Welke accelerometer?

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 12
Geregistreerd: 22 Okt 2013, 21:25

Re: Welke accelerometer?

Berichtdoor nileez » 16 Nov 2013, 03:23

Sorry voor de late reactie.. Ik heb de Leonardo besteld en heb lang geprobeerd het aan de praat te krijgen, maar op de een of andere manier lukte dat niet. Ik wist op een gegeven moment niet of het aan mij lag of de Arduino, maar heb het voor de zekerheid omgeruild en heb nu gelukkig eentje die wel werkt

Ik ga morgenmiddag (vandaag eigenlijk) meteen solderen. Volgens jouw code moet ik de accelerometer zo met de Arduino verbinden:
pin 1 = GND Connect to GND row
pin 2 = VCC Connect to 5V
pin 7 = SDA Connect to A4
pin 8 = SCK Connect to A5

Klopt dit? Of moet het zo: (is bijna hetzelfde alleen maken ze gebruik van de 3V3 pin en ook van de CS pin)
Afbeelding

Ik heb trouwens ook een soort van schets van de code gemaakt:
- waardes van sensor laten opmeten (x en y as), dit gebeurt toch in jouw code?
- waardes vergelijken met waardes van ruststand en daaruit bepalen of er naar links of rechts gedraaid is
- muis laten bewegen in de richting waar er naar gedraaid is (zowel in x als y as)
- dit steeds opnieuw herhalen

Hier staat trouwens een code waarvan ik veel aan heb gehad: https://code.google.com/p/arduino-accelerometer-mouse/wiki/FinalCode?ts=1354559033&updated=FinalCode

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke accelerometer?

Berichtdoor nicoverduin » 16 Nov 2013, 11:03

Als het goed is zit er een 3.3V en Vcc pin op. Dan moet je de VCC pin gebruiken. CS is zinloos omdat gebruik maakt van I2C. CS (chip select) gebruik je bij SPI om de juiste chip te selecteren als je er meerdere SPI boards zou hebben. Bij I2C gebruik je de adressering die in de chip staat.
Ik weet niet wat je aan die link hebt (behalve dat je jezelf op het verkeerde been zet:)). Die chip werkt heel anders. Je gebruikt toch de ADXL345? Dan moet je code zoeken die met die chip werkt.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 22 Okt 2013, 21:25

Re: Welke accelerometer?

Berichtdoor nileez » 16 Nov 2013, 18:32

Oke. Maar maken we nou eigenlijk gebruik van I2C of SPI? :P

En bij het solderen moet ik de kabels aan de male header pins van de Arduino solderen toch? Dus hieraan (rechtsonder):
Afbeelding

En de accelerometer moet ik gewoon direct zonder header pins solderen met de kabels? Dus zoiets:
Afbeelding

Ik moet alleen zeker weten of ik alles goed verbind. Het solderen zelf moet wel lukken, aangezien mijn vader meehelpt. :)

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke accelerometer?

Berichtdoor nicoverduin » 16 Nov 2013, 19:26

Ik weet niet wie daar aan het solderen is geweest maar dat ziet er zorgelijk uit. Wat doet die streep soldeer op het board? Je had er beter gedaan om gewoon headers erop te solderen. Je verkl..t zo'n bordje voor je het weet.

Daarnaast heb je een ander board besteld als wat je eerder zei te bestellen. Lekker handig in de communicatie :) Maar goed je hebt dus een sparkfun uitvoering gekocht begrijp ik. En die moet je inderdaad op de 3.3V aansluiten. De code die ik gaf was voor I2C. Dus geen SPI.

CS blijf je nog steeds vanaf.

VCC gaat naar 3.3V (arduino)
GND gaat naar GND (arduino)
SDA gaat naar A4 (arduino)
SCL naar A5. (arduino)

En gebruik je harde kern draden naar die pcb? Dat is de goden verzoeken...... gaat spanning geven op de eilandjes van de PCB..... als dat bordje het nog doet......
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 22 Okt 2013, 21:25

Re: Welke accelerometer?

Berichtdoor nileez » 17 Nov 2013, 00:31

Hahah, dat plaatje heb ik van internet! Het is dus niet van mezelf. Ik heb trouwens wel een ADXL345 gekocht van jouw site. De accelerometer op de foto is van iemand anders. :P

Wat ik duidelijk wilde maken met de tweede foto is of je direct kabels kunt solderen op de accelerometer, maar jij zegt dat je er headers op moet doen. Dus ik moet headers op de accelerometer doen, en dan de kabels op de header solderen? Maar hoe zitten de headers dan vast op de accelerometer want dat kan er dan toch gewoon uitvallen. Of moet je eerst de headers op de accelerometer solderen en daarna de kabels op de headers solderen?

Dus ik heb gelukkig nog niks gesoldeerd. :P

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke accelerometer?

Berichtdoor nicoverduin » 17 Nov 2013, 00:52

god zij dank :)
Wat je het beste kun doen is gewoon headers erop solderen en dan draden met dupont headers nemen. Er zijn allerlei soorten op ebay maar dat ga je natuurlijk niet meer reden voor school :)Eventueel wil ik ze tegen kostprijs wel voor je maken met bijv. een meter draad lengte. Dan kan de patient vrij bewegen :)
Verder moet je hem dan als volgt aansluiten:
VCC gaat naar 5V (arduino)
GND gaat naar GND (arduino)
SDA gaat naar A4 (arduino)
SCL naar A5. (arduino)

Als je interesse hebt dan moet je maar mailen. Ik maak die kabels dan met een female aan de ene kant (voor de ADXL) en een male aan de andere kant (Arduino).
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 12
Geregistreerd: 22 Okt 2013, 21:25

Re: Welke accelerometer?

Berichtdoor nileez » 17 Nov 2013, 17:11

Oké. Ik heb een privéberichtje met mijn e-mail adres gestuurd. Kun je ook even je e-mail adres terugsturen, is namelijk makkelijker praten via mail. :D

Berichten: 12
Geregistreerd: 22 Okt 2013, 21:25

Re: Welke accelerometer?

Berichtdoor nileez » 22 Nov 2013, 22:26

Ik heb mijn Arduino Leonardo succesvol verbonden met de sensor. :D
Ik ben nu bezig met het omzetten van de verkregen waardes tot aanwijzingen voor de mouse functions (http://arduino.cc/en/Reference/MouseKeyboard).

Berichten: 12
Geregistreerd: 22 Okt 2013, 21:25

Re: Welke accelerometer?

Berichtdoor nileez » 22 Nov 2013, 23:13

De X en Y waarden heten toch XAxis en YAxis?

Want als ik deze waardes roep, komt er de hele tijd deze error:
sketch_nov21a:111: error: 'XAxis' was not declared in this scope
sketch_nov21a:112: error: 'YAxis' was not declared in this scope

Hoe moet ik de X en Y waardes anders aanroepen? Als ik XAxis met SCL en YAxis met SDA vervang werkt het trouwens voor de helft. Betekent dit dat de SCL pin voor de X-waarde staat en de SDA voor de Y-waarde??

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke accelerometer?

Berichtdoor nicoverduin » 22 Nov 2013, 23:49

Wat ik je al eerder heb verteld .... Ga eerst de basis leren sda is de data en scl is de klokpuls om de data te leZen en schrijven. Heeft niets te maken met wat jij wilt
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

VorigeVolgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten