Vraag transistor

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 7
Geregistreerd: 13 Aug 2013, 22:33

Vraag transistor

Berichtdoor vissie13 » 15 Aug 2013, 11:32

Klopt het dat ik een transistor helemaal open kan zetten, terwijl de gebruiker minder stroom verbruikt?

dus:

transistor open is 200mA en de gebruiker (leds) erna (gekoppeld aan resistors) zijn 80mA.

In mijn ogen gaat er gewoon 80mA door de transistor, of is het omdat je de transistor 100% open zet dat deze ook de 200mA stroom gebruikt/verbruikt, ongeacht dat de leds 80mA zijn?

Eigelijk de vraag of een transistor in dit geval dus ook een gebruiker is?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Vraag transistor

Berichtdoor pjh » 15 Aug 2013, 17:39

Bekijk deze video vanaf 8:45 http://youtu.be/SNSOGNF0aWg
Vond hem erg verhelderend.

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: Vraag transistor

Berichtdoor Rudi » 15 Aug 2013, 21:36

vissie13 schreef:Klopt het dat ik een transistor helemaal open kan zetten, terwijl de gebruiker minder stroom verbruikt?

dus:

transistor open is 200mA en de gebruiker (leds) erna (gekoppeld aan resistors) zijn 80mA.

In mijn ogen gaat er gewoon 80mA door de transistor, of is het omdat je de transistor 100% open zet dat deze ook de 200mA stroom gebruikt/verbruikt, ongeacht dat de leds 80mA zijn?

Eigelijk de vraag of een transistor in dit geval dus ook een gebruiker is?


Je moet een transistor als regelbare stroombron beschouwen.

Regelbaar (of instelbaar) door de basis-emittor stroom, waardoor je de collector-emittor stroom en bijgevolg de gebruikerstroom kan regelen. Die gebruiker heeft een weerstand waardoor de maximale stroom wordt bepaald. In uw voorbeeld zou die 80mA bedragen, bijgevolg zal bij vol open sturen van de transistor, de stroom nooit hoger zijn dan 80mA .

Het is me onduidelijk waar je die 200mA vandaan haalt, ik vermoed dat je de maximale collectorstroom (Ic max) bedoelt. Daarmee wordt in de specs aangegeven welke maximale (collector)stroom de transistor kan hebben.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten