Driver voor analoge sensor

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 8
Geregistreerd: 29 Aug 2020, 22:41

Driver voor analoge sensor

Berichtdoor plem » 29 Aug 2020, 22:47

Waarschijnlijk niet de eerste keer dat deze vraag opkomt, maar heb nog geen bevredigend antwoord gevonden voor dit toch redelijk simpel probleem (?).
Ik wil een analoge sensor zo’n 50 meter van de Arduino afleggen in het buitengebied met niet veel echte stroom ellende in de buurt. Is daar een goede manier voor? Omzetten naar stroom en weer terug naar voltage? Of voldoet een goede kabel, bijv een goed afgeschermde, echt koperen CAT6? En bijvoorbeeld een eigen voeding bij de sensor en alleen de analoge spanning over de kabel sturen?
Elk antwoord is er een (-;

Dank.
Peter

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Driver voor analoge sensor

Berichtdoor Koepel » 30 Aug 2020, 10:15

Dat hangt er van af wat je wilt meten en welke sensor je gebruikt.
Wat wil je meten ? Temperatuur en luchtvochtigheid in een kas ?
Had je al een sensor in gedachten ?
Heb je al een kabel liggen ?

Als je de hoeveelheid licht met een LDR wilt meten, dan is het eenvoudig.
Als je de temperatuur op 0.1°C nauwkeurig wilt meten, dan wordt het iets moeilijker.

Een 4-20mA stroomlus is vanzelfsprekend een logische oplossing: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stroomlus, maar het kan misschien eenvoudiger.

De ESP32 heeft een mogelijkheid om draadloos met een andere ESP32 te communiceren. Dat kan via Wifi maar ook direct met een eigen draadloze verbinding.
Dan kun je een kabel gebruiken om stroom naar de ESP32 te brengen.

Er zijn tientallen goede mogelijkheden.
Als het werkt, wil je dan over een tijdje nog een sensor kunnen toevoegen ? Zo gaat het bij mij meestal ;)

Berichten: 4067
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Driver voor analoge sensor

Berichtdoor shooter » 30 Aug 2020, 12:43

Een gewone kabel is voordelig en makkelijk, pak een simpele kabel met 4 of meer aders, als je kunt wel een afgeschermde gebruiken, 2 aders ebruik je dan voor de voeding van bijvoorbeeld 12 Volt, en twee aders voor een stroomsignaal van 20 mA. de spanning stroom omzetter is in vele hoedanigheden te krijgen,
de ontvanger (arduino heeft een simpele weestand voor de stroom/spanning omzetter
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 8
Geregistreerd: 29 Aug 2020, 22:41

Re: Driver voor analoge sensor

Berichtdoor plem » 30 Aug 2020, 13:24

Dank allebei voor het eerste stapje verder.
In mijn geval gaat het om een sensor die bodemvochtigheid meet. Waarschijnlijk een op basis van een condensator. Die lijken het betrouwbaarst en duurzaamst. Die geeft 0 tot 3 V af. Dat moet ik dus vertalen naar stroom 5-20mA maar ik kan nergens daarvoor een module vinden die nog verkrijgbaar is. En ik zou natuurlijk weer kunnen gaan solderen maar als dat niet hoeft dan zou dat beter zijn.
En snap ik het goed dat aan de Arduino-kant niets bijzonders hoeft te gebeuren? Een stroom rechtstreeks in de analoge ingang en uitlezen met analogRead?
Trouwens, zou er, indien noodzakelijk, ergens een goed schema te vinden zijn voor die omzetting?
En ik ga ervanuit dat alles gevoed gaat worden vanuit een (of meerdere) loodaccu’s. Dat zou haast zonder omzetting meteen de Arduino mega in kunnen en eventueel ook de sensor, alhoewel die mogelijke 13,7 volt Van accu’s wel aan de hoge kant is.
Overigens komt alles ergens buiten in het veld te liggen dus moet wel weather proof zijn.
Dank voor jullie meedenken.
Peter

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Driver voor analoge sensor

Berichtdoor Koepel » 30 Aug 2020, 14:00

Kun je een link geven naar zo'n bodemvochtigheidssensor ?

Berichten: 8
Geregistreerd: 29 Aug 2020, 22:41

Re: Driver voor analoge sensor

Berichtdoor plem » 30 Aug 2020, 14:50

Bijvoorbeeld zo een...
https://www.reichelt.nl/experimenteerbo ... 23620.html
Maar ben nog op zoek naar een goede. Dus elke tip is welkom evenals praktijkervaring.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Driver voor analoge sensor

Berichtdoor Koepel » 30 Aug 2020, 16:36

Uhm... ik heb nog steeds vragen :? grond (de bodem) ? plantenbak ? hoe diep ? vochtige omgeving ? binnenshuis ?

Er bestaan verschillende soorten capacitieve sensoren. Volgens mij was chirp de eerste: https://wemakethings.net/chirp/. Die is nog te koop: https://www.adafruit.com/product/1965. De professionele sensoren gebruiken vaak nog metalen pinnen, maar de capacitieve sensoren hebben veel voordelen.
Er zijn sinds een paar jaar ook goedkope capacitieve sensoren die soms onderdelen weglaten. Dus ze werken niet allemaal even goed.

Die link naar Reichelt is een sensor die in je huiskamer in een plantenpot kunt stoppen. De elektronica mag echter niet vochtig worden. Dus voorzichtig alleen het onderste deel in de grond prikken.
Dat is eigenlijk net niet wat je wilt. Volgens mij is het belangrijker om de grondvochtigheid onderin de pot te weten. Als dat te veel is, dan kunnen de wortels gaan rotten. Is dat te weinig, dan heeft de plant echt water nodig.
Ik heb een paar plantenpotten van 25 cm hoog. Dan is het niet interessant hoe vochtig de bovenste laag van de grond is.

Volgens mij kun je de uitgang van zo'n sensor gewoon door een kabel laten gaan. Als je er 2.345 Volt in stopt, dan zal er aan de andere kant ook wel 2.345 Volt uit komen.
Je kunt zelf zo'n sensor waterdicht maken met krimpkous met lijm aan de binnenkant: https://www.youtube.com/watch?v=pbo3MGUaOkc.
Bij Reichelt kun je 32 mm breed kopen, volgens mij gaat de 24 mm niet passen.
https://www.reichelt.nl/krimpkous-met-binnenlijm-32-0mm-sdk-32-0-sw-p53823.html

Die zijn ook te koop, bij Tindie staan er een paar, waaronder ook "waterproof" met analoge uitgang: https://www.tindie.com/search/?q=soil+moisture+sensor. Boven de 22 euro betaal je importkosten als het geen EU land is, dus even opletten vanuit welk land het verkocht wordt. De postnl brengt ook nog extra kosten in rekening, dus het wordt een heel stuk meer dan alleen de importheffing.

Berichten: 8
Geregistreerd: 29 Aug 2020, 22:41

Re: Driver voor analoge sensor

Berichtdoor plem » 30 Aug 2020, 17:13

Sorry voor mijn vaagheid.
Nee. Het gaat om sensoren die in de open grond op verschillende dieptes moeten gaan meten. Ik had al bedacht dat ik de elektronika van de sensoren zou moeten gaan sealen met een tweecomponentenhars. Maar als er iets beters en preciezer geschiktst is dan natuurlijk nog beter.
En omdat het over een perceeltje van een halve hectare gaat praat je al gauw over kabellengtes van 50 meter (of misschien zelfs meer).
Je kan natuurlijk denken aan een buffer (of omzetter naar 5-20mA) vlak bij de sensor en van daar de lange kabel.
Maar de vraag is natuurlijk of de spanning daarnaartoe overeind blijft. (Met bijv mijn webcam heb ik slechte ervaringen met de voedingsspanning via een usb-lijn. Die haalt de tien meter zeker niet.)
Nogmaals dank voor het meedenken.
Peter

Berichten: 8
Geregistreerd: 29 Aug 2020, 22:41

Re: Driver voor analoge sensor

Berichtdoor plem » 30 Aug 2020, 17:27

Zag net deze. https://pino-tech.eu/product/soilwatch-10/
Ziet er op zich goed uit en in ieder geval verkrijgbaar tot 20 meter. Dan zou wat verlengen natuurlijk ook moeten kunnen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Driver voor analoge sensor

Berichtdoor Koepel » 30 Aug 2020, 20:25

Volgens mij heb je niet goed opgelet toen het op school ging over stroom en spanning :o

Die sensor van Reichelt met de krimpkous met lijm van Reichelt aan een kabel is hetzelfde als jouw link naar SoilWatch 10.
De uitgang van die sensor is een analog spanning, en die blijft zo. Er is namelijk helemaal niets dat die spanning doet verlagen.
De sensor zelf gebruikt 5mA, en werkt nog bij 3V. Als je 5V in de kabel stopt, dan kun je uitrekenen hoeveel er nog bij de sensor over blijft.

Dat de GND bij de sensor opgetild wordt is niet leuk. Dus laten we zeggen maximaal 0.5V over 50 meter bij 5mA. Dat is 200 Ohm per 100 meter. Zelfs de goedkoopste Cat5 kabel is dan nog goed genoeg.

Een USB webcam is heel wat anders. Die vraag veel meer stroom dan 5mA en de USB signalen gaan niet zo ver.

Ik zou er gewoon voor gaan, als het niet helemaal waterdicht blijkt te zijn, dan merk je dat vanzelf.
Dus ofwel de SoilWatch 10 van 23 euro per stuk (de kabel komt er nog bij).
Ofwel die van Reichelt met krimpkous met lijm voor 7 euro. Ik zou de stekker er af solderen, en dan de kabeladers in de gaatjes van de stekker doen.

Die 7 euro oplossing is echt precies hetzelfde als die 23 euro.

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten