Hardware datalogger windmolen

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 4
Geregistreerd: 26 Mei 2013, 22:54

Hardware datalogger windmolen

Berichtdoor beerten » 26 Mei 2013, 23:05

Hoi,

ik zoek hardware om een datalogger te construeren voor een windmolen. De verschillende punten die ik wil loggen
- toerental rotor (optische sensor / pulsen teller?)
- Hoekverdraaiing staart (bewegende staart, ik wil de uitslag registreren. potmeter?)
- stand van de rotor-kop (360 graden, zonder eindstand. Encoder?)
- windsnelheid (optische sensor / pulsen teller?)
- windrichting (360 graden, zonder eindstand. Encoder?)

Windmolen staat uiteraard buiten. Een en ander moet dus wel weersbestendig zijn.

Data wil ik uiteindelijk naar mijn webserver sturen. Door een webpagina aan te roepen welke de data in de url opslaat. iets als http://www.mijnwebsite.nl/datalogger.ph ... 2&stand=12
Hoe ik dat met de software doe komt later. Heb al eens een werkend prototype met temperatuur en vochtigheidsgraad in elkaar gefrutseld.

Ik heb een basic arduinobordje met networkshield tot mijn beschikking. Enkele jaren oud. Mocht er heden ten dage iets beters op de markt zijn, geen probleem. Die paar tientjes zal de pret niet drukken.

Iemand suggesties?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: Hardware datalogger windmolen

Berichtdoor astrofrostbyte » 01 Jun 2013, 18:25

Zoals je al aangeeft moet het super robuust zijn

Toerental : is vrij laag toerental 60 to 180rpm? en is dus prima op polling basis uit te lezen.
Optische lichtsluis werkt goed, en evt magnetisch met hallsensor en sterk magneetje. ook proberen te construeren dat je een lange pulse krijgt en dus zeker op polling basis goed uit te lezen is.
Hoek staart: ik weet niet precies wat dit is, maar ik neem aan een beperkte hoek ±60graden ofzo. , een hermetisch gesloten potmeter zou dan mischien wel makkelijk zijn. Het is ook een beetje de vraag met welke resolutie je dit wilt uitlezen ? als 8 standen al voldoende zou zijn zijn er evt wel wat andere dingen te verzinnen.
stand van de rotor-kop:, bedoel je hiermee de stand van de rotor as als er geen wind is en deze niet draait ? of is dit de pitch van de 'vane's

Mischien kan je even verwijzen naar een mooi plaatje op internet om de termen goed te begrijpen.

windsnelheid: ik zou ook zeggen via pulsen, als die zeer snel draaien kan dat evt op interrupt basis uitgelezen worden.
windrichting absolute rotary encoders zijn vaak vrij duur. hier ook de vraag welke resolutie gewenst is. je hebt hier denk ik wel een 'contactloze' uitlezing nodig zodat het vaantje zeer soepel op zijn as kan draaien.


Om ideen op te doen kan je ook eens in de patenten database kijken bv:
http://worldwide.espacenet.com/searchResults?compact=false&AB=wind+direction&ST=advanced&locale=en_EP&IC=G01&DB=EPODOC

Voor het loggen van data natuurlijk ook eens kijken bij sen.se en cosm.
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Berichten: 4
Geregistreerd: 26 Mei 2013, 22:54

Re: Hardware datalogger windmolen

Berichtdoor beerten » 03 Jun 2013, 12:04

Thnx.

Stand rotor-kop: noord, oost, zuid, west, die stand.

Ik zal je link vanavond even doorspitten.

Dank voor je reactie!

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten