DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aansturen

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 Jul 2014, 14:54

Re: DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aanst

Berichtdoor MrHaroldA » 09 Aug 2014, 15:44

Zo, net vijf 74HC595's besteld in de UK ... en vijf "28 Pin ZIF Socket"s in China.

Ik zal ook maar vast gaan bedenken wat mijn volgende project gaat worden ;)


... en toch vind ik het jammer dat de outputs van de DM13a niet zo te omvormen zijn dat ze een relais aan kunnen sturen. :|

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aanst

Berichtdoor nicoverduin » 09 Aug 2014, 16:31

MrHaroldA schreef:

... en toch vind ik het jammer dat de outputs van de DM13a niet zo te omvormen zijn dat ze een relais aan kunnen sturen. :|

Volgens mij hebben wij jou een paar voorstellen gedaan. Daarnaast als je een lelijk eend koopt moet je niet denken dat je er een caravan achter kan hangen van rond de 1000Kg en dan denken dat die eend dat vol gaat houden :mrgreen: M.a.w. misschien is het wat handiger om eerst voor te bereiden en dan te handelen?

MrHaroldA schreef:vijf "28 Pin ZIF Socket"s in China.
Om maar eens een voorbeeld te noemen... waarom ga je nu in godsnaam ZIF sockets gebruiken???????
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 Jul 2014, 14:54

Re: DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aanst

Berichtdoor MrHaroldA » 09 Aug 2014, 16:42

nicoverduin schreef:
MrHaroldA schreef:... en toch vind ik het jammer dat de outputs van de DM13a niet zo te omvormen zijn dat ze een relais aan kunnen sturen. :|

Volgens mij hebben wij jou een paar voorstellen gedaan. Daarnaast als je een lelijk eend koopt moet je niet denken dat je er een caravan achter kan hangen van rond de 1000Kg en dan denken dat die eend dat vol gaat houden :mrgreen: M.a.w. misschien is het wat handiger om eerst voor te bereiden en dan te handelen?


Now, where's the fun in that? ;)

Met jullie laatste suggesties is het me ook niet gelukt de DM13a een LED te laten schakelen, dus ik geef het op.

Overigens zou ik in eerste instantie de DM13a alleen voor de leds gebruiken. Later bedacht ik me dat ik met een shifter veel meer mogelijkheden zou hebben en meer relais aan kon sturen. Voor die $1 per chip hoefde ik het ook niet te laten.

nicoverduin schreef:
MrHaroldA schreef:vijf "28 Pin ZIF Socket"s in China.
Om maar eens een voorbeeld te noemen... waarom ga je nu in godsnaam ZIF sockets gebruiken???????


Ik ga mijn Arduino hergebruiken; dus gewoon een ATmega in een ZIF-socket steken om 'm makkelijk verwijderbaar en dus herprogrammeerbaar te houden. 2x22pF, kristalletje, 5v+filtering ... klaar!

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aanst

Berichtdoor nicoverduin » 09 Aug 2014, 16:56

't zal aan mij liggen.... maar je roept nu wel heel gemakkelijk.... maar die DM13 kreeg je niet voor mekaar..... beetje tegenstrijdig lijkt me....Maar goed wat je wilt....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aanst

Berichtdoor shooter » 10 Aug 2014, 23:46

oke
de latch zet je uit
de databit zet je aan,
dan de clk bit laat je 16 keer knipperen
dan zet je de latch weer terug aan
en als je dan een ledje met een weerstand van 1kiloohm aan de 12 volt hangt met de lange pin
en de korte pin naar een uitgang, zou het echt wel moeten werken hoor.

als je het toch nog een keer wilt proberen dan maak ik wel een schema .
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aanst

Berichtdoor nicoverduin » 11 Aug 2014, 06:55

shooter schreef:oke
de latch zet je uit
de databit zet je aan,
dan de clk bit laat je 16 keer knipperen
dan zet je de latch weer terug aan
en als je dan een ledje met een weerstand van 1kiloohm aan de 12 volt hangt met de lange pin
en de korte pin naar een uitgang, zou het echt wel moeten werken hoor.

als je het toch nog een keer wilt proberen dan maak ik wel een schema .
Die LEds krijgt ie wel aan inmiddels. Maar om daar een data signaal van te maken om een relais aan te sturen lukte hem kennelijk niet. Gewoon een weerstand van de datapin naar 5V en die chip op 5mA instellen en je hebt een keurige blokgolf. Meer is het niet. Maar goed hij gaat nu met schuifregisters aan de gang kennelijk.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 Jul 2014, 14:54

Re: DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aanst

Berichtdoor MrHaroldA » 11 Aug 2014, 14:16

shooter schreef:als je het toch nog een keer wilt proberen dan maak ik wel een schema .


Dat zou wel heel fijn zijn! Die tekstuele beschrijvingen maken het allemaal extra moeilijk.

Gebruikers-avatar
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 Jul 2014, 14:54

Re: DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aanst

Berichtdoor MrHaroldA » 11 Aug 2014, 23:46

nicoverduin schreef:Gewoon een weerstand van de datapin naar 5V en die chip op 5mA instellen en je hebt een keurige blokgolf. Meer is het niet.


Tjsa ... met deze uitleg snap ik het wel.

* uitgangen van de DM13a in code inverteren
* 1k als CC weerstand aan de DM13a
* 680R tussen datapin en 5v geeft 4/5mA aan stroom
* datapin/680R aan basis NPN
* emitter NPN aan ground
* collector heeft nu een geschakelde ground en kun je icm een andere stroombron gebruiken

1 klein probleemje alleen: bij het opstarten is de NPN al "aan" en het relais dus ook. Dat gaat een hoop herrie geven ;) Edit: en na het booten "klappert" hij. Waarschijnlijk omdat ik de 2e schuifregister laat knipperen?
Laatst gewijzigd door MrHaroldA op 11 Aug 2014, 23:58, in totaal 1 keer gewijzigd.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aanst

Berichtdoor nicoverduin » 11 Aug 2014, 23:54

of een mosfet of een relais gebruiken om de 5V naar de 680R weerstanden te schakelen. En elke basis van elke NPN met een 10K of zo aan GND hangen.

@edit: of de EN via een 10-100K aan de VCC hangen. Als je die laag trekt met een pin is er niets aan de hand.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 63
Geregistreerd: 10 Jul 2014, 14:54

Re: DM13A 16bit constant current sink shifter - relais aanst

Berichtdoor MrHaroldA » 12 Aug 2014, 00:04

nicoverduin schreef:of een mosfet of een relais gebruiken om de 5V naar de 680R weerstanden te schakelen. En elke basis van elke NPN met een 10K of zo aan GND hangen.

@edit: of de EN via een 10-100K aan de VCC hangen. Als je die laag trekt met een pin is er niets aan de hand.


De EN schakel ik al om de "looplicht-demo" te voorkomen bij het booten. Laag trekken met een digitale Arduino-pin werkt niet: dat is veel te laat.

Basis via 10k: nog steeds aan bij booten, maar knipperen/"klapperen" is opgelost? Ik heb sterretjes in mijn ogen van het staren in net iets te felle LEDs. :shock: Edit: nee, knippert nog steeds.
Mosfet: Ik heb volgens mij nog wel een IRF510 "N-Channel power MOSFET" liggen ... had ik ooit als clipper getest in een OCD-clone, geloof ik. Is da wa?

VorigeVolgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten