Welke smd resistors en transistors?

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 11
Geregistreerd: 26 Jun 2013, 19:07

Welke smd resistors en transistors?

Berichtdoor r.visser88 » 26 Jun 2013, 20:04

Hallo,

Ik heb deze opstelling. De voeding is 12V DC. De leds zijn SMD 5050 met 3.3 v en 60 mA.

Welke resistor heb ik nodig voor het paralell voeden van 1, 3, 4, 5 of 6 leds? (grootte, hoeveel ohm, hoeveel watt en zijn deze te verkrijgen?)
Welke transistor heb ik nodig voor het aansturen van deze mogelijkheden?

Ik wil graag alleen SMD werken, zodat ik gaat gaten in de prinplaat hoef te maken en deze d.m.v. soldeerpasta en een reflow-over kan solderen.

Heel erg bedankt voor degene die met mij mee wilt denken.

Mocht deze post verkeerd staan, zou iemand mij dan aan kunnen raken op welk rubliek/forums ik dit nog meer kan vragen.

Met vriendelijke groet,
Rick Visser

Untitled Sketch_bb.jpg
Untitled Sketch_bb.jpg (70.21 KiB) 9850 keer bekeken

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke smd resistors en transistors?

Berichtdoor nicoverduin » 26 Jun 2013, 20:21

Je weet van SMD, je weet van reflow ovens en dan ga je deze vraag stellen????????
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 11
Geregistreerd: 26 Jun 2013, 19:07

Re: Welke smd resistors en transistors?

Berichtdoor r.visser88 » 26 Jun 2013, 20:59

Ik ben handig met printplaten maken, designen en producten productieklaar ontwikkelen, maar electronica is een nieuwe tak voor mij op dit niveau. en ik ben vreselijk benieuwd hoe dit is zijn werk gaat. ik kom met transistorcalculatoren een eind op weg maar als ik dan mijn producten zoek op ebay, weet ik gewoonweg te weinig om echt te zien of ik de goede smd risistor heb. transistor berekenen heb ik ook gezien maar is voor mij abra cadabra. ik heb hierbij hulp nodig!

Rick

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke smd resistors en transistors?

Berichtdoor nicoverduin » 26 Jun 2013, 22:44

Paar dingen waar je dan rekening mee moet houden:
a) gebruik geen transistoren maar MosFets met een zo laag mogelijke RDSon (de weerstand als de schakelaar, want zo wordt hij hier gebruikt). Hoe lager hoe minder warmte.
b) als je parallel gaat schakelen kan je de stromen optellen.
c) je zou kunnen overwegen om een aantal in serie te schakelen (bijv. 3) dan valt er nog maar iets van 2V over de mosfet en is de stroom beperkt tot 2 ketens van 60mA,
d) elke mosfet met een stroom vanaf 1A is uitstekend mits de Uds (spanning drain-source) ruim boven de 12V zit (bijv. vanaf 20V)
e) als je individuele transistoren per led gaat gebruiken Kun je geen BC847 oid gebruiken. Die worden te warm.
f) je zou ook nog een ULN2003 kunnen overwegen en dan gewoon per led een van de poorten en desnoods de ingangen aan elkaar knopen. De Arduino kan dat wel hebben (ff een weerstandje van 1K vanaf de pin naar de ingang van de transistor (B of G[bij de mosfet).
g) Daar er niet echt stromen lopen door de weerstand kun volstaan met een 0.25Wattertje. De stroom loopt door de transistor of mosfet. Niet door de weerstand.
h) ter aanvulling van de transistor optie (BC847) die kan rustig 50V hebben. Echter de maximale dissipatie (warmte ontwikkeling) is 0.5W. Dus als jij een led hebt vanaf de collector naar de + dan valt er over de led 3.3V bij 60mA. dat betekent dat de transistor 8.7V x 0.06A = 0.527W verwerken.
Dus moet je een transistor hebben die EN de stroom kan verwerken EN de werkspanning aan kan EN de warmte ontwikkeling aankan.

Overigens zou ik eerst een type zoeken en dan op ebay kijken.. Eerst denken dan doen.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 11
Geregistreerd: 26 Jun 2013, 19:07

Re: Welke smd resistors en transistors?

Berichtdoor r.visser88 » 26 Jun 2013, 23:41

Fantastisch!! Bedankt voor je reactie. Ik ga morgen op onderzoek uit :)

Heel erg bedankt!!! (Y)

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke smd resistors en transistors?

Berichtdoor nicoverduin » 26 Jun 2013, 23:54

we horen het wel. Niet gelijk kopen heh... eerst ff checken :)
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 11
Geregistreerd: 26 Jun 2013, 19:07

Re: Welke smd resistors en transistors?

Berichtdoor r.visser88 » 27 Jun 2013, 00:20

Resistors allemaal op website's berekend. ik twijfel nog. ik ga sowieso niet 6 leds op 1 resistor aansturen. dus zit te twijfelen tussen serieschakelingen van max 3 leds of parallelschakeling max 5 leds
Ik neem toch wel de metal film resistors ipv smd, dit is goedkoper en meer keus in grotere wattages.

de mosfet die ik zojuist gevonden heb lijkt me perfect voor het aangestuurd worden van de arduino en doorvoeren van de leds:
http://sd-g1.archive-host.com/membres/u ... DD1653.pdf

Heb jij een andere suggestie, ik wil hierbij wel graag smd werken.

Bedankt en groet,

Rick

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke smd resistors en transistors?

Berichtdoor nicoverduin » 27 Jun 2013, 00:32

mosfet is prima. welke weerstanden heb je dan allemaal berekend? Je hebt alleen maar een stroom begrenzertje nodig voor de Gate. En daar kan je een hele lichte voor gebruiken. Zoals ik als zei 1/4 watt of zelfs 1/8W. Verder heb je geen weerstanden nodig in dit deel. De led komt tussen de drain en de +. De source gaat naar GND
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 11
Geregistreerd: 26 Jun 2013, 19:07

Re: Welke smd resistors en transistors?

Berichtdoor r.visser88 » 27 Jun 2013, 11:13

Ik heb nu het volgende gemaakt, klopt dit een beetje? :)

Thnks!!!

https://photos-4.dropbox.com/t/0/AAAcIO ... =1600x1200

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke smd resistors en transistors?

Berichtdoor nicoverduin » 27 Jun 2013, 15:15

Geen idee. Ik zie een pakketje met een groot slot erom heen :)
Overigens klopt mijn verhaal niet helemaal realiseerde ik later. De mosfet keuze is op zich juist maar als je de mosfet helemaal open knalt, dan staat er gewoon ruim 10V op de led en fikt ie gewoon uit. Een mogelijkheid is een current source eronder gooien OF 3 leds in serie OF alsnog een dikke weerstand om die 7V oid in warmte om te zetten. De theoretische weerstand voor de leds die je opgeeft is:

3.3 / 0/06 = 55 ohm (wordt dan 56 ohm).
Vermogen voor de weerstand is minimaal 0.06^2 * 56 = 0.2Watt. Dus een half wattertje is al voldoende. per led. Dus als je 3 x leds in serie doet, dan zou zelfs de BC847 (smd) kunnen.
Ga hier nog ff over denken.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten