Welke kabels bij structureel gebruik

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 44
Geregistreerd: 07 Dec 2019, 15:13

Welke kabels bij structureel gebruik

Berichtdoor jabjab » 15 Dec 2019, 13:10

Hallo,

Nog een beginnersvraag ;)


op dit moment ben ik nog veel aan het experimenteren met de Arduino en ik gebruik de kabeltjes met die punten er op om verbindingen te maken naar het breadboard en de componenten. Maar waarmee kan ik de poorten het beste aansluiten als ik de Arduino in een project heb verwerkt dat ik blijvend wil blijven gebruiken?

Ik zie soms wel van die zwarte strips met aan beide kanten pennen. ik heb ontdekt dat de lange punten in de Arduino passen, maar wat moet er op die andere korte punten?

En is er ergens een duidelijk beschrijving van de type aansluitingen en de connectoren die daar op passen (met de juiste benamingen) en waar deze kabels te koop zijn?

Advertisement

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Welke kabels bij structureel gebruik

Berichtdoor shooter » 15 Dec 2019, 17:01

In het geval van een arduino NANO kun je die op een breadboard prikken en dan met gewone rijgklemmen verder kunnen gaan.
er bestaan printjes met daarop dus allerlei rijgklemmen, sommige zelfs met motor IC of zo erop.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 44
Geregistreerd: 07 Dec 2019, 15:13

Re: Welke kabels bij structureel gebruik

Berichtdoor jabjab » 16 Dec 2019, 11:43

Ik snap er nog steeds niets van...

Ik heb nu een Uno (en straks wellicht ook een Mega) en ik wil deze daadwerkelijk gebruiken. ik wil de draden dus willen vastsolderen, schroefklemmen óf met de juiste connectoren aan de Arduino verbinden.


Ik snap dat ik er een shield op kan klikken en voor de Uno kan ik die zelfs vinden met schroefklemmen https://nl.aliexpress.com/item/32975316746.html?spm=a2g0o.cart.0.0.2d523c00pobqoU&mp=1

Maar voor de Mega kan ik deze niet vinden.


en kan ik niet een geode verbinding op de zwarte bussen op de arduino zelg krijgen?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Welke kabels bij structureel gebruik

Berichtdoor nicoverduin » 16 Dec 2019, 14:03

Als je op ali zoekt met “mega shield screw terminal” vind je er genoeg.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 44
Geregistreerd: 07 Dec 2019, 15:13

Re: Welke kabels bij structureel gebruik

Berichtdoor jabjab » 16 Dec 2019, 14:19

en hoe werkt dat dan? die zwarte blokken prik je er doorheen, moet je die ook nog solderen?

en de groene schroefblokjes moet je sowieso vast solderen neem ik aan?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Welke kabels bij structureel gebruik

Berichtdoor shooter » 16 Dec 2019, 14:46

als je iets eraan vast wil solderen kun je ook een set kopen waar geen headers opzitten en je dus zelf draadjes naar een klemmenstrook op kunt solderen.
of je kunt de kabels op een header zetten en die in op een mega schuiven.
of je koopt een NANO met een schroefshieldje kun je de draadjes direct aan de NANO hangen.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 44
Geregistreerd: 07 Dec 2019, 15:13

Re: Welke kabels bij structureel gebruik

Berichtdoor jabjab » 17 Dec 2019, 10:25

en hoe sluit ik een keypad het beste definitief aan? is er iets wat op de stekker van een keypad past dat ik bijvoorbeeld op een shield kan solderen?

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Welke kabels bij structureel gebruik

Berichtdoor shooter » 17 Dec 2019, 17:31

als er al een stekker opzit, zou je of een contra meteen moetn kopen bij bestelling, maar je kunt er natuurlijk ook gewoon een multifil kabeltje aan solderen door de oude ervanaf te knippen of naar een buitenconnector.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 44
Geregistreerd: 07 Dec 2019, 15:13

Re: Welke kabels bij structureel gebruik

Berichtdoor jabjab » 17 Dec 2019, 20:12

shooter schreef: maar je kunt er natuurlijk ook gewoon een multifil kabeltje aan solderen door de oude ervanaf te knippen of naar een buitenconnector.


:shock:

Heb je ook een uitleg voor beginners? de termen zullen voor jullie wel heel basic zijn maar mij zegt het allemaal niets...

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Welke kabels bij structureel gebruik

Berichtdoor shooter » 17 Dec 2019, 22:50

je kunt die headers ofwel al die pinnetjes die in een rij staan er ook afknippen dan haal je de gaatjes leeg en daar kun je dan een draadje insolderen.
of je pakt een waar nog geen header opzit (heb ik in een lade liggen.
maar waarom zou je dat doen, als het goed werkt dan koop je gewoon een neiuwe om vast te solderen.
paul deelen
shooter@home.nl

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten