Wat weet jij van de ADC?

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 12
Geregistreerd: 22 Aug 2014, 09:46

Wat weet jij van de ADC?

Berichtdoor Guus2005 » 06 Sep 2014, 16:04

Hoi.

Mijn mikromedia 5 for TIVA heeft twee ADC's van 12 bit en 24 kanalen.

Wat betekent dat precies?

In totaal 24 bit dus 24 kanalen?
Kan ik daar in bijvoorbeeld totaal 24 potmeters op aansluiten of misschien maar 2 want ik heb maar twee ADC's?

Als ik er maar twee potmeters op aan kan sluiten wat is dan het nut van 12 bits per ADC? Ik heb ook ADC's gezien van maar 6 bit maar ook van 24 bit.
Het schijnt dat een ADC een bepaald frequentie bereik heeft. Ik dacht dat een ADC op een gegeven tijdstip een gemeten voltage teruggaf.

Tijdens het initieren (ADCx_Init_Advanced) kan je een parameter meegeven:ADC_EXTERNAL_REF_3V, ADC_EXTERNAL_REF_1V of ADC_INTERNAL_REF wat betekenen die external of internal references? Waar zijn die goed voor en welke moet ik waarom kiezen?

Ik zit verder te denken: Ik stel in: ADC_EXTERNAL_REF_3V tegen 12bit. Klopt het dan dat de waarde die ik terug krijg maximaal 3V is, minimaal 0V en alles ertussen in 4096 stapjes tussen 0 en 3V??

Ik zie ook wel eens code waarin men gaat bitshiften. Men heeft maar 6, 8 of 10 bits nodig. Iedere keer dat je de bits 1 positie naar rechts schuift deel je het getal door 2. Waarom heeft men maar 6, 8 of 10 bits nodig?

Je ziet het: 1 gek kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden.

Links zijn ook goed.

Alvast bedankt!

Guus

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Wat weet jij van de ADC?

Berichtdoor shooter » 06 Sep 2014, 22:48

dus u heeft een 200 euro betaald voor een beeldscherm met een processor aan de achterzijde.... oke
allereerst heb ik niet gekeken naar wat het leuke dingetje allemaal kan, maar ik kan je wel antwoord geven op je vragen.
er zitten 2 adc dingen die dus tegelijk een waarde kunnen meten.
deze twee kunnen in totaal op 24 pinnen gezet worden met een soort intern relais.

de resolutie is 12 bits dus 2^12 totaal 4096.
omdat de referentiespanning de unit verteld moet worden gebruiken ze dit.
dus je krijgt een 12 bits getal in een 16 bits word terug van de ADC.
en ja als je extern 3Volt aanbiedt dan is de spanning dus waarde* 3/4096.
bit shiften doe je als je ermee moet rekenen(en digitaal wilt blijven), maar doe het maar gewoon met een float(is wel langzamer maar dat ga jij niet merken, met je 120 MHz).

ps ik vindt mezelf maar 10% wijs dus je zult 100 antwoorden moeten krijgen hihi
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 22 Aug 2014, 09:46

Re: Wat weet jij van de ADC?

Berichtdoor Guus2005 » 11 Sep 2014, 14:01

Hoi Shooter,

Dus als ik het goed begrijp is een channel hetzelfde als een bit?
Ik had dan verwacht dat het 8 of 16 bits was geweest. Maar misschien is er nog sprake van overhead.
Met 2 ADC apparaten kan je dus niet meer dan 2 apparaten gebruiken die er gebruik van maken.
Als ik dan iedere channel afluister voor de waarde zou ik dus de waarde 0 of 1 verwachten.

Je ziet, ik probeer het te begrijpen.

Grtz,
Guus

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Wat weet jij van de ADC?

Berichtdoor shooter » 12 Sep 2014, 21:48

je hebt 24 channels eigenlijk 2 keer 12 ingangen, die zitten via een soort draaischakelaar (elektronisch) verbonden aan de ingangen van de ADC.
voorbeeld met een stereo versterker, daar zit ook een draaischakelaar op om te kiezen tussen een plaat, een cd, een radio etc. jij hebt totaal 12 standen.
wel stereo want er gaan steeds maar 2 kanalen naar de ADC.
de ADC kijkt naar de hoogte van beide signalen op een bepaalde tijd. die geeft hij aan de processor etc. dan gaat hij weer kijken enz.
als je een ander kanaal wilt zien schakel je eerst naar dat kanaal en dan opdracht om te kijken naar de waarde.
de waarde is een getal tussen 0 en 4096. afhankelijk van het voltage dat op de ingang(channel) staat.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 22
Geregistreerd: 17 Sep 2014, 11:58

Re: Wat weet jij van de ADC?

Berichtdoor lwilde » 17 Sep 2014, 19:15

Hoe meer bits hoe nauwkuriger ja kan meten.
Nu zit je ook nog met een sample rate dit is de snelheid waar mee je meet.

Als je een sinus frequentie hebt van 1hz en je sampeld dit met 1 bit met een sample rate van 2 hz, doe je een grove meeting, en kan je moeilijk zien dat het een sinus signaal hebt.

Ga de bit rate verhogen naar 10 bits zie je meer details van te meten sinus signaal, als je sample rate ( snelheid van de meeting) verhoogt word het nog beter.
Audio op een cd wordt bv met 18 bits gesampled bij een snelheid van 48.8 kHz, nu worden niet alle 18 bits voor audio gebruikt.

Zelfde als het die van pixels van een camera hoe meer pixels hoe meer details op de foto.
Met een foto het je maar een meeting.
Met video maak je bv 24 beelden per seconden, als je lager gaat zie je het beeld knippere, als je hoger gaat zitten wordt het beeld rustiger, bij een 100hz tv kijkt dit veel beter als de standaard snelheid

De referentie spanning heeft te maken met de nauwkeurigheid het te meten signaal wordt gemeten te opzichte van de referentie spanning als de arduino een spanning verschil heeft blijft de meeting gelijk.

Beetje kort door de bocht.

Rens

Berichten: 12
Geregistreerd: 22 Aug 2014, 09:46

Re: Wat weet jij van de ADC?

Berichtdoor Guus2005 » 19 Sep 2014, 09:28

Hoi Rens en Paul,

Bedankt voor jullie input. Het is me nu duidelijk.
Ik kan er dus max 24 potmeters mee uitlezen.

Ik lees een bepaald kanaal uit voor volume en een ander kanaal voor de input (tuner, cd ,..) op dezelfde ADC.
Dankzij de twaalf bits heb ik inderdaad een uitslag van 0-4095 eenheden.
Ik heb er een tabelletje naast die die waarden omzet naar tuner, cd, ...

Dus het werkt geweldig.
Bedankt!

Guus

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten