Mosfet/relais/iets anders

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 Nov 2023, 22:19

Mosfet/relais/iets anders

Berichtdoor vinTage » 01 Nov 2023, 23:09

Hallo allemaal,
Om te beginnen ben ik brandnieuw in de wereld van arduino, ik heb vanavond een starterkit gekocht die ik hopelijk overmorgen in huis heb om meer bekend te geraken met dit gebeuren.
Ik heb wel ervaring in programmeren (web development op een behoorlijk niveau (voornamelijk serverside)) dus ik denk dat ik "dat" gedeelte wel voor elkaar gescript krijg.

Echter waar ik totaal geen ervaring mee heb, is met elektronica.. en daarmee heb ik een starterskit gekocht en ben ik op zoek gegaan naar fora waar ik mijn noobvragen kwijt kan, hopelijk ben ik hier aan het juiste adres!

Ik wil een test apparaat bouwen, waarmee ik 8 (of minder!) 12 volt gestuurde dingen kan op aansluiten (injectors van een verbrandingsmotor).
ps, zie die injectors gewoon als een 12 volt ledlampje
Dan wil ik dus X aantal injectors aansluiten en in een "foreach" loopje die dingen laten openen/sluiten.

Die injectors worden (op volle gas) bijna 6000 keer per minuut open gezet/gesloten (open is spanning erop).
Nu wil ik dus een sequence maken tussen het aantal aangesloten injectors (ledjes) en met een potmeter het tempo bepalen.

De vraag is dus (na een avondje zoeken op noob niveau) "relais of een mosfet laten fungeren als switch, of is er iets beters voor deze actie? "
En om de vraag compleet te maken, heeft iemand een idee welke mosfet dinges ik (8 stuks denk ik?) daarvoor moet aanschaffen?
Ik ben echt een UBER LEEK in deze materie!!

Als kers op de taart zou ik de weerstand per aangesloten injector/led willen tonen op een lcd schermpje (in totaal maximum 8 readings dus) maar wat ik begreep kan arduino eigenlijk maar een simpel loopje, dus geen idee of dit mogelijk is...

mss zo iets

Code: Alles selecteren
if (not pulsating ){
  foreach(injector as $weerstand){
    show ($weerstand);
  }
}
else {
  pulseren NAV potmeter-ratio-sequence
}


Ik heb begrepen dat arduino maar 5 volt kan doorgeven, vandaar dus mijn vraag omtrent mosfet(s).
De injectors zijn ook mechanisch, dus misschien kan een relais dit ook wel volgen, maar mijn gevoel zegt iets anders..
Daarnaast heb ik wat gezien over het aantal "pins" wat een arduino ter beschikking heeft, maar daarvoor werd het me wat wazig voor ogen..
Als aantal 8 teveel is voor een loopje met een enkele arduino dan wil ik ook best "degraderen" tot 6 of 4!

Totaal nog onbekend op dit forum, met elektronica en met arduino, maar hopelijk kunnen jullie me een beetje op de juiste weg zetten.
Als ik deze post op een verkeerde plaats heb gezet, sorry!!!

Met vriendelijke groet en bedankt voor het lezen, Ralph/vinTage.

Advertisement

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Mosfet/relais/iets anders

Berichtdoor shooter » 03 Nov 2023, 11:09

wel veel succes want het is iets van 100 Herz en daarbinnen moet je allerlei timing vraagstukken oplossen , het aansturen van de leds is geen probleem je hebt meerdere uitgangen let wel op dat je een maximum aantal leds tegelijk aan kunt sturen ivm stroom, maar een aantal fets is geen probleem.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Mosfet/relais/iets anders

Berichtdoor Gij Kieken » 03 Nov 2023, 22:15

Misschien eerst eens iets gemakkelijks proberen.
https://docs.arduino.cc/built-in-exampl ... pIteration
Dan wat uitbreiden met mosfets en een apparte voeding.
Eens je de smaak te pakken krijgt,
https://docs.arduino.cc/built-in-exampl ... thoutDelay
Iets moois van Koepel,
https://github.com/Koepel/Fun_with_millis
Vervolgens starten met het leuke,
https://www.arduino.cc/reference/en/lib ... e-arduino/
Veel plezier en oefenen,...

Berichten: 2
Geregistreerd: 01 Nov 2023, 22:19

Re: Mosfet/relais/iets anders

Berichtdoor vinTage » 24 Nov 2023, 17:37

Oh wat schaam ik me!
Allereerst heel erg sorry voor deze veel te late reactie, ik vond de mail waarbij mijn eerste topic goedgekeurd was vandaag pas terug in de spamfolder...
Ik dacht in het begin toen ik (elke 5 minuten) kwam kijken dat mijn vraag te makkelijk was of mega onnozel of al te vaak beantwoord was... omdat de vraag nog niet te zien was bij de topics.

Dan verder nog dank aan de mensen met reacties hiervoor!

Even verder toelichten, ik kreeg dus het starterspakket binnen (ja gekocht bij degene die hier rechtsboven een banner heeft staan) en ben er gelijk ingedoken.
In het boek voldoende dingetjes om te maken en een beetje bekend te worden met weerstanden/potentiometers etc, dezelfde avond nog had ik 6 ledjes op volgorde knipperen met regelbare snelheid!

Het gedoe met de mosfets lukte me niet in de 2 dagen erna, ik kreeg wel het voorbeeld uit het boek werkende (motortje/externe voeding) maar mijn frutsel lukte niet...
Toen ik weer een stapje terug wilde, lukte ook het motortje/externe voeding niet meer, dus ik had blijkbaar de 2 bijgeleverde mosfets al opgestookt (al vraag ik me nog altijd af hoe).
Handvolletje nieuwe mosfets gekocht en een oled-schermpje.
Nu werkt alles naar behoren en ik kan zien hoeveel tijd de injectoren open horen te staan (nutteloos, maar het oog wil ook wat).

offtopic:
Ondertussen printplaatjes besteld met gaatjes om een "uiteindelijke" versie in elkaar te solderen (wat ik ook nog moet leren..), wat degelijkere potmeters en drukknopjes en dan is eigenlijk hetgeen waarom ik met elektronica begon eigenlijk al afgerond..
Maar ik heb er toch een klein kriebeltje aan overgehouden :lol:

Er is toch alweer een nieuw ideetje opgeborreld waar ik me ook mee bezig ga houden (canbus uitlezen van mijn buitenboordmotor om zo via bluetooth motorgegevens op mijn telefoon te ontvangen)

ontopic
Ik heb het aansturen van de 12volt dingen nu gedaan met mosfets, maar achteraf denk ik dat optocouplers misschien net iets handiger waren geweest, het duurde namelijk nogal even voor ik doorhad hoe het "niet gevaarlijk" kon zijn met die 12volt voeding aan de arduino geknoopt..
Met optocouplers is dit dus helemaal afgeschermd. (nu ook wel, maar toch zit het allemaal wel met elkaar verbonden, enfin, beide zal wel goed genoeg zijn, maar die optocouplers snapte ik sneller, alleen was ik daar nog niet mee bezig geweest, dus vond ik het een moeilijk dingetje met pinnetjes waar ik toch niks van snapte).
Dat is dus voor de volgende keer.

Nogmaals dank voor de antwoorden, misschien alsnog nuttig voor een volgende die zo iets wil maken :oops:

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten