Mikromedia 5 for TIVA, plaatje verschijnt langzaam

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 12
Geregistreerd: 22 Aug 2014, 09:46

Mikromedia 5 for TIVA, plaatje verschijnt langzaam

Berichtdoor Guus2005 » 22 Aug 2014, 16:44

Gezien de uitstekende reactie op mijn vorige vraag het volgende:

Ik heb bovenstaande hardware en ik wil een plaatje tonen. Dit is mijn splash screen.
Zodra je ergens het display aanraakt wordt het hoofdscherm getoond.

Nu het probleem. De opbouw van het scherm gaat verschrikkelijk traag. het duurt bijna 2 seconden voordat het splash screen wordt getoond.
Als ik het scherm aanraakt wordt het volgende scherm op dezelfde manier getoond. Dat moet sneller kunnen.

Is er een bepaalde techniek die ik moet hanteren om dit sneller te laten verlopen?

Zoals waarschijnlijk al eerder gezegd heb ik niet veel hardware programmerings ervaring.

Bedankt!
Guus

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Mikromedia 5 for TIVA, plaatje verschijnt langzaam

Berichtdoor nicoverduin » 22 Aug 2014, 19:28

Ik ben bang dat je van een koude kermis gaat thuis komen:
a) Het scherm is een 800x480 px tft.
b) Je hebt 3 bytes nodig om 1 pixel true color te maken.
c) dat betekent dat je 1.152 Mb geheugen nodig hebt om dat scherm te vullen.
d) De CPU heeft, als ik het zo snel zie geen DMA en wel een standaard SD kaart interface.
e) voor elke pixel, moet de dat van de schijf gelezen worden, en door gestuurd worden naar het scherm.
f) er is geen aparte graphics controller dus de CPU moet alles zelf doen.

Zou best kunnen dat er nog iets van een versnelling in zit, maar ik verwacht niet dat het zoden aan de dijk gaat zetten.
Dit bordje is opgezet om te leren werken met de technologie. Als je snelheid wilt, dan moet je al richting boards die bijvoorbeeld UBUNTU ondersteunen. Ik heb zelf een Cubietruck met een M20 (dual A7 Core) processor en dat is een heel ander verhaal. En ook de DMA speelt een grote rol hier in (bij DMA vertel je een paar registers bijvoorbeeld: lees de schijf en kopieer alles direct naar het scherm geheugen. Ik hoor het wel als het klaar is. Op die manier heb je geen CPU ertussen die allerlei vertragingen opwerpt. En een SD kaart is altijd relatief traag.

Ik heb het zelfde met de Arduiono en een TFT scherm. Zodra je een plaatje erop wil zetten stort het hele gebeuren in elkaar.

@edit: Hij heeft wel een DMA controller. Het is echter de vraag of daar ook daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt. Neemt niet weg dat de SD kaart nog steeds erg traag is.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 22 Aug 2014, 09:46

Re: Mikromedia 5 for TIVA, plaatje verschijnt langzaam

Berichtdoor Guus2005 » 25 Aug 2014, 11:38

Hoi Nico,

Ik heb momenteel een kleiner plaatje geladen maar dat zet niet echt zoden aan de dijk. Het consumeert nog steeds bijna een MB aan geheugen.
Ik heb die DMA functionaliteit nog niet gevonden. Maar ik probeer wel wat.

Bedankt voor je tijd!

Grtz Guus.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Mikromedia 5 for TIVA, plaatje verschijnt langzaam

Berichtdoor nicoverduin » 25 Aug 2014, 11:47

Nou het is niet alleen DMA..... Je SD kaart is geen DMA en dan gebeurt er nog niets. Ik heb even gekeken waar ik mee werk met de Cubietruck... Maar dat ding heeft een paar Gig aan werkgeheugen en een harde schijf met DMA en 2 grafische processoren.... Maw het is gewoon een PC...
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 22 Aug 2014, 09:46

Re: Mikromedia 5 for TIVA, plaatje verschijnt langzaam

Berichtdoor Guus2005 » 26 Aug 2014, 09:02

Cubietruck ken ik niet maar als ik geen oplossing weet te bedenken dan moeten we gaan kijken naar een andere oplossing. De naam Raspberry Pi is al gevallen. Die mist alleen wel het een en ander dat je er dan weer bij moet monteren en programmeren.

Op Texas Instruments de datasheet van de processor gevonden. Staat een hoop in. O.a. PWM, ADC en DMA. DMA is dan weer om een of andere reden gelinkt aan encryptie.
Ik ga er weer eens induiken.

Thx!
Guus

btw Bij DX.com cubietruck gevonden voor nog geen €90. Ziet er inderdaad interessant uit. Ik zal het eens voorstellen.

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten