Voeding van grote 7 segment displays

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 7
Geregistreerd: 05 Jun 2013, 08:32

Voeding van grote 7 segment displays

Berichtdoor mattijs » 05 Jun 2013, 08:55

Ik wil binnenkort beginnen met een projectje waar ik twee iets grotere 7 segment displays aan wil sturen door 1 Arduino, om zo een teller van 0 tot 60 te kunnen maken. De softwarematige kant is geen probleem, alleen ik zou niet weten hoe ik de displays zou moeten voeden. Ik verwacht dat de voeding van de Arduino niet toereikend is.
Zou iemand mij kunnen laten weten (of websites weten met meer informatie) hoe ik genoeg stroom bij de displays kan krijgen om ze te gebruiken?

De specificatie van 1 display is
Size: 139.5mm x 104.5mm
LED Fv: 11.9-14V
Dot LED Fv: 5.1V-6V
LED current Max: 35mA

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: Voeding van grote 7 segment displays

Berichtdoor astrofrostbyte » 05 Jun 2013, 12:47

Uit de spec's van de 7-seg Display is al snel duidelijk dat je een vrij hoge spanning nodig zal hebben.
Maximale stroom is zo'n: 2x 7+1 x 35mA = 560mA.

Als je een voeding van 15 a 18 Volt / 600m .. 1A kan vinden zou dat goed passen, hier kan je met een kleine aanpassing ook je arduino op laten draaien.

Zo te lezen uit je post heb je nog geen 'component' om de led's aan te sturen
Je geeft niet aan of je 7-seg displays common cathode/anode of een andere interne connectie hebben ? dit is wel belangrijk voor component keuze !.

Wat je vaak ziet is een ULN2003 of soortgelijke transistor array, deze zijn goed verkrijgbaar en kunnen de gewenste stromen/spanningen prima aan.

Er bestaan veel chips om led's aan te sturen echter is het vaak lastig om eraan te komen.
Er zijn hier enkele andere mensen in het forum die veel meer doen met leds , ik hoop dat ze een iets uitgebreider antwoord kunnen geven, en weten welke handige chips goed verkrijgbaar zijn.

grtz.
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: Voeding van grote 7 segment displays

Berichtdoor Rudi » 05 Jun 2013, 19:45

Ik neem aan je deze display zal willen gebruiken. Dit is een common anode type.
De vereiste minimale spanning van 11,9 volt is te verklaren doordat er per segment 7 rode leds in serie zijn geschakeld (telkens twee parallel, voor hogere lichtopbrengst?). Per rode led is er een spanningsval van 1,7 Volt (11,9V / 7 leds = 1,7V en voor de decimal point 11,9V / 3 leds = ook 1,7v 8-) ).

De ULN2003 is hier een uitstekende keuze. Heeft 7 ingangen en uitgangen. +5Volt op een ingang maakt dat de corresponderende uitgang naar gnd wordt getrokken (sinkt) waardoor de leds oplichten. Kan 500mA schakelen bij spanning tot 50Volt. Je kan ook opteren om aparte transistoren per segment te gebruiken maar in de praktijk is de ULN2003 veel compacter en netter. Vergeet in ieder geval geen weerstand in serie met ieder segment op te nemen.
Omdat de ULN2003 slechts 7 uitgangen heeft kan je hierop één 7-segment display aansluiten, de decimale punt kan je door een aparte transistor aan/uit sturen. Of een extra ULN2003 aanschaffen (wat een beetje overkill is, je gebruikt dan maar twee van de zeven in/uitgangen).

De gemeenschappelijke anode kan je eventueel nog via een aparte transistor aansturen. Aangesloten op een (pwm)pin van de Arduino kan je zo softwarematig de intensiteit van een display regelen. Of kan je gaan multiplexen (ieder 7-segmentdisplay even aan/uitzetten) waardoor er meer vrije pinnen op de Arduino overblijven.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Berichten: 7
Geregistreerd: 05 Jun 2013, 08:32

Re: Voeding van grote 7 segment displays

Berichtdoor mattijs » 05 Jun 2013, 22:09

Hartstikke bedankt voor deze informatie. Het betreft inderdaad de display die in de link staat.

Nu zoeken waar ik een goede voeding kan vinden en het is gaan met die banaan.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Voeding van grote 7 segment displays

Berichtdoor nicoverduin » 06 Jun 2013, 10:55

Ik neem aan dat je nu 12V op de Arduino knikkert? Dan kan je gewoon de pin van Vin nemen. die 70mA (+ een beetje voor de ULN ed) gaat geen problemen leveren
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 7
Geregistreerd: 05 Jun 2013, 08:32

Re: Voeding van grote 7 segment displays

Berichtdoor mattijs » 06 Jun 2013, 11:27

Als ik het goed begrijp heb ik dan genoeg aan de volgende adapter, die ik rechtstreeks op m'n arduino aan kan sluiten.

1A 12V Adapter
Input voltage range: 100-240V~0,3A, 50-60Hz
Output: 12V DC 1A (Max 12W)
Input connector: EU plug
Output connector: 5,5mm Jack (centre pin is + outer ring is)
Type: Double insulated
Has following approvals: CE, CCC

http://www.ledsee.com/index.php/led-strip/led-strip-accessoires/1a-12v-adapter-detail

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Voeding van grote 7 segment displays

Berichtdoor nicoverduin » 06 Jun 2013, 21:17

Zit net alles ff door te lezen. Je hebt nog kans dat je teveel verliest vanuit de ULN, Ik zou het gewoon proberen. De stroom is ruim voldoende. En ik neem aan de je de segmenten scant? dus 50-100x per sec wisselen wel segment je aanstuurt?
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 7
Geregistreerd: 05 Jun 2013, 08:32

Re: Voeding van grote 7 segment displays

Berichtdoor mattijs » 08 Jun 2013, 20:40

Het gewoon proberen is inderdaad dat ik ga doen. Ik bestel het geheel zo meteen en dan maar even een paar weken wachten totdat het binnen is.

Berichten: 7
Geregistreerd: 05 Jun 2013, 08:32

Re: Voeding van grote 7 segment displays

Berichtdoor mattijs » 23 Jun 2013, 22:56

Ik heb de onderdelen besteld, en het begint binnen te komen, dus kan binnenkort beginnen.

Ik heb nog wel een vraag (eigenlijk twee) over het gebruik van weerstanden.

In een aantal testprojectjes met kleine 7 segment common anode displays gebruik ik maar 1 weerstand. Nu lees ik her en der echter om per pin een weerstand te gebruiken. Ik ga er vanuit dat dit voor common cathode displays is, en dus niet voor mij van belang is, maar ben hier niet heel erg zeker van.
Ook heb ik vraagtekens bij welke weerstand(en) ik moet gebruiken (bij de kleine displays gebruik ik 220R weerstanden).

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Voeding van grote 7 segment displays

Berichtdoor nicoverduin » 24 Jun 2013, 08:09

Het doel van de weerstand is om de spanning te laten vallen zodat de led de juiste spanning krijgt bij de gevraagde stroom. De specificaties geven aan hoeveel stroom een rijtje leds trekt. Je gebruikt een ULN2003 en als ik het goed heb zit daar een darlington trap op de uitgang. Die zal iets van 1.4V spanningsval gebruiken. Als je 12V hebt houd je dus 10.6V over. Je hebt 11.9V nodig dus ik zou geen weerstand meer gebruiken.
Op de ingang komt de pin van de Arduino. Die mag maximaal 40mA leveren. Ik zou voor de veiligheid deze stellen op 20mA. De ULN trekt stroom op zijn ingang en door er een kleine weerstand tussen de pin en de ingang te zetten kan je bij kortsluiting voorkomen dat je Arduino op zijn donder krijgt. de max logic level is "1" en dat is 5V. 5V / 0.020 = 250ohm. Dus als je een 220ohm op de ingang zet gaat dat prima. als nu de ULN kortsluit dan trek hij 23mA op die pin. Blijft de Arduino heel.
De leds bij de pedaaltjes trekken meestal 20mA (je hebt tegenwoordig ook 2mA en 1mA leds) en dan werken ze op iets van 2.4V. Jullie werken vaak op 9V. Om dan te voorkomen dat die led uitfikt, moet je dus (9V - 2.4)V / 0.02 spanning over de weerstand laten vallen = 330 ohm. Bij 220 ohm gaat ie dan wat korter mee..... omdat de stroom dan 30mA door de led wordt.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten