar de snelkoppeling is gewoon weg.
Ik hoop nog wat contact te houden met je!
Groet, Henk Lith

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: nieuweling

Berichtdoor pjh » 01 Jan 2013, 15:14

Ik blijf hier nog wel even.
Ben zelf anderhalf jaar geleden begonnen met electronica/arduino. Had daarvoor totaal geen kaas gegeten van electronen. Alleen middelbare school spul. Nu kan ik er geen genoeg van krijgen. Verder houd ik goed in de gaten wat er op het forum gebeurd. Zou het jammer vinden als het dood zou bloeden, wanneer niemand zou reageren. Kom daardoor misschien wat hyperactief over. Maar dat gaat er wel weer vanaf.

Berichten: 29
Geregistreerd: 01 Dec 2012, 18:34

Re: nieuweling

Berichtdoor h.lith » 01 Jan 2013, 16:21

Hyperactief is altijd nog beter dan er maar eens per half jaar op te kijken.
Ik ben de laatste tien jaar helemaal niet met electronica bezig geweest, maar alleen maar met oude benzen.
Het is natuurlijk wel leuk om daarvoor wat electronica te maken, als er wat kapotgaat met de electra probeer ik dat dan op telossen met moderne techniek, is niet zo dat iedereen dat gepast vindt, maar het is mijn auto, en ik doe er mee wat ik wel leuk vind toch?
Ik had nog van 30 jaar elektuurs liggen, maar die zijn via MP verkocht, heb ik nu dus weer een beetje spijt van :(
Maar het nam zoveel plaats in, en we gingen wat kleiner wonen, dus zo gaat dat dan.
De laatste jaargangen elektuur zaten nog ik het celofaan :lol:
Misschien dat ik me nu wel weer aanmeld, in de winter is het dan electronica knutselen, en in het vroege voorjaar begin ik weer met de Benzen, oh ja,,, en tussendoor zie ik mijn vrouw ook wel een keer toch?

Ik hoop ook dat het op dit forum leuk blijft, ik heb helaas de ervaring op de diverse mercedes forums dat er nog wel eens wat gedonder ontstaat.
Dan is de lol er natuurlijk gouw af.
Nou PJH, (geef je voornaam is kerel) we kleten binnen kort wel weer verder, het is perslot van rekening nog geen weer voor mijn oldtimers :P

Groet, Henk Lith

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: nieuweling

Berichtdoor pjh » 01 Jan 2013, 19:03

Ik reageer op alles dat met een 'P' begint, maar compleet is het Paul.
Benzen is andere koek. Ken meer liefhebbers, maar niet in diepte.
Wat die tijdschriften betreft: wees blij. Ligt alleen maar in de weg.
Ik streef ernaar zoveel mogelijk digitaal te doen. CD's in doos. Spotify overal. Bijna alles zal ook wel ergens op het net te vinden zijn.

Onze hobby verkeert in de zelfde jaren geloof ik. Ik 'verzamel' oude LED displays. De mooiste zijn uit 70er en 80er jaren.
Groet
Paul

NB: namen van mijn hele gezin staan in de banner van de website waarnaar ik hierboven (UART-COM) link. sherlock! :P

Berichten: 29
Geregistreerd: 01 Dec 2012, 18:34

Re: nieuweling

Berichtdoor h.lith » 01 Jan 2013, 22:57

Ok Paul, ik had niet gelijk de link met jouw site gelegd :o
Je verzamelt oude display's? wat zijn de types waar ik dan aan moet denken?
Waren er dan al display's in de jaren 60 en 70?
In elk geval werden de display's toen door cathodestraalbuizen gedomineerd denk ik.
Ik had ook nog een stel van die nixie buisjes, maar die heb ik ook verkocht op MP, viel mij toen al op dat die dingen snel weg waren, werkte geloof ik op 5 volt? het waren dacht ik gewoon gloeidraden, en enorme energie zuipers ;)
Ik zal is in een van mijn garage boxen kijken of daar nog wat ligt van "toen".
Groet, Henk

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: nieuweling

Berichtdoor pjh » 02 Jan 2013, 00:06

Je hebt een mooie site die alles wat dat betreft aardig op een rijtje heet: http://www.decadecounter.com/vta/tubepage.php?item=33&user=0
Het leuke van de LED-displays is dat je ze i.p. allemaal met een arduino kunt aansturen.
De echte buizen-indicators en Nixie tubes, vacuum fluorucentie displays (VFD) enzo, gebruiken vaak hoge voltages.
Er zijn uitzonderingen, zoals de minitrons. Werden / worden in de luchtvaart gebruikt.
Dat zijn inderdaad gewoon gloeidraadjes.
voordeel van deze is dat zo ook 5 volt zijn.
Gebruiken alleen meer amps dan een arduino leveren kan.

Voordeel van gloeidraadjes is weer dat je ze met een filter elke kleur kunt geven.

Een paar, met name de TIL306-309, zijn onbegrijpelijk duur. Soms wel > 200 euro per display van 1 cijfer 0-10. Blijkbaar zitten ze in apparaten die nog vele malen duurder zijn. Ze worden niet meer gemaakt.

Wat ikzelf wel een leuke display vind is een kleine 8 digit, 14 segment bubble display.
Ik vond hem op eBay voor 4,55 euro.
Die gast verkoopt ze nog en tot mijn verbazing heeft hij onderaan zijn advertentie op eBay een link naar mijn website gezet (http://www.ebay.nl/itm/8-digit-alphanumeric-micro-LED-displays-RED-14-segment-no-Nixie-bubble-type-/110994504733?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19d7c9bc1d).

MAAR als je ergens nog een oud bord heb liggen met een L|ED displayt erin: ben erg benieuwd naar het serie nummer enzo.
groet!

Berichten: 29
Geregistreerd: 01 Dec 2012, 18:34

Re: nieuweling

Berichtdoor h.lith » 02 Jan 2013, 01:06

Ja Paul, ik kom op die eerste site een heleboel spul tegen waarvan ik denk o ja,, die herinner ik me nog.
Het is ook allemaal in jaren nog niet zo oud natuurlijk, kan je zien hoe snel de ontwikkeling gaat, spectaculair.
Spectaculair, in technische zin, maar ook op prijs nivo.
Ik heb in mijn rommeldoosjes (die ik toch wel netjes opberg) nog een stelletje TIL 311 ers van TI tegen, daar zit zelfs nog logica in, kan je zelfs in de chip zien zitten :lol:
Als ik je daar nog blij mee kan maken laat maar weten.
Ik heb net een KIM 1 bordje (met een echte Rockwell 6502 er op) op MP verkocht, had ik ook nog liggen,
Ook had ik nog een junior van elektuur in volledig zelfbouw staan helemaal ge"wirewrapt", met een zelfgemaakt qwerty toetsenbord, er wordt wat afgeprutst in dit landje zij een bekend maar overleden carbartier ooit :lol:
Ik heb nu geen zin meer om maanden!! alleen maar te solderen, te schroeven boren, en wirewrappen, vandaar mijn belangstelling voor die Arduino"s.

Groet, Henk

VorigeVolgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: esogolem, ulemeweja en 20 gasten