8-Channel 24V Relay

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 27
Geregistreerd: 29 Jun 2014, 20:30

8-Channel 24V Relay

Berichtdoor barbarossa » 29 Jun 2014, 20:36

Beste,
momenteel ben ik bezig met een projectje dat ik via bleutooth een 24V relay kaart aanstuurt.
de kaart is deze http://www.dx.com/p/arduino-compatible-8-channel-24v-relay-module-expansion-board-145731#.U7BaVPl_uE4 .
ik heb op VCC de 5V voeding van de arduino zitten en op de GND de GND van de ardunio.

ik kan de ledjes die bij de desbetreffende relay horen laten aangaan door de chX poorten te koppelen met de gewenste digitale uitgang.

nu de leds op de kaart gaan dus aan maar de relays tikken niet. ook als ik ze met een meter door meet schakelen ze nooit..

mijn vraag is nu is de kaart stuk als de led aan gaat en de relays niet schakelt? of moet ik nog iets anders proberen.

Alvast bedankt
Grtn Bart

Advertisement

Berichten: 77
Geregistreerd: 06 Okt 2012, 10:57

Re: 8-Channel 24V Relay

Berichtdoor Beamer » 29 Jun 2014, 21:07

Het zijn 24 Volt relais. Je moet op VCC 24 volt aanleggen. Op 5 Volt gaan de relais niet schakelen.
Ik kan op het plaatjes niet zien of er optocouplers op zitten. Dat is wel een aanrader.

Berichten: 27
Geregistreerd: 29 Jun 2014, 20:30

Re: 8-Channel 24V Relay

Berichtdoor barbarossa » 29 Jun 2014, 21:45

Beste,
bedankt voor u reactie.
als ik in andere topics lees zeggen ze steeds dat op de VCC de 5V van de arduino moet aangesloten worden.
Aangezien het nu niet werkt zal 24V eens proberen.
op de relais staat ook 250V AC 10A. wil dit zeggen ( voor eventeel ander project ) dat ik ook 220 kan schakelen als ik op de VCC 220V AC aansluit?

Hoe kan ik zien of er optocouplers op zitten? want er zat niet echt een papiertje bij en op internet kan ik het ook niet terugvinden.
alvast bedankt
grtn Bart

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: 8-Channel 24V Relay

Berichtdoor Rudi » 29 Jun 2014, 22:22

Zo te zien wordt ieder relais door een transistor geschakeld die op zijn beurt door de Arduino wordt aangestuurd.
Een optocoupler heeft in weze vier aansluitingen, twee voor de led en twee voor de fototransistor.
Inderdaad 24V op Vcc voor de relais.
Ieder relais kan 220V bij max. 10A schakelen.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: 8-Channel 24V Relay

Berichtdoor Rudi » 30 Jun 2014, 07:52

barbarossa schreef: wil dit zeggen ( voor eventeel ander project ) dat ik ook 220 kan schakelen als ik op de VCC 220V AC aansluit?


Nu ik deze zin nog eens lees.... GEEN 220V op Vcc zetten !!!! is levensgevaarlijk :!: :!: :!:
De contacten van ieder relais kunnen 220 in of uitschakelen.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 8-Channel 24V Relay

Berichtdoor shooter » 30 Jun 2014, 09:19

ik kan het bordje niet vinden op elecfreaks.com (staat op de foto als maker.

Kan ook alleen maar een transistor zien tussen de relais, dus de stroom zal wel laag zijn die op de pinnen staat.
de relais zelf zijn inderdaad 24 Volt (en dus NIET geschikt om aangesloten te worden op een arduino)
maar je kunt het bordje wel gebruiken hoor.

Wil je een klein schema maken van 1 kanaal:
dat kun je met een multimeter doen of gewoon op het oog.

Op dit bord vrees ik dat er 24 Volt op VCC moet komen, maar dat zul je even moeten tekenen.

mijn vermoeden:
van Vcc naar elke spoel
van spoel 1 naar transistor 1
van transistor 1 naar Gnd een pootje
en middelste pootje bijv, naar een weerstand en dan via de led naar inp1
moet je wel even tekenen waar de eilandjes boven de inputs voor zijn. want dat kan ik niet zien.
je mag natuurlijk ook zelf wat fotos maken lekker tegen het licht in , dan kunnen we misschien de sporen zien.

ik zou even voorzichtig zijn met spanning op dit bord zetten, aangezien je van alles op kan blazen nu.
5 volt is geen probleem, maar waar zet je de 24 Volt op het bord, ik kan geen aansluiting zien, op de fotos?
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: 8-Channel 24V Relay

Berichtdoor Rudi » 30 Jun 2014, 11:14

Het meest linkse pinnetje van de rij onderaan is met VCC gemerkt, daarna CH1 t/m CH8 en uiterst rechts GND.

En om shooter aan te vullen: over de spoel van elk relais een diode om de transistor tegen inductiespanning te beschermen.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: 8-Channel 24V Relay

Berichtdoor shooter » 30 Jun 2014, 14:58

ja rudi dat had ik ook al gezien, echter de spoelen zijn 24 volt en de arduino kan echt niet meer als 5 volt geven dus de vraag welke spanning op vcc moet komen is een moeilijke.
hij zal even een schema of een foto moeten maken
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 40
Geregistreerd: 13 Mei 2014, 02:53
Woonplaats: Amsterdam

Re: 8-Channel 24V Relay

Berichtdoor Resu » 30 Jun 2014, 17:43

Misschien is het een stuk makkelijker om de 5 volt variant te halen :) Zoals deze: http://www.hobbyelectronica.nl/product/relais-module-4-kanaals-5v/
We do what we must because we can.

Berichten: 27
Geregistreerd: 29 Jun 2014, 20:30

Re: 8-Channel 24V Relay

Berichtdoor barbarossa » 30 Jun 2014, 19:08

Hej bedankt voor jullie reactie.
zelf ben ik IT systeem beheerder dus de bluetooth laten werken etc was allemaal simpel voor mij.
nu het elektrische gedeelte ben ik geen super held in.
als ik jullie teksten zo lees over octocouplers etc kan ik niet altijd volgen.

ik heb op de website van elecfreaks eens gekeken en volgens mij is het dit bord:
http://www.elecfreaks.com/store/4-channel-5v12v24v-relay-module-bkrl401-p-269.html
http://www.elecfreaks.com/store/8-channel-5v-relay-module-p-268.html

je ziet de 8 relays variant er op staan en dit is identiek met het bord dat ik voor me heb hier.
misschien dat dit kan helpen?

momenteel zoals ik al even heb aangegeven ga ik van de digitale ingangen naar ch1 tot 8.
en met de 5V van de arduino naar de vcc van de kaart en met de gnd van de arduino naar de gnd van de kaart.

als jullie voorstellen om 24v op de vcc te plaatsen moet ik dan ook de gnd van de 24 bron op de gnd van de relay kaart plaatsen?
en ook de gnd van arduino op gnd van de relays kaart ? want anders zullen de digitale ingangen niet werken?

als jullie spreken over een diode plaatsen dan veronderstel ik dat dit tussen de kanalen 1 tot 8 zijn en de ardunio?

als het uiteindelijk met deze kaart niet lukt dan bestel ik wel de 5v variant, maar als het kan met deze kaart wil ik hier wel even mee testen.

alvast bedankt
grtn

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten