Z-wave voor arduino, bestaat het ?

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 108
Geregistreerd: 07 Aug 2013, 21:34

Z-wave voor arduino, bestaat het ?

Berichtdoor KrisG » 18 Dec 2013, 08:13

Ik heb al wat gezocht met google maar tot nu toe nog niets behoorlijk gevonden. Is er hier misschien iemand die weet heeft van een Z-wave interface voor arduino ?

Kris
Als je het probleem gedetailleerd genoeg omschrijft, heb je meestal al de oplossing.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Z-wave voor arduino, bestaat het ?

Berichtdoor nicoverduin » 18 Dec 2013, 10:00

https://sites.google.com/site/arduinozw ... -the-hc-20
Er is nog niet zoveel op dat gebied. Ik heb begrepen dat het gabaseerd is op de Zigbee interface en dat is vrij kostbaar. Ik denk dat men eerder gaat voor de nRF24L01.
Overigens van de week kreeg ik een Spark Core binnen waar mee ik via de cloud van alles aan kan sturen. Mooi maar wel prijzig.

Alternatief waar ik nu zelf mee bezig ben:
- Mega2560 met W5100 ethernet shield aan een goedkope Wifi router. Op die manier kan ik rustig met elk Wifi device op het apparaat komen. Er komt geen Internet connectie op(bewust). Vie de Mega stuur ik nRF24L01 modules aan die RGB controllers en switches aansturen.
- Ik heb de chinezen (ebay) nog gevraagd of zij het protocol willen vijrgeven van die remote controllers (uiteraard een mooie worst voorgehouden) die zij verkopen. Dan kun je die inzetten voor de devices die je vanuit een app kan aansturen.


Een ander alternatief is om een eigen servertje in te richten (PHP oid) die requests ontvangt. En als er een opdracht staat voor het requests voert hij deze lokaal uit. Op deze wijze creer je je eigen cloud en heb je het volledig onder eigen beheer.

Ik moet zoets nog maken voor mijn zuster die een huis in Zweden heeft. Die wil dat de electirsche kachels aanschakelen op het moment dat ze op het vliegveld landt. Dan is het warm als ze bij het huisje aankomt. Maar mogelijk gebruik ik die Spark Core daar wel voor.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 108
Geregistreerd: 07 Aug 2013, 21:34

Re: Z-wave voor arduino, bestaat het ?

Berichtdoor KrisG » 18 Dec 2013, 14:59

Ik wou het gebruiken om thermostaatkranen draadloos aan te sturen (bvb de Danfoss Link kraan).
Dat kan theoretisch perfect met gelijk welk protocol, maar ik zie mezelf geen estetische radiatorkraan bouwen, dus ben ik beperkt tot bestaande dingen.

De commando's voor die Danfoss kraan staan op het net, die kan dus vinden. Maar de interface naar de Arduino ontbreekt.

Voor een RaspberryPi bestaat er precies wel iets, misschien is dat een alternatief, maar dat wordt terug studeren dan :)

Kris
Als je het probleem gedetailleerd genoeg omschrijft, heb je meestal al de oplossing.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Z-wave voor arduino, bestaat het ?

Berichtdoor nicoverduin » 18 Dec 2013, 16:06

Suc6. Ik ben wel onder de indruk van die nRF24L01 van ebay. In huis 12 Meter werkt prima... Heb nog niet verder getest, maar dit is wel veel belovend. Gewoon je eigen protocol definiëren zodanig dat een host (Mega2560) deelt de id's uit die vervolgens in de eeprom worden gezet en bij aanzetten met een knop ingedrukt kan er opnieuw aangemeld worden (defect apparaat vervanging). Eff wat testjes gedaan met heen en weer zenden naar arduino's met zo'n zender/ontvanger. 12 meter in de huiskamer ..... geen enkel probleem met 1Mb transmissie snelheid.
Geweldig die dingen....
Zit er nog over te denken om een nieuwe print te ontwerpen voor die Action Remote control's. 3 stuks 230V stekkerdozen voor 10 euro. nieuw printje erbij is nog stukken goedkoper dan hier een lose lege stekkerdoos te kopen. En die voedingen die direct aan het net hangen stellen ook niets voor.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten