Sim kaart voor Arduino mega project

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 8
Geregistreerd: 29 Aug 2020, 22:41

Sim kaart voor Arduino mega project

Berichtdoor plem » 04 Sep 2020, 17:26

Nieuw in de gsm wereld heb ik een vraag aan de heb met ervaring.
Ik heb een opstelling die nu werkt op ethernet bedraad. Die moet ik gaan omzetten naar draadloos via gsm. Daarvoor wilde ik de GPRS vs 3 shield van SEEED kopen die ook de de Mega zou moeten werken.
Mijn vraag is echter: hoe zit het met de SIM kaart daarvoor? Wat heb ik nodig als ik vooral dataverbindingen wil maken met een website en af en toe een sms wil sturen naar een vast nummer? Welke Sim werkt in de bovengeschetste omgeving? Welke normen moet die aan voldoen, wat moet er aan codes opstaan? (In eerste instantie zou zowel prepaid als een abonnement mogelijk moeten zijn.)
Elke info is welkom.

Groet en dank,
Peter

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Sim kaart voor Arduino mega project

Berichtdoor Koepel » 04 Sep 2020, 21:13

Een website ?
Een GSM / GPRS is 2G, soms ook wel 2.5G genoemd.
Omdat 2G door allerlei apparaten wordt gebruikt, zal dat nog wel een tijdje in Nederland mogelijk blijven.
Op dit moment is 4G normaal en 3G gaat verdwijnen. Dat is echter heel wat anders dan het 2.5G kaartje van SeeedStudio.

Ik weet niet of er al mobiele providers zijn die 2G er uit hebben gegooid. Ik denk dat het bij de meeste nog wel zal werken. Volgens mij zijn er geen speciale dingen voor het sim-kaartje nodig.

Dat is nog best prijzig: https://www.kiwi-electronics.nl/ss-113030009.
Er zit een SIM900 op, dus als je naar iets zoekt dan kun je beter zoeken met "SIM900" dan met "Seeed GPRS Shield V3.0".

Berichten: 8
Geregistreerd: 29 Aug 2020, 22:41

Re: Sim kaart voor Arduino mega project

Berichtdoor plem » 04 Sep 2020, 22:10

Misschien is het als reaktie op jouw verhaal dan wel zinnig om mijn vraag te verbreden naar: Wat is de beste methode om een mega via gsm met het internet te verbinden?
In preciezere uitleg wat ik wil gaan doen: Ik wil aarde-vochtigheid-sensordata naar een php-file sturen die de data op een server bewaart zodat die kan worden gebruikt op een website. Ook moet de mega een file van die server geregeld inlezen om te zien of er een aantal pompen aan gezet moeten worden. Dat draait nu allemaal prima als test via een ethernetkabel.
Uiteindelijk zou het prettig zijn als het systeem ook in bepaalde gevallen een sms naar de beheerder kan sturen, alhoewel dat niet essentieel is. Dat kan ook op andere manieren, bijv middels mail.
Kortom, grote snelheid is niet van belang. Grote datastromen zijn ook niet aan de orde. Maar het zou wel prettig zijn als het systeem een paar jaren betrouwbaar kan draaien.
En blijkbaar maakt het qua Sim dus niet uit en werken ze allemaal? Wat is dan de meest gemaakte keuze qua prijs voor dekking alleen in Nederland?


Dank voor elk meedenken,
Peter

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Sim kaart voor Arduino mega project

Berichtdoor Koepel » 04 Sep 2020, 22:53

Vaag stond me iets bij van een server om naar internet te kunnen.
Begin hier: https://www.arduino.cc/en/Main.ArduinoGSMShield.
Dat is het Arduino GSM / GPRS shield.
De link "Getting Started section" geeft meer uitleg hoe je bij internet kunt.
Daar heb ik me nooit in verdiept.

Volgens mij geeft het KPN netwerk de beste dekking. Er zijn heel wat aanbieders die van het KPN netwerk gebruik maken. Dat kun je opzoeken.
Je kunt natuurlijk je eigen sim-kaartje (en van anderen) er in stoppen en kijken of dat werkt.

Er zijn andere manieren:
1. Ken je de Arduino IoT boardjes ? (https://store.arduino.cc/arduino-mkr-gsm-1400-1415, https://store.arduino.cc/arduino-mkr-fox-1200-1408)
2. Is er Wifi in de buurt ? Dan kun je misschien een ESP32 boardje gebruiken.
3. Lora is speciaal bedoeld voor dit soort dingen.

Heb je voldoende veiligheden ingebouwd ? Bijvoorbeeld dat de pomp uitgaat als de stroom uitvalt of de verbinding niet gemaakt kan worden of je een fout in de sketch hebt gemaakt.

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten