nieuweling

Arduino specifieke Software
Berichten: 21
Geregistreerd: 06 Aug 2012, 21:13

nieuweling

Berichtdoor PE1bia » 06 Aug 2012, 22:12

Ik ben helemaal nieuw op de Arduino, Zelfs in C maar wel ervaring met de PIC's in machinetaal.
Om op te starten ben ik als eerste aan het proberen om de verbinding te leggen tussen een laptop met
W7 en een Arduino mega 2560 en dat lukt me niet.
Is ergens op deze site een verhaal hoe dat gedaan moet worden.
Ik probeer de handleiding van de Arduino zelf te volgen maar daar kom ik niet aan uit.
Is er iemand die mij kan uitleggen wat voor stappen ik moet doen om alleen dat al voor elkaar te krijgen?

bedankt alvast

Joop

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: nieuweling

Berichtdoor pjh » 07 Aug 2012, 00:50

Driver voor W7 staat in arduino directory, meestal ..mijn documenten\arduino\
En heb je deze settings juist?
Afbeelding

Berichten: 21
Geregistreerd: 06 Aug 2012, 21:13

Re: nieuweling

Berichtdoor PE1bia » 07 Aug 2012, 10:27

Hallo
Bedankt voor je reactie. Een ding valt me gelijk op, het kiezen van een com port lukt bij mij niet.
Ik kan dat niet aanklikken. Ik vermoed ook dat hier het probleem van daan komt,
Als ik het programma opstart krijg ik in beeld dat ik aangesloten ben op com1.
Ga ik het programma uploaden, zoals ieder doet met "hello wereld, dan krijg ik de melding
dat ik geen com port geselecteerd heb. Er word gevraagd om naar extra te gaan en een een comport te kiezen.
Dit lukt echter niet. Ik krijg geen reactie op het aanklikken.
Kun je hier verder mee ?

Bedankt Joop PE1BIA

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: nieuweling

Berichtdoor pjh » 07 Aug 2012, 20:06

Ga naar apparaatbeheer (bv. via start - rechtermuisknop op computer en dan eigenschappen etcetera)
Kijk onder [POORTEN (COM & LPT)]
als je hier geen Arduino MEGA 2560 (COM...) ziet met een geel waarschuwingsteken ervoor, dan moet je de driver installeren:
kies driver bijwerken en wijs naar de directory waar je je Arduino-IDE hebt geinstalleed. Meestal is dit in de ...\mijn documenten\Arduino1.0.1 directory.
Laat maar weten als het niet (of wel) werkt.
groet
Afbeelding

Berichten: 21
Geregistreerd: 06 Aug 2012, 21:13

Re: nieuweling

Berichtdoor PE1bia » 07 Aug 2012, 21:57

Ja, dat was de goede hint. Ik heb contact met het board ! Wel werk ik via poort 11.
Ik heb gezien in je voorbeeld dat je werkte via poort 35 maar dat zal wel aan het
systeem liggen.
Verder was je beschrijving iets anders dan de laptop aangaf maar hiermede kwam ik er aan uit.
Bedankt voor je geduld. Ik ga er nu verder mee.

Joop PE1BIA Bergen op Zoom

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: nieuweling

Berichtdoor pjh » 07 Aug 2012, 23:07

je zult zien dat je bij elke nieuwe arduino of ander USB naar SERIEEL device een nieuwe com-poort krijgt toegewezen. Per device blijft die hetzelfde.
Soms heb je software die uitgaat van bepaalde COMpoorten. Als je pech hebt, wordt jouw compoort / arduino 'over het hoofd' gezien.
Het kan daarom soms handig zijn het nummer van je compoort te veranderen. Hieronder een snel plaatje met uitleg hoe dit te doen bij WINDOWS7 (voor de duidelijkheid: bij 2 natuurlijk [Eigenschappen] selecteren).
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Berichten: 188
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:12

Re: nieuweling

Berichtdoor Duality » 17 Aug 2012, 01:46

PE1bia, ik weet niet of je ervaring hebt met andere operating systems, maar vaak onder linux plug en play :)

Berichten: 40
Geregistreerd: 14 Aug 2012, 01:15
Woonplaats: Arnhem

Re: nieuweling

Berichtdoor arduinosmurf » 23 Aug 2012, 21:46

Maak daar maar plug & pray van. Ik werk graag met Ubuntu maar ik kan met geen mogelijkheid uitvissen welke compoort ik moet instellen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 188
Geregistreerd: 23 Dec 2011, 00:12

Re: nieuweling

Berichtdoor Duality » 29 Aug 2012, 23:38

/dev/ttyACMX x is 0 of 1 ofzo :) ligt er aan wat je in ubuntu as serial devices hebt hangen :) ik meestal 1 en dat is de arduino, en daarom plug en play ;)

Berichten: 29
Geregistreerd: 01 Dec 2012, 18:34

Re: nieuweling

Berichtdoor h.lith » 30 Dec 2012, 17:01

Hallo, ik heb ook zoiets als boven, maar ik snap werkelijk niet wat een com poort nu met een USB poort te maken heeft.
Het valt mij op dat dit het meest onduidelijke stukje is voor niet PC kenners van het installeren van de Arduino software.
Maar ik ga even aan de slag met bovestaande hints!
Groet, Henk Lith

NB: als ik de arduino aan de pc hang, komt er in de apparaten lijst ineens een soort koelkast bij, genaamd "onbekend apparaat"
Dan krijg je weer iets van een advies om lokaal drivers te zoeken of extern (mogelijk het net of zo)
In elk geval gebeurt er iets als ik de arduino er aanhang, nu nog iets waar ik wat mee kan :o))
Laatst gewijzigd door h.lith op 30 Dec 2012, 22:14, in totaal 1 keer gewijzigd.

Volgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: edodzuysa en 39 gasten