8kanaals 5v relaiskaart verstoort arduino

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 8
Geregistreerd: 22 Aug 2014, 23:06
Woonplaats: Delft

8kanaals 5v relaiskaart verstoort arduino

Berichtdoor Ron beginner » 22 Aug 2014, 23:35

Hallo mijn naam is Ron.

Na een tip en aanraden van een kennis ben ik met een Arduino aan de slag gegaan en heb ik een voor mij gewenst programma aan de praat gekregen.

Nu heb ik op de Arduino een 8 kanaals 5v relais kaart aangesloten en het werkt perfect !!!! Totdat ik een 12v motortje of zoals ik wil autodeur ontgrendelaars op de contacten plaats middels een al tijden werkend schakeling.

Dan werkt het programma namelijk niet meer.

Weet iemand hoe dit kan ?
De contacten van deze relais zijn toch potentiaal vrij ?
Als ik een lamp op de contacten plaats werkt het programma wel goed !

Alvast bedankt voor jullie raad.

Groet Ron.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 8kanaals 5v relaiskaart verstoort arduino

Berichtdoor nicoverduin » 23 Aug 2014, 08:36

Kun jij aangeven hoe je nu precies alles aangesloten hebt?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 8
Geregistreerd: 22 Aug 2014, 23:06
Woonplaats: Delft

Re: 8kanaals 5v relaiskaart verstoort arduino

Berichtdoor Ron beginner » 23 Aug 2014, 09:24

Vanmiddag zal ik even een foto plaatsen Nico !

groet Ron.

Berichten: 8
Geregistreerd: 22 Aug 2014, 23:06
Woonplaats: Delft

Re: 8kanaals 5v relaiskaart verstoort arduino

Berichtdoor Ron beginner » 23 Aug 2014, 21:32

P1010779.jpg
P1010779.jpg (37.77 KiB) 8295 keer bekeken

Berichten: 8
Geregistreerd: 22 Aug 2014, 23:06
Woonplaats: Delft

Re: 8kanaals 5v relaiskaart verstoort arduino

Berichtdoor Ron beginner » 23 Aug 2014, 21:39

Dit is eindelijk de foto .

Eerst heb ik nog wat geëxperimenteerd met een weerstand die even groot was als die van de deur ontgrendelaar die zie je rechtsonder.
Met de weerstand is er geen probleem maar wanneer ik de ontgrendelaar in de schakelketen opneem raakt de Arduino van slag, sterker hij loopt gewoon niet verder.
Nu weet ik niet precies wat er inwendig van de ontgrendelaar zit maar ik stel me voor dat het een spoeltje is.

In ieder geval is de ontgrendelaar de boosdoener maar ik heb geen idee wat ik hieraan moet doen !

De externe keten wordt gevoed door de accu 12V zoals je ziet op de afbeelding.

Groetjes Ron.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 8kanaals 5v relaiskaart verstoort arduino

Berichtdoor nicoverduin » 23 Aug 2014, 23:01

Nou als jij al die relais door de voeding van de Arduino wol laten lopen kun je het wel vergeten. Die kan niet de stroom leveren.
Een spoeltje is toch heel iets anders dan een weerstand en wat stuurt die ontgrendelaar aan? 12V via het relais? of door een Arduino pin?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 8
Geregistreerd: 22 Aug 2014, 23:06
Woonplaats: Delft

Re: 8kanaals 5v relaiskaart verstoort arduino

Berichtdoor Ron beginner » 23 Aug 2014, 23:26

Die ontgrendelaar wordt aangestuurd door een contactje van 1 van de relais met die 12V accu als externe voeding.
Dat is nou juist wat ik niet snap.

Die relais worden aangestuurd door de arduino pins dan moet je toch met die contacten kunnen doen wat je wil omdat ze gescheiden zijn ?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: 8kanaals 5v relaiskaart verstoort arduino

Berichtdoor nicoverduin » 24 Aug 2014, 10:12

Dus als je dat ding los laat dan hoor je het relais klapperen?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: 8kanaals 5v relaiskaart verstoort arduino

Berichtdoor Rudi » 24 Aug 2014, 10:27

Een foto zegt meer dan 1000 woorden zegt men maar in dit geval niet.
Uitgaande van enkele veronderstellingen lijkt het mij dat de contacten van het relais de 12V batterij kortsluiten :shock: ???
Wat ik op de foto zie: de groene draad die op de minpool van de 12V batterij wordt aangesloten gaat naar een weerstandsbordje (wat doen die daar?) waarvan ik vermoed dat alle weerstanden aan de onderkant met elkaar zijn verbonden dus allen aan de min. Vandaar hangt er een draad naar het klemmetje waar de lamp aan hangt. Maar vanaf datzelfde aansluitklemmetje loopt een draad naar een relaiscontact en de tweede aansluiting van de lamp loopt naar het andere relaiscontact. Ook weer veronderstellend dat de middelste aansluiting van het relais het gemeenschappelijk relais contact is en de linkeraansluiting het NO (normal open) contact dan hangt aan deze aansluiting de pluspool van je batterij. Als het relais wordt geactiveerd dan sluit sluit je zo je batterij kort ????

Het is moeilijk te zien en ik hoop dat de realiteit niet klopt met wat ik zie.
Wat bedoel je trouwens met 'dan werkt het programma namelijk niet meer' ? Hoor je het relais dan nog aantrekken wanneer het wordt geactiveerd?
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Berichten: 8
Geregistreerd: 22 Aug 2014, 23:06
Woonplaats: Delft

Re: 8kanaals 5v relaiskaart verstoort arduino

Berichtdoor Ron beginner » 24 Aug 2014, 11:25

Sorry dat de foto wat onduidelijk overkomt !

Van kortsluiting is geen sprake de weerstanden heb ik even gebruikt om te bekijken of het aan de ontgrendelaars ligt.

Simpel gezegd werkt het programma perfect wanneer ik de ontgrendelaars ( spoel ) door lampen vervang of door de weerstanden zoals op de foto.

Wanneer ik nu de ontgrendelaars in de keten zet in plaats van de weerstanden dan gaat bij de eerste ontgrendelaar mijn programma al op tilt.

Mijn bedoeling met de Arduino schakeling is om een bestaande schakeling die al jaren goed werkt met een lamp ,motortje en deze ontgrendelaars ( 5 stuks ) een kastje met drukknoppen te vervangen die ik normaal gesproken zelf bedien .

Het lijkt er gewoon op dat de ontgrendelaars ( spoeltjes ) de relais beïnvloeden.

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten