nieuweling

Arduino specifieke Software
Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: nieuweling

Berichtdoor pjh » 02 Jan 2013, 01:12

Ik ben geloof ik wel compleet wat de TILletjes btreft: Maar super bedankt. Gooi ze niet weg!
Veder heb ik in mijn jeugd nooit iets met elektriciteit gehad, dus dat solderen vindt ik nog wel aardig.

Maar de lol zit hem inderdaad in de eenvoud waarmee je met zo'n microcontroller dingen voor elkaar krijgt.
En prutsen blijft het. Doelloos leuk.

Advertisement

Berichten: 29
Geregistreerd: 01 Dec 2012, 18:34

Re: nieuweling

Berichtdoor h.lith » 02 Jan 2013, 13:18

Ok Paul, bedankt voor het leuke samenspraakje, en je hoort wel van me als ik nog wat vind van die display's uit opa's tijd :)
Groet, Henk

Berichten: 5
Geregistreerd: 02 Jan 2013, 17:18

Re: nieuweling

Berichtdoor Aroen » 02 Jan 2013, 17:52

@h.lith;

Het begrip compoort is niet voorbehouden aan alleen maar de `oude` RS232 compoorten.
De poorten die toegang geven/gaven tot je PC zijn onderverdeeld in de parallelle en de seriële poorten.
De COM poorten zijn serieel en de (oude) LPT poorten parallel.
Serieel betekent dat alle data achterelkaar via 1 signaallijn loopt,
bij de parallellepoort werd/wordt gebruikgemaakt van 8 lijnen tegelijk, precies de breedte van een digitaal `woord`.
USB poorten maken ook gebruik van het seriële protocol, daarmee zijn het dus `compoorten`en zo worden ze dan ook door de PC behandeld.
M.a.w.; elk aangesloten apparaat zal zijn eigen compoort toegewezen moeten krijgen, ook de USB apparaten.
(De parallelle poorten zijn `uit de tijd`)

Wanneer je een apparaat aan Windows hangt (willekeurig via welke hardware ingang),
ziet Windows dat en het apparaat geeft zijn ID af. (De `koelkast` krijgt een naam)
Windows bekijkt vervolgens of er een specifiek stuurprogramma bestaat voor betreffend apparaat en gaat al dan niet aan de slag
met het apparaat. Wanneer er geen stuurprogramma (driver) gevonden wordt voor dat specifieke apparaat, geeft Windows de gebruiker een
reactie waarin je de keuze krijgt het `betreffende stuurprogramma zelf aan te bieden of via het net op te laten zoeken`
Drivers zijn te allen tijde nodig voor welk apparaat dan ook welke aan een PC gehangen wordt.
Windows heeft tegenwoordig een giga hoeveelheid drivers voor geïnstalleerd voor allerhande apparaten,
maar niet voor de Arduino dus..

Deze drivers nu worden meegeleverd met de Arduino software, en kun je vinden in de (Arduino)-map met de naam jawel: `drivers`....

Installeer deze.

beste wensen overigens....

Berichten: 29
Geregistreerd: 01 Dec 2012, 18:34

Re: nieuweling

Berichtdoor h.lith » 02 Jan 2013, 21:49

Hallo Aroen, goed dat je me weer even bij de de les brengt, de discussie waaiert soms nogal uit, wat overigens ook soms best wel leuk is om te lezen .
Je hebt een heel goed begrijpbaar commetaar neer gezet Aroen, dank!
Ik ga dus toch maar weer is op zoek naar de termen die jij noemt, en die koelkast zal dan hopelijk veranderen in de "aruino" :)
Dan zal ik het natuurlijk ook melden.
Groet, Henk Lith
Laatst gewijzigd door h.lith op 02 Jan 2013, 22:35, in totaal 3 keer gewijzigd.

Berichten: 29
Geregistreerd: 01 Dec 2012, 18:34

Re: nieuweling

Berichtdoor h.lith » 02 Jan 2013, 22:30

Nou daar benk alweer, ik heb de arduno aan com 3 gekregen!!
Dat rare knipperprograma'tj even omgevormd tot een halve seconde led aan, en 1,5 seconde uit, om een ondersceid te maken tussen het programma'tje dat er al in stond en dit nieuwe gemodificeerde programma.
Gelijk maar even getest wat er gebeurd al ik de arduino los koppel, en weer vast maak aan de pc, en zie daar het programma zit er dus nog steeds in, staat veilig in eeprom of ander nonvolatiel geheugen, prachtig :)
geweldig bedankt alle hulpverleners, denk overigens dat ik nog vaak van jullie moet leren hoe dat allemaal met die dialoog werkt.
Groet, Henk

Berichten: 5
Geregistreerd: 02 Jan 2013, 17:18

Re: nieuweling

Berichtdoor Aroen » 02 Jan 2013, 22:41

De baby aan moeders borst, als het ware....
ook al is het com 3

Berichten: 29
Geregistreerd: 01 Dec 2012, 18:34

Re: nieuweling

Berichtdoor h.lith » 02 Jan 2013, 23:29

Ha ha,, ja en hopelijk wil die ook goed groeien, nu eerst maar is vediepen in "C", wat een luxe he.
Ik heb tot nog toe alleen maar in assembler zitten ploeteren, maar dat maakt wel vindingrijk he, dat was met de 80C535.
Groet, Henk

Vorige

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Alexduh en 21 gasten