waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoon

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 6
Geregistreerd: 05 Jun 2020, 11:33

waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoon

Berichtdoor nickthienpont » 05 Jun 2020, 11:46

Hallo,

Ik ben al even aan het spelen met arduino en heb een volledig projectje uitgewerkt (met wat hulp van info die ik kon terugvinden) met een ultrasone sensor. Ik heb een volledig werkend systeem en heb dit deze week gemonteerd in het mangat van mijn regenput, maar kom nu een praktisch probleempje tegen. Volgens mij is de beam van de ultrasone jn sr04t sensor te breed ondanks dat de sensor in het midden van het mangat is gepositioneerd op een hoogte van 70 cm boven de werkelijke regenput. Ik meet 150 cm water maar de regenput is leeg. Hoogte overloop tot bodem is 222 dus ik vermoed dat hij op de rand van dat mangat zit te kijken.
Je zou dan zeggen, verlaag de sensor, maar dan zit ik onder de overloop van de regenput.

Op de JSN zit een potentiometer, maar ik vind nergens terug welke functie deze heeft. Ik vermoed dat dit eerder zal te maken hebben met wijzigen van frequentie dan met wijzigen van het aantal graden waarin de beam zich "verspreid". Ik had deze gekozen omdat deze waterdicht is en in een regenput er toch altijd wat condens zal zijn. Indien het de frequentie zou wijzigen, zou dat dat een invloed kunnen hebben op de afstand die hij kan meten? Zolang ik daar niets van weet, draai ik er liever niet zomaar aan om verdere problemen te vermijden :-)

Stel dat ik het ding niet werkend krijg:
Nu heb ik al een en ander gelezen over TOF sensoren en die lijken me interessant voor in het mangat te plaatsen, maar kom ik zonet uit op deze https://www.terabee.com/shop/lidar-tof- ... -evo-mini/ . Die lijkt me ook wel tegen wat condens te kunnen. Concreet: ik heb een UTP kabel van mijn arduino in huis lopen naar de regenput, waar ik momenteel de module die bij de ultrasone sensor hoort voorzie van stroom en de trigger en de echo aansluit. Ik vraag me af of ik deze kan gebruiken om de terabee sensor aan te sluiten op mijn arduino en of iemand van jullie al ervaring heeft in het programmeren en aansluiten van deze sensor.

Alvast bedankt om dit even te bekijken

Groeten

Nick

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoo

Berichtdoor shooter » 06 Jun 2020, 21:46

zet een toeter op de sensor dan wordt het wat minder breed en komen de golven ook alleen maar aan als ze binnen de toeter vallen. eventueel zelfs twee een voor de ontvanger en een voor de zender.
en ja heel normaal dat de wanden meetelllen.
een ander principe is de weerstand meten als het uiteinde de water raakt.
een ander is capacitief, danwel inductief
een andere is de druk meten onderin in rekening houden met het soortelijk gewicht en de luchtdruk.
zo zijn er nog wel meer.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoo

Berichtdoor Gompy » 13 Jun 2020, 15:23

Ik heb gewerkt met diverse (industriële niveau sensors, vooral geen ultrasone omdat ze op een lage frequentie werken.
De puls gaat reflecteren op het water / wanden / deksel enz want het is een heel breedbandig signaal wat uitgezonden wordt.(zelfs regendruppels of omgevingsgeluiden verstoren het signaal)
We zijn over gestapt op radarsensoren, werkte iets beter, maar nog steeds teveel reflectie in de tanks / bassins.
Zelfs radarsensoren welke het signaal langs een draden naar en van de vloeistof stuurde werkte niet.
Uiteindelijk zijn we capacitieve en zgn magneet sensoren gaan gebruiken (afhankelijk van het medium) en dat werkte wel.
De magneetsensoren was niets anders dan een vlotter met een magneetje rond een pijp waarin een x-aantal reedcontacten met weerstanden zat.
Plus en min op de weerstand array en de magneetvlotter sloot telkens een reedcontact waardoor de weerstand waarde veranderde en dus ook het 0-5 Volt signaal.
Iets professioneler is om het met 0-20 mA te doen, maar daar kan de Arduino niet zo simpel mee overweg.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoo

Berichtdoor shooter » 13 Jun 2020, 19:00

20 mAmpere bij 250 ohm is heel mooi 5 Volt dus gaat prima, alleen even opleteen op galvanische problemen, dus de arduino eerst op een batterij gebruiken of een paar stekkervoedingen.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoo

Berichtdoor Gompy » 13 Jun 2020, 19:05

Je stuurt 0-20mA bij een vast Voltage (meestal 24 Volt) en niet 0-20mA bij 0-5V, daar heb je omzetters voor nodig.
Je hebt dus een variabele stroombron en niet een variabele spanningsbron.
Onderstaande is een variabele spanningsbron met stapjes van 0,5 Volt.
Bijlagen
Watermeter.JPG
Watermeter.JPG (13.9 KiB) 12993 keer bekeken

Berichten: 6
Geregistreerd: 04 Okt 2021, 10:05

Re: waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoo

Berichtdoor louis23480 » 04 Okt 2021, 10:32

Ik heb een vraagje i.v.m. deze schakeling. Kan je dit rechtstreeks aansluiten op een analoge input van een uno.
Bovenste draad op de 5V en de onderste op de analoge input, of moet er toch gewerkt worden met een spanningsdeler.
Dit zou een mooi projectje zijn om zelf in elkaar te knutselen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoo

Berichtdoor Gompy » 17 Okt 2021, 16:14

De +5 Volt aan de Arduino voeding en de andere kant aan een analoge ingang....klaar, want de weerstanden zijn de spanningsdelers.
Iedere 1/10 waarde is een tankhoogte, dus 0,5 - 1 - 1,5 - 2 - 2,5 - 3 - 3,5 Volt enz

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoo

Berichtdoor shooter » 17 Okt 2021, 17:55

Bijna Gompy, want waar zet je de aarde op in je schema? maar het schema klopt verder wel.
als je met een ultrasoon werkt zou ik een lange pijp eraan zetten, en proberen of je de afstand kunt zien.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 256
Geregistreerd: 05 Apr 2018, 00:44
Woonplaats: ALKMAAR

Re: waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoo

Berichtdoor Gompy » 17 Okt 2021, 18:44

In de Arduino zitten toch pull up/down weerstandjes, die zal je wel aan moeten zetten en anders kan je als nog een pull down weerstandje van 100k oid aan de schakeling toevoegen bij de Arduino ingang.

Berichten: 68
Geregistreerd: 21 Apr 2013, 22:48
Woonplaats: Hoorn

Re: waterniveau meten regenput - alternatieven voor ultrasoo

Berichtdoor babbelkwebbel » 17 Okt 2021, 21:05

https://nl.aliexpress.com/item/40011122 ... 2406%22%7D

deze heb ik gebruikt voor de watertank in me caravan.

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 8 gasten