analoge input Arduino uno
7 berichten
• Pagina 1 van 1
analoge input Arduino uno
Ik wil mijn analoge inputs gebruiken om een waarde van 0V of 5V te lezen. Mijn digitale I/O's zijn bezet. Hoe kan ik deze waarden via de analoge input uitlezen?
Advertisement
Re: analoge input Arduino uno
Sommige pinnen hebben meerdere functies. Toevallig zijn alle analoge ingangen van de Arduino Uno ook digitale in- en uitgangen.
Dus je kunt gewoon pinMode(A0, INPUT) doen, en dan digitalRead(A0).
De pin nummers zijn dus A0, A1, A2, enzovoorts. Je kunt daar een variabele voor gebruiken: const int pinGroeneKnop = A3;
Je kunt natuurlijk ook altijd met een analoge ingang kijken welk voltage er op staat. En dan controleren of het boven of onder het midden is.
Er zijn heel veel manieren om het aantal gebruikte pinnen te verminderen. Als je vertelt wat er aan hangt, of als je een schema hebt, dan kunnen we misschien hier en daar nog een pin vrij maken. Behalve als je zo'n goedkoop "motor shield" hebt, dat gebruikt bijna alles.
Dus je kunt gewoon pinMode(A0, INPUT) doen, en dan digitalRead(A0).
De pin nummers zijn dus A0, A1, A2, enzovoorts. Je kunt daar een variabele voor gebruiken: const int pinGroeneKnop = A3;
Je kunt natuurlijk ook altijd met een analoge ingang kijken welk voltage er op staat. En dan controleren of het boven of onder het midden is.
Er zijn heel veel manieren om het aantal gebruikte pinnen te verminderen. Als je vertelt wat er aan hangt, of als je een schema hebt, dan kunnen we misschien hier en daar nog een pin vrij maken. Behalve als je zo'n goedkoop "motor shield" hebt, dat gebruikt bijna alles.
Re: analoge input Arduino uno
We hebben een bord gemaakt met vier modules van 3 ledjes (rood, geel, groen) elke module stelt een stoplicht voor. m.a.w. De leerlingen hebben de opdracht om de stoplichten te programmeren. Elke module heeft een readcontact (de sensor die meet of er auto's voor het stoplicht staan)
Volgens mij ontkom ik dan niet aan het gebruiken van 12 digitale I/O's voor de stoplichten want die moeten afzonderlijk aan en uit gedaan kunnen worden.
Wij programmeren de Arduino overigens met Mblock.
Volgens mij ontkom ik dan niet aan het gebruiken van 12 digitale I/O's voor de stoplichten want die moeten afzonderlijk aan en uit gedaan kunnen worden.
Wij programmeren de Arduino overigens met Mblock.
- nicoverduin
- Berichten: 5043
- Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
- Woonplaats: Heemskerk
Re: analoge input Arduino uno
Jammer dat je het met gewone leds moet doen. Had je bijv. gebruik mogen maken van bijv een stukje LED strip, dan was je weggekomen met 1 data pin door alle verkeersborden gewoon in serie te zetten
Re: analoge input Arduino uno
Het lukt ons inmiddels om via de Arduino software de led's aan te sturen middels de analoge input A0. Maar het lukt ons niet om hetzelfde te doen m.b.v. Mblock-software. Is er iemand die daar ervaring mee heeft? Ik hoor het graag.
Re: analoge input Arduino uno
Als ik het goed begrijp, dan gaat het om het volgende:
- mBlock http://www.mblock.cc/.
- in Arduino Mode
- als Arduino Uno
- en dan een analoge pin als digitale output pin HIGH of LOW zetten
Ow! dat is flauw zeg. Er zit geen A0 bij. Je mag ook doortellen. Dus A0 = pin 14, A1 = pin 15, enzovoorts.
Dat is een tekortkoming van mBlock. Ik gebruik soms Tinkercad.com voor een Arduino simulatie. Die heeft ook een mBlock-achtige mode, en die kan wel A0 selecteren.
- mBlock http://www.mblock.cc/.
- in Arduino Mode
- als Arduino Uno
- en dan een analoge pin als digitale output pin HIGH of LOW zetten
Ow! dat is flauw zeg. Er zit geen A0 bij. Je mag ook doortellen. Dus A0 = pin 14, A1 = pin 15, enzovoorts.
Dat is een tekortkoming van mBlock. Ik gebruik soms Tinkercad.com voor een Arduino simulatie. Die heeft ook een mBlock-achtige mode, en die kan wel A0 selecteren.
- Bijlagen
-
- mBlock gebruikt getallen voor een analog pin die als digitale pin wordt gebruikt.
- mBlock-analog-pin.png (12.86 KiB) 7001 keer bekeken
Re: analoge input Arduino uno
koepel heeft helemaal gelijk, je kunt de analoge pinnen gewoon doornummeren, (zelfs een NANO werkt prima)
Ik gebruik vaak NANO met mblock op de coderdojo.
er zijn twee manieren om dit te doen, koepel laat een manier zien waarbij je dus altijd moet compileren en naar de arduino sturen.
Op deze manier kun je veel snellere programmas laten draaien en is een array geen probleem, dat heet de arduino mode. je kunt dan echter lang niet alles van scratch gebruiken.
Ik zou aanbevelen om niet in arduino mode te gaan maar gewoon in mblock, dan kun je tegelijk ook nog een beeldje maken en geluid etc.
de arduino is dan eigenlijk een afstandsbedieining en werkt niet zo snel
onder verbinden staat firmware upgraden, dan komt er een soort emulatie in de arduino te staan die jouw commandos overneemt.
Mocht je meer willen weten dan stuur maar een mailtje naar shooter@home.nl.
Ik gebruik vaak NANO met mblock op de coderdojo.
er zijn twee manieren om dit te doen, koepel laat een manier zien waarbij je dus altijd moet compileren en naar de arduino sturen.
Op deze manier kun je veel snellere programmas laten draaien en is een array geen probleem, dat heet de arduino mode. je kunt dan echter lang niet alles van scratch gebruiken.
Ik zou aanbevelen om niet in arduino mode te gaan maar gewoon in mblock, dan kun je tegelijk ook nog een beeldje maken en geluid etc.
de arduino is dan eigenlijk een afstandsbedieining en werkt niet zo snel
onder verbinden staat firmware upgraden, dan komt er een soort emulatie in de arduino te staan die jouw commandos overneemt.
Mocht je meer willen weten dan stuur maar een mailtje naar shooter@home.nl.
paul deelen
shooter@home.nl
shooter@home.nl
7 berichten
• Pagina 1 van 1
Wie is er online?
Gebruikers in dit forum: ahuulexiqube en 23 gasten