ik krijg mijn sd-kaart niet aan de praat

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: ik krijg mijn sd-kaart niet aan de praat

Berichtdoor Koepel » 04 Mrt 2020, 22:11

Dan begrijp ik het ook niet :(
Kun je de 5V meten, dat die niet heel laag is zoals 4.2V, maar het liefst tussen de 4.8 en 5.0.
Misschien is er slecht contact tussen het SD kaartje en de SD socket.

Sommige SD kaartjes zijn niet compatible met Arduino. Kun je een ander SD kaartje proberen ?

Daarmee houden mijn ideeën op. Het eenvoudigste is een SD socket op het Arduino board zelf, of anders met een shield. Koop dan een goede kwaliteit want ik heb zelf genoeg problemen gehad met contactjes in de SD socket die heel slecht contact maken.

Advertisement

Berichten: 10
Geregistreerd: 02 Mrt 2020, 23:27

Re: ik krijg mijn sd-kaart niet aan de praat

Berichtdoor wimapon » 05 Mrt 2020, 10:07

Ik zal vandaag de spanning meten, en met de scoop op de diverse pennetjes kijken. Als het allemaal niks wordt zal ik een andere sd-card unit pakken en zien of die het
dan wel doet.

Wim

Ondertussen zit ik uit te zoeken hoe ik een ds1302 klokje moet programmeren.. Jeetje wat een hoeveelheid software is daar voor nodig.
In basic is het een fluitje van een cent...
Ik het algemeen krijg ik een moeilijk gevoel van al die libraries die je nodig hebt en die elkaar allemaal als een boomstruktuur aan roepen.
Ik krijg verdwaal gevoelens.. hi hi
Maar ik zal er een ander draadje voor openen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: ik krijg mijn sd-kaart niet aan de praat

Berichtdoor Koepel » 05 Mrt 2020, 12:48

Een DS1302 is slecht, het is bagger, onhandig ding ook. Als je een goedkope module hebt dan is het ook nog flink onstabiel. De software werkt niet altijd met die drie rare signalen. Die kun je maar beter niet gebruiken :!:

De DS1307 was vroeger een redelijke chip. Maar als je een goedkope module hebt met een goedkoop Xtal, dan krijg je alsnog problemen.

De DS3231 heeft het Xtal in de chip zitten. Dus we zijn eindelijk verlost van de goedkope modules met slechte Xtal. Hij heeft intern compensatie voor de temperatuur, dus hij is ook nog een stuk nauwkeuriger. Op Ebay en AliExpress zijn de meeste DS3231 niet volgens de specificaties. Het is mogelijk een afgekeurde serie uit de fabriek. Maar dan is het alsnog een stuk beter dan die andere twee.
Er is een module met de DS3231 die een verkeerd laadcircuit heeft. Je kunt het laadcircuit er af halen en een gewone batterij voor gebruiken, of een supercap van 5V in plaats van de batterij er in doen.

Berichten: 10
Geregistreerd: 02 Mrt 2020, 23:27

Re: ik krijg mijn sd-kaart niet aan de praat

Berichtdoor wimapon » 05 Mrt 2020, 18:29

Hoi Koepel,
tjonge het is me toch wat met al die spullen.
Ik gebruik de Ds1307 al jaren met BASCOM en meestal ging het goed. En inderdaad soms gaat het fout.
Een ander kristal loste het wel eens op, maar soms ook niet.

een tijdje geleden kocht ik een aantal van die printjes, en toen ik thuis kwam bleken het
DS1302 te zijn. Dus heb ik ze in de kast gelegd.

Nu ben ik begonnen om eens wat ervaring met arduino op te doen en zie ik dat ik
die DS1302 kan gebruiken.

Dus bagger of niet, ik ga er gewoon mee spelen. Het worden in elk geval geen serieuze dingen.

Als blijkt dat arduino beter of gemakkelijker is dan BASCOM dan stap ik over.
Het hangt er ook nog van af of ik met C uit de voeten kan.
ik programmeer al jaren in diverse talen, dus ik denk dat het wel gaat lukken.


over de datalogger: ik geef het op. De scoop zegt dat er een kort signaal naar de
chipselect gestuurd wordt, maar de sdkaart unit reageert er niet op.
De voedings spanning is 4.7 Volt. Maar als ik via de + en - van de nano 5 Volt
toevoeg verandert er niets.
Ofwel, dit gaat het niet worden.

Hoe dan ook, ik vind het heel fijn dat ik op dit forum raad en hulp kan krijgen!
Zo wordt het leren een stuk makkelijker dan vroeger.

Wim

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: ik krijg mijn sd-kaart niet aan de praat

Berichtdoor Gij Kieken » 05 Mrt 2020, 20:36

Het Sd kaartje werkt eigenlijk op 3.3volt, dus als je 5 volt op chip select aanbrengt zonder level converter (weet niet of die aanwezig op jouw print) is het naar de vaantjes na een tijdje.
Hier nog een nuttige link https://learn.adafruit.com/adafruit-mic ... troduction

Berichten: 10
Geregistreerd: 02 Mrt 2020, 23:27

Re: ik krijg mijn sd-kaart niet aan de praat

Berichtdoor wimapon » 06 Mrt 2020, 11:53

Gij Kieken, ja hoor er zit een level lconvertor in.
En bedankt voor de link.

Wim

Berichten: 10
Geregistreerd: 02 Mrt 2020, 23:27

Re: ik krijg mijn sd-kaart niet aan de praat

Berichtdoor wimapon » 16 Mrt 2020, 19:49

Heren, uiteindelijk is het me gelukt.
Ik vond in de doos met ongebruikte spullen een kaartje met sd-kaartje en een ds1307 met batterij. Dit plaatje kon ik zo op de Uno prikken.
Het was even uitzoeken welke pinnen gebruikt werden, maar dat is gelukt.
Met eenvoudig beschikbare libraries werkte de ds1307 en de sd direct zonder problemen.
Toen ik er een LCD van 4 * 20 aan knoopte heb ik erg lang moeten zoeken naar een library waarmee het LCD display wilde werken.
Nu heb ik een setup waarmee ik met C kan experimenteren en dat was mijn bedoeling.
Wat me wel van het hart moet is dat ik niet goed mijn weg kan vinden in beschikbare libraries die goed werken.

Hoe dan ook heren, ik kan nu lekker experimenteren.
Als ik hulp nodig heb meld ik me wel op dit forum.

Iedereen heel erg bedankt voor de aandacht en hulp

Wim Apon PA0SLT

Vorige

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Google [Bot] en 7 gasten