Vraag over shock- en motion-sensors

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 27 Nov 2013, 15:26

Vraag over shock- en motion-sensors

Berichtdoor Big John » 27 Nov 2013, 16:00

Hallo allen,

Ik ben bezig met een privé-projectje, waarbij ik wil detecteren dat er post in de brievenbus ligt.

Ik heb een (prototype)schakeling gebouwd op een breadboard. Waarbij een Arduino Uno middels een 9V batterij wordt gevoed.
De Arduino levert vervolgens 5V aan het breadboard voor aansturen van diverse processen.

Post wordt in het algemeen eens per dag bezorgd.
Het is daarom de bedoeling dat de Arduino alleen wordt opgestart op het moment dat de post wordt bezorgd (brievenbusklep gaat open) en na zijn processen te hebben afgerond zichzelf weer uitschakelt.

De trigger voor het opstarten van de Arduino is dus het opengaan van de klep.
Ik heb dit gesimuleerd door op mijn breadboard een drukknopje te zetten tussen de 9V batterij en de Arduino.
Wanneer ik kort op het knopje druk (“startpuls”), krijgt de Arduino dus “kort” zijn 9V voeding. Op hetzelfde moment heeft het breadboard dan ook zijn 5V vanaf de Arduino, terwijl de processor zelf nog aan het opstarten (booten) is.
Op het breadboard heb ik een relais die door deze 5V van “normal open” naar “closed” schakelt.
Dit relais staat parallel aan het 9V drukknopje, waardoor nu de 9V voeding actief blijft wanneer het drukknopje (de “startpuls”) weer wordt losgelaten.
Nadat de Arduino is geboot en vervolgens zijn processen heeft afgerond (controle op aanwezigheid post + verzenden melding…etc) schakelt hij tot slot het relais weer naar zijn ruststand “normal open” en het hele systeem is weer uit => geen onnodige power drain van de batterij.

Ik heb mijn schakeling getest en het werkt prima. Ik verwacht dat op deze manier de batterij zeer lang zal meegaan (in plaats van uitgeput binnen enkele dagen (of uren..?)).

Mijn probleem is nu het volgende.
Het drukknopje op mijn testopstelling moet vervangen worden door een schakelaar/sensor die een “puls” afgeeft wanneer de brievenbusklep opengaat.

Dit kan helaas geen “mechanische” drukschakelaar zijn.
Het is namelijk niet zeker dat – na de postbezorging – de brievenbusklep weer dichtgaat en zodoende de drukschakelaar weer “ontkoppeld”. Krantenbezorgers laten dikwijls de krant half in de klep zitten, waardoor de schakelaar niet ontkoppeld wordt, waardoor de Arduino zichzelf niet meer kan uitschakelen en dus onnodig de batterij leegtrekt.

Ik heb dus een sensor nodig die alleen actief is (stroom trekt van de batterij ) indien de brievenbusklep beweegt. Hierdoor wordt dan de “startpuls” onafhankelijk van de stand van de brievenbusklep.

Na lang speuren heb ik een paar kandidaten gevonden.
- De “Omnidirectional Shock Sensor” SQ-ASB van SignalQuest.
https://signalquest.com/product/components/sq-asb/

- De “Piezo Vibration Sensor – Large” SEN-9196
https://www.sparkfun.com/products/9196

Nu lijkt mij die SQ-ASB van SignalQuest precies dat wat ik nodig heb. Echter is het een absurd klein dingetje met zeer korte “pootjes”. Als onervaren soldeerder wordt dat voor mij nog wel lastig ;)
Daarnaast is dat dingetje lastig te vinden in een webwinkel…?

De SEN-9196 zou een interessant alternatief kunnen zijn, maar ik heb geen idee hoe gevoelig dat ding is, en of hij in “inactieve” stand inderdaad geen (of minimaal) stroom trekt.


Mij vragen

- Heeft iemand ervaring met (een van) bovenstaande “shock”-sensors?
- Of meer algemeen, heeft iemand ervaring met shock-sensors en/of motion-sensors in het algemeen?
- Of nog algemener, heeft iemand misschien een andere/betere oplossing voor mijn klep-detectie probleem?


NB.
Ik ben een beginnend elektronica hobbyist

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Vraag over shock- en motion-sensors

Berichtdoor nicoverduin » 27 Nov 2013, 22:58

Ik heb wel aardig wat ervaring opgebouwd met de ADXL345 (accelerometer). Die kan een beweging wel herkennen. Maar dan ben je er nog niet. Want dan moet je toch nog een soort flip-flop schakeling hebben die de arduino aanzet de verwerking doet en hem weer uitzet. Een andere optie is bijvoorbeeld gebruik te maken van een touch sensor (ook kleine pootjes). Die kan je zo afstellen dat zodra de brievenbus wordt aangeraakt dat deze een "hoog" afgeeft. Voldoende om de Arduino aan te zetten. Dit moet je wel indirect doen. Dus met een flip-flop die gezet wordt door de sensor en weer gereset wordt door de CPU waarna hij weer in sleep mode gaat oid.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 3
Geregistreerd: 27 Nov 2013, 15:26

Re: Vraag over shock- en motion-sensors

Berichtdoor Big John » 13 Dec 2013, 15:08

Bedankt voor je snelle reactie Nico.
En sorry voor mijn late reactie. Dat ligt niet aan desinteresse mijnerzijds, maar heeft te maken met plots optredende drukke werkzaamheden waardoor ik mijn nieuwe hobby even naar de achtergrond moest schuiven.

Je tip met de touch sensor, daar had ik nog niet aan gedacht.
Maar die gaat voor mijn projectje helaas niet werken. De brievenbusgleuf is verticaal en is aangebracht in een dikke stenen buitenmuur van de woning ("ouwe bouw").
In verband met de lokale "schoonheidscommisie" (waarborgen uniformiteit straatbeeld) is een "buitenklep" geen optie, ik ben afhankelijk van een "binnenklep", en die zal de postbezorger niet aanraken.

De ADXL345 lijkt een interessante mogelijkheid.
Ik heb even kort de documentatie van het dingetje gelezen, maar de ins-&outs en het hoe&wat te gebruiken zijn me nog niet helemaal duidelijk. Daar zal ik me – als beginnend electronica-hobbyist - wat meer in moeten verdiepen.
Misschien dat ik nog wel met vragen daarover terugkom.
Dit ik voor de ADXL345 een flipflop schakeling nodig zal hebben is me in ieder geval wel duidelijk ;-)

Afgelopen week heb ik de volgende sensortjes binnen gekregen.
- MQ-SEN-200 (Signalquest)
- MiniSense 100 (piezo vibration sensor)

Met deze sensortjes ga ik in mijn aanstaande kerstvakantie eens uitgebreid experimenteren of ze bruikbaar zijn voor mijn projectje.
Zo niet, dan zal ik zeker terugkomen op de ADXL345 mogelijkheid.

Berichten: 108
Geregistreerd: 07 Aug 2013, 21:34

Re: Vraag over shock- en motion-sensors

Berichtdoor KrisG » 13 Dec 2013, 16:17

Kan je geen schakelaar zo monteren dat die 'in de loop van het opengaan' even actief wordt, en dat dan uiteraard ook doet in de loop van het toegaan, maar als je die mechanisch zo monteert dat hij niet actief is als de klep open of dicht is, is je probleem toch van de baan.

Het enige dat je dan nog zeker moet weten is of het contact snel genoeg wordt gemeten om de rest te triggeren.

EDIT: ik denk er plots aan dat het misschien opportuun is in dit geval om te werken met een detectie: 'de klep is niet dicht' ipv 'de klep is open', maar daar moet je eens over nadenken.


Kris
Als je het probleem gedetailleerd genoeg omschrijft, heb je meestal al de oplossing.

Berichten: 3
Geregistreerd: 27 Nov 2013, 15:26

Re: Vraag over shock- en motion-sensors

Berichtdoor Big John » 16 Dec 2013, 18:38

@Kris

Hmm, je brengt me opeens op een idee waarbij een "mechanische" schakelaar misschien toch in alle gevallen zou kunnen werken.
Straks in het buurtcafe onder het genot van een speciaalbiertje nog maar even over brainstormen ... ;)

Thanks for the input, ik kom er een dezer dagen nog wel op terug.

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten