spokePOV

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

spokePOV

Berichtdoor pjh » 02 Sep 2013, 23:19

Afbeelding
Toen ik de eerste keer in het assortiment van Adafruit.com zat te neuzen, vond ik het maar een raar woord: spokePOV.
Persistance of vision met spaken van een fietswiel. Hmmm. Lijkt me een mooie DIY kit, maar je moet behoorlijk hard fietsen om een cirkel-lang POV te krijgen. En ik wilde het op de fiets van mijn dochter van 9.

Stel: een 22 inch wiel
Dat is een diameter van 22" * 2,54cm= 56 centimenter
De omtrek van een wiel is diameter * pi = 175 centimeter = 1,75 meter

Stel: ze fiets 15 km per uur.
Dat is 4,2 meter per seconde.

Conclusie: bij 15 km/uur draait een 22 inch wiel 4,2 / 1,75 = 2,4 keer per seconde.
Dus 2,4 Hertz. En dat is te traag voor mooi beeld.

Daarom biedt Adafruit ook een set van 3 aan, die allen in dezelfde kleur zijn. http://www.adafruit.com/products/19
Ben je wel € 113 excl. lichter. Voor twee wielen dus € 226.

Ik schrijf dit omdat ik een goedkoop alternatief vond op eBay. Deze heeft 2 x 24 LEDjes naar beide kanten van de naaf. Daardoor wordt een twee keer hogere frequentie bereikt. Dan hoeft mijn kleine niet zo hard te fietsen om mickey mouse op het voorwiel te krijgen.

Het was nog wel een gedoe om de software te krijgen die bij het ding hoort. e-Mailen zou 'niet lukken'. Nadat ik ze enkele alternatieven aangaf kreeg ik het alsnog binnen. Je kunt hiermee zelf tekeningen maken en uploaden naar je voorwiel. Ik heb wat Mandala's van internet gehaald en ze via photoshop in de editor van de "spokePOV" met één klick via USB kunnen uploaden. Soort animaties doet hij ook.

Hier video van Madelief's voorwiel: http://youtu.be/gEAzDgrockM?t=1m15s

Hij kost 10 USD. Moet je wel wat geluk hebben via veiling, maar ik ben zelf geen competitie tegen gekomen. Reken ook op 10 USD porto.
Hier het (tijdelijke) eBay-item nummer: 181208317994

Hier een voorbeeld plaatje:
Afbeelding

Advertisement

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten