Hardware configuration set voor onbekende board

Arduino specifieke Software
Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor nicoverduin » 26 Jun 2016, 10:17

Je weet dat dit de fysieke pinnen (63) [RX3], Pin 6[PE4] en pin 7[PE5] zijn?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Advertisement

Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Re: Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor Frankyie » 26 Jun 2016, 10:26

Dat weet ik. Daar gebruik je dat arduino schema voor. :)
Ik heb de lockbit uitgelezen en die is FF
Het vreemde is nu wel dat de extvalue ineens F8 is geworden. Wat ik doe, die krijg ik niet veranderd naar de oorspronkelijke FD. Ik kan op write drukken wat ik wil in progisp maar hij veranderd hem niet. Terwijl hij wel zegt dat het succesvol is.
Waar slaat trouwens het calibration vakje op. Daar staat bij 8.0MHz: A1. Het crystal zit toch volgens mij op 16MHz (Type: A160J3C). Of is dit iets totaal anders.

Edit: Laat ik dan meteen een screenshot plaatsen
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor nicoverduin » 26 Jun 2016, 11:40

Vreemd dat de brown out op F8 blijft staan. Dat is een onbekende setting en kan de werking van de chip tegenhouden. Wees wel voorzichting met fuses. Als je het verkloot ben je uitgespeeld en kun je de chip vervangen. HV programming in Cricuit gaat volgens mij niet. En wat er ook gebeurt BLIJF MET JET TENGELS VAN DE SPIEN AF!!!!. Die moet 0 blijven ander is de chip niet toegankelijk meer en ben je klaar.
Calibratie is voor de interen RC oscillator. Die gebruik je niet en is dan ook niet van toepassing.
Heb je al eens het flash geheugen gelezen? Als je de originele HEX file neemt en het flash leest (overigens zit er een verificatie optie in tijdens flashen) moeten ze gelijk zijn.
En een scope heb je zeker niet?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Re: Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor Frankyie » 26 Jun 2016, 17:08

Ik snap dat ook niet met die fuse. Vanmiddag kon ik hem wel ineens aanpassen. Hij staat nu weer goed. Snap jij het, snap ik het :?
Spelen met fuses is doodeng :P Dat had ik al door. Dus ik blijf daar mooi vanaf.
Mooi dat die calibratie niet het probleem is.

Ik heb flash geheugen uitgelezen. De verificatie optie zegt elke keer dat het allemaal klopt. Als ik echter handmatig door de uitgelezen flash geheugen kijk, zie ik het programma er 2x op staan. Een keer aan het begin van geheugen (0x00000) en bij regel (0x10000). Vreemd?

Ik heb een scope, maar die is van voor 1986 dus dat zal niet echt helpen vrees ik.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor nicoverduin » 26 Jun 2016, 17:54

Je kan hem ook eerst wissen. En dan nog een keer kijken.
En een scope uit 1986? Waarom niet....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Re: Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor Frankyie » 26 Jun 2016, 19:06

De Flash was gewist voordat ik het programma erop gezet heb. Ik heb zelfs aangegeven dat hij moet controleren of er echt niks meer op staat (blank check). Dus het programma wordt er echt op 2 plekken opgezet.

Over die scope, ik had verwacht dat je digitale signalen uit wou lezen. Dat kan dat ding niet. Ik heb ook wat twijfels over de frequentie van de scope, al moet hij tot mijn verbazing wel 50MHz kunnen :shock: Ik betwijfel of hij dat nu nog steeds kan :P Er vallen langzamerhand steeds meer functies uit bij het ding :(

Maar wat wou jij meten met de scoop? Ik kan wel even wat proberen uiteraard.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor nicoverduin » 26 Jun 2016, 19:19

Een scope weet niet of een signaal digitaal is of analoog. Dat ding meet spanningen.
Je kan controleren of je echt een signaal op de clock hebt
Je kan kijken met een scope of je ergens een digitaal signaal hebt. Dus gewoon meten waar je een blokgolf hebt. Zet de spanning op 1V of 2V/schaaldeel. Kun je hem niet missen.
Delay van pak hem beet 100mS heb je een mooie frequentie van niets van 10Hz.
Ik zit nog steeds in de stand dat je mapping niet klopt of je telt vanaf de verkeerde pin. Of en dat is niet te hopen ... doet je clock het niet.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Re: Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor Frankyie » 26 Jun 2016, 20:12

Nieuwe scopes kunnen digitale signalen uitlezen in de vorm dat je je programma langs ziet komen. Dus niet als spanningen maar als text. In ieder geval, volgens mij kan dat.

Signaal op de clock. Welke pin is dat? Ik heb wel gekeken bij de crystal oscillator en zie daar een heel zwak 16MHz sinus golfje. Ik heb wel even wat pinnen nagelopen maar zie nergens een blokgolf van mijn led progje. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat ik de pin mapping fout heb. Dat zou beschamend zijn :oops:

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor nicoverduin » 28 Jun 2016, 07:49

Frankyie schreef:Nieuwe scopes kunnen digitale signalen uitlezen in de vorm dat je je programma langs ziet komen. Dus niet als spanningen maar als text. In ieder geval, volgens mij kan dat.

Signaal op de clock. Welke pin is dat? Ik heb wel gekeken bij de crystal oscillator en zie daar een heel zwak 16MHz sinus golfje. Ik heb wel even wat pinnen nagelopen maar zie nergens een blokgolf van mijn led progje. Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat ik de pin mapping fout heb. Dat zou beschamend zijn :oops:


Een "zwak sinusje" is bij mij hetzelfde als "Ik zag iets bewegen maar geen idee verder". Het kan van belang zijn om te weten hoeveel Vpp het signaal was. Er zijn 2 clok pinnen. Een geeft als het goed is geen signaal af de ander de 16Mhz.

Je kan op de scope gewoon een signaal herkennen. En dan ga ik voor het plaatje. En als zou de scope maar iets van 10-20Mhz zijn (zo'n oude [uitstekende] philips PM30xx) dan kun je al zien of je een blok golf hebt. De de schaalverdeling geeft aan hoeveel volt het signaal is. Een exacte meting is helemaal niet relevant. Het is puur detectie van de blokgolf.

Wat mij wel zorgen baart is dat het erop lijkt dat de processor niet wil aanslaan. Mogelijk zit hem dat in de bootloader software start adres. Dus op het moment dat de processor opstart, gaat hij naar de bootloader. Is er geen input dan springt hij naar adres 0 waar jouw programma staat. Een bootloader heeft bij jou geen enkele zin omdat je via een ICSP de zaak gaat flashen.

Ik weet niet of je een Mega2560 (is sowieso handig als referentie) hebt, dan zou je die eens kunnen LEZEN (fuses) om te kijken hoe die reset vector is opgezet.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 51
Geregistreerd: 11 Jun 2016, 12:12

Re: Hardware configuration set voor onbekende board

Berichtdoor Frankyie » 29 Jun 2016, 10:12

Ik heb een clock signaal gevonden op pin 9 van 16Mhz! Wel pas toen ik die pin in de low fuse had aangezet. Wat ik zie is echter geen blokgolf. Meer kruising tussen een sinus en een zaagtand :P Ik vermoed dat dit wat te maken heeft met de capaciteit van de scope en de probe. Het is ook zo'n hoog frequent signaal :shock: Ik blijf me er over verbazen dat ik het überhaupt uit kan lezen. Anyway, er is iets te zien!

Over dat boot problemen. Dit zou dan ook met de fuses te maken hebben. Kijkend naar de opties die ik daar bij heb dan zijn dat er niet veel. Die kan ik at random wel even allemaal proberen. Het is toch enkel de boot vector aan of uit en 4 opties bij boot flash section size. Volgens mij is dit risico loos. Uiteraard verschrikkelijk op blijven passen met die SPIEN.

Helaas, ik heb geen andere maga2560. Dit is de eerste keer dat ik ook maar iets in deze richting aan het doen ben. Het zal echter zeker niet de laatste Arduino zijn. Ik ben zeer gecharmeerd van de mogelijkheden! Je hebt me zeker enthousiast gekregen ;)

VorigeVolgende

Terug naar Arduino software

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten