kWh meter met S0 defect?

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 241
Geregistreerd: 22 Jan 2013, 16:40

kWh meter met S0 defect?

Berichtdoor zuid » 01 Okt 2019, 08:53

Vorig jaar december is er in onze groepenkast een ABB C11 kWh meter geplaatst voor het meten van de opbrengst van zonnepanelen.
De S0 pulsen worden via een interupt routine in een Wemos D1 R2 geteld en o.a. per uur gelogd op een SD kaartje.
Nu is mij opgevallen dat de afgelopen tijd er ook pulsen in de nacht worden geteld.
Afgelopen nacht zelfs tientallen pulsen tussen 04:00 uur en 06:00 uur.
Zodra ik de de PV groep zonder spanning zet stoppen de pulsen.
Ik vermoed dat de kWh meter defect is.
Kan iemand met kennis van dergelijke kWh meters een dergelijk defect voorstellen of is een defect van de Wemos waarschijnlijker?
En wat zou de beste aanpak zijn om de fout op te sporen?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: kWh meter met S0 defect?

Berichtdoor Koepel » 01 Okt 2019, 18:37

Volgens mij is het geen defect. Het lijkt eerder op een storing. Kun je de impedantie van je circuit verlagen ? Of een afgeschermde kabel gebruiken ? Of het signaal dempen met een kleine condensator (bijvoorbeeld 10nF, heel klein).

Als je een hele groep uit zet, dan verdwijnt er vanzelfsprekend ook een groot deel van de storing.

Kun je het ledje nog zien ? Kun je daar een camera of webcam op zetten, zodat je het zeker weet ?

Er valt mij 's nachts ook iets op:
Sommige huizen in mijn omgeving hebben een omvormer voor zonnepanelen die een Wifi Access Point is. Als ik kijk naar de beschikbare Wifi netwerken, dan zie ik er een paar tussen staan. Maar af en toe zie ik midden in de nacht ook zo'n Wifi Access Point. Dat kan helemaal niet, maar ik heb het meerdere keren gezien.

Gebruikers-avatar
Berichten: 241
Geregistreerd: 22 Jan 2013, 16:40

Re: kWh meter met S0 defect?

Berichtdoor zuid » 01 Okt 2019, 20:11

Koepel dank voor je reactie.
1. Het vreemde is dat het dus vanaf december vorig jaar tot enkele weken geleden goed leek te werken.
De afgelopen week viel mij op dat ik na zonsondergang plotseling hoge opbrengsten leek te hebben. Dus kort na elkaar pulsen geregistreerd,
Ik ga nog wel eens bekijken in de SD maand logboeken of daar in het afgelopen jaar eventueel meer (niet opgemerkte) nacht pulsen zijn geweest.
Ik kan aardig programmeren :) maar zodra je over impedantie of condensator begint haak ik even af. Afgeschermde kabel is wellicht nog een optie maar ook dan moet de groepenkast open maar dat kan ik wellicht laten doen. Ik gebruik nu telefoonkabels (2 aders) met koppelstuk waardoor eenvoudig het systeem losgekoppeld kan worden.
Misschien wil je nog wat gedetailleerder aan geven hoe ik die impedantie kan verlagen of condensator kan gebruiken.
2. Ik wil zodra ik weer de storing zie ook nog even alleen de omvormer uit zetten.
3. Ledje is te zien, Nog niet zien knipperen tijdens een storingsperiode. Is ook eigenlijk niet te doen staren in de meterkast. Geen camera beschikbaar maar ook die optie ga ik bekijken.
4. Mijn kWh meter heb ik laten plaatsen omdat de communicatie met de omvormer via een bekabelde aansluiting defect is. ( 7 jaar oud systeem en derde omvormer binnen de garantie :()
m.v.g. Nico

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: kWh meter met S0 defect?

Berichtdoor Koepel » 01 Okt 2019, 21:05

Wat gebruik je om de puls op te nemen ? Een photodiode met weerstand ? Een LDR met weerstand ? Heb je een schema ? Hoe groot is die weerstand ?

Weet je hoe lang een puls duurt ?

De "impedantie" is de globale weerstand van een circuit voor zowel gelijkstroom/spanning als ook voor elke frequentie wisselstroom/spanning.

Stel je hebt een LDR met 50k interne pullup weerstand, en de LDR varieert van 10k tot 1M.
In het donker is dan de impedantie 1M parallel 50k, dat schrijf ik ook wel eens als: 1M // 50k.
En 1M // 50k = 47k, dat is veel te hoog, dat pikt veel storing op.

Gebruikers-avatar
Berichten: 241
Geregistreerd: 22 Jan 2013, 16:40

Re: kWh meter met S0 defect?

Berichtdoor zuid » 01 Okt 2019, 21:43

Puls wordt de kWh meter zelf gegenereerd. Dus geen verdere hardware nodig alleen kWh meter.
Hieronder de link naar de gebruikers handleiding.
[url]https://library.e.abb.com/public/77f58b306d824c1cacc17bcbbe154c82/2CMC486001M0201_B_en_C11_User_Manual.pdf
[/url]
m.v.g. Nico

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: kWh meter met S0 defect?

Berichtdoor Koepel » 01 Okt 2019, 23:22

Dat maakt het duidelijker.
De led geeft 1000 pulsen per kWh van 40ms (nog net zichtbaar), maar die gebruik je niet.
De "output" zijn maak-contacten van een relais die 100 pulsen per kWh geeft en 200ms is, gespecificeerd op 2-100 mA en 5-40 VDC.

Een Wemos D1 R2 heeft een ESP8266 en draait op 3.3V. Een digitale ingang van de ESP8266 ontvangt dus bij voorkeur een digitaal signaal dat 0V of 3.3V is.

Dus jij denkt dat die ABB meter een ingebouwde webcam heeft die ziet dat er iets is aangesloten. Vervolgens zit er een programma in de ABB meter die jouw computer kan hacken via je draadloze toetsenbord om het wachtwoord van je wifi te vinden, zodat de ABB meter online kan gaan. Via een online database wordt herkent dat het een Wemos D1 R2 boardje is, en dan weet de ABB meter dat er een ESP8266 met de uitgang verbonden is. Vervolgens past de ABB meter de uitgang aan zodat er een digitaal signaal uit komt dat 0V of 3.3V is. De ABB meter stuurt daarna een bericht aan de makers van de datasheet, om de datasheet aan te passen.

In andere woorden: Je hebt een hoogohmig circuit dat de storing van drie huizen verder nog oppikt.

Valt je hier iets op: https://www.arduino.cc/en/tutorial/button.
En hier: https://www.youtube.com/watch?v=HKh-zfgpzGM (vanaf 1:39 even opletten).

Kun je een schema maken ? Je mag gewoon met pen op papier een tekening maken en daar een foto van maken.

Gebruikers-avatar
Berichten: 241
Geregistreerd: 22 Jan 2013, 16:40

Re: kWh meter met S0 defect?

Berichtdoor zuid » 02 Okt 2019, 07:56

Opnieuw dank voor je reactie.
1. Helaas klopt de tekst van de ABB doc. niet helemaal er wordt inderdaad geschreven over "100 pulsen" maar ook de S0 geeft 1000 pulsen per kW. Staat ook in de nieuwste versie van de C11 beschrijving onjuist. Op papier staat wel 1000. Helaas heb ik dat document te goed opgeborgen.
2. In de beschrijving van "mijn gedachten" gaat het ook mis :) Voor de duidelijkheid eerst hier even een wat uitgebreidere project omschrijving. (niet compleet)
De Wemos is een vervanger van eerdere Arduino boards, begonnen in 2012 met een UNO later vervangen door een MEGA. Nadat de Ethernetshield van de MEGA in 2018 defect raakte verder gegaan met de Wemos.
a. De schets leest elke ca. 10 sec. binnenkomende data van een slimme meter.
b. De schets reageert via een interrupt op de pulsen van de ABB meter.
c. De schets logt de meterstanden elk heel uur op een SD kaart in een file per maand per uur en om 00:00 uur in een file per jaar per dag. Ook worden om 00:00 de middernacht standen naar SD geschreven.
d. De schets werkt als webserver t.b.v. een Android apparaat (oude Samsung telefoon) voor de weergave van de ontvangen meter gegevens. De app. op de Android vraag elke ca. 10 sec. om de laatste meterstanden. Tevens kan via de webserver de inhoud van de diverse SD files worden getoond. Dit wordt o.a. gebruikt om periodiek de SD files naar een archief op PC te kunnen kopiëren (Excel VBA).

Er wordt dus op geen enkele wijze een externe database gebruikt.

3. Je vraagt, valt mij iets op. Is dit wellicht het antwoord? pinMode(interruptPin, INPUT_PULLUP);
Omdat het hele project netjes in een behuizing zit opgeborgen was ik ook nog vergeten te vermelden dat voor zowel de SD als voor de kWh meter in het circuit een levelshifter 3,3V naar 5V is opgenomen.
4. Ik kan even op het forum niet vinden hoe een schema in een antwoord kan worden opgenomen, kan dat vanaf mijn PC of moet dat eerst ergens extern op een server worden geplaatst? (schema nog niet gemaakt)

Ik heb vannacht de PV omvormer uitgeschakeld. De meterkastgroep van de PV had vannacht dus alleen een kWh meter actief. Omvormer deed dus niet mee in het pulsen genereren.
Tussen 01:00 uur en 01:14 uur zijn echter 6 pulsen geteld, volgende (één) tussen 06:00 uur en 07:00 uur. Dit geeft een kWh meting van 0 kWh door de lange periode tussen de pulsen, dus geen start van de omvormer volgen de Android software. Ter info: De Software van de Wemos telt een puls pas mee als hij minimaal 300ms na de voorgaande start.
01:14 uur weet ik omdat de Android meldt dat om 01:24 de omvormer (opnieuw) is uitgeschakeld. De software op de Android neem aan dat indien na 10 minuten geen PV pulse is geweest dat de omvormer is uitgeschakeld (zon onder). Tijdstip van de pulsen kan ik op geen enkele manier verklaren met activiteiten in huis. Ik sliep.

Blijft dus kWh meter of Wemos storing.
PS. minimum afstand tot huis van de buren is 150 meter, ik verwacht dus niet dat daar iets vandaan kan komen. Voorbij rijdende auto zou nog kunnen. (15 meter)

Ik ga kijken of een tekening kan maken.
m.v.g. Nico

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: kWh meter met S0 defect?

Berichtdoor Koepel » 02 Okt 2019, 12:37

Jij schreef:
zuid schreef:Dus geen verdere hardware nodig alleen kWh meter.

Dus ik dacht: "Dat ga ik eens uitvergroten". Die alinea met de ABB meter met ingebouwde webcam om te detecteren dat er een ESP8266 aan hangt is complete onzin. Ik wilde duidelijk maken dat de ABB meter niet weet wat je aan de uitgang verbindt.

De uitgang zijn relais contacten ? Hetzelfde als een drukknop ?
Dan is de ingebouwde pullup weerstand echt niet genoeg. Bij een ESP8266 zou die tussen de 30 kΩ en de 100 kΩ zijn. Dat is nog best hoogohmig voor in een meterkast.

Normaal gesproken zou 1 mA door de contacten van het relais voldoende zijn.
In de datasheet staat echter 2-100 mA. Dus zij adviseren om minimaal 2mA door die contacten te laten gaan.
3.3V / 2mA = 1650
Mijn advies is een weerstand van 1k5 of 1k als pullup weerstand.

Heb je een level shifter tussen de ABB meter en de ESP8266 ? Hoe ?

Dit zijn wel erg veel berichten om te proberen de impedantie van het circuit minder hoogohmig te maken en eventueel stoorpulsen weg te werken. Ik denk dat er 80% kans is dat daarmee het probleem is opgelost, maar er kan nog een andere oorzaak zijn.

Gebruikers-avatar
Berichten: 241
Geregistreerd: 22 Jan 2013, 16:40

Re: kWh meter met S0 defect?

Berichtdoor zuid » 02 Okt 2019, 13:25

In mijn stapel "documentatie" van vorig ben ik een kladje tegen gekomen waaruit ik zou kunnen lezen dat ik de kWh meter zonder level shifter zou hebben aangesloten.
Documentatie had niet voldoende prioriteit. MEGA was stuk en ik moest de meterstanden handmatig verwerken :)

Het is deze level shifter https://drive.google.com/file/d/1HzIyXnKtDy07b04TMpBYejsVrbdnMIi6/view?usp=sharing

Als shifter aangesloten zou zijn dan Wemos D4 via 3V3 zijde shifter kWh meter plus (+) aan V5 zijde shifter en Kwh min (-) aan Wemos GND
5V en 3V3 volt aan Wemos idem GND (2x).

Wel of niet aan level shifter verandert dat nog de waarde van de weerstanden?
Je schrijft "Mijn advies is een weerstand van 1k5 of 1k als pullup weerstand"
10k pullup ingebouwd in Wemos is dus te groot?

Betekent dat 1k5 weerstand in datalijn?
Ontbreken van een weerstand is daarmee het wel 8 maanden (schijnbaar) goed werken te verklaren?
Heb je eventueel ook een antwoord op mijn vraag over plaatjes hier op het forum?

In ieder geval weer bedankt voor je antwoord.

PS Ik begreep dat je verhaal over de webcam enz. niet geheel serieus was :)

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: kWh meter met S0 defect?

Berichtdoor shooter » 02 Okt 2019, 15:26

zit er toevallig een lamp in de meterkast, of iets wat een puls kan geven, wellicht een defecteingang of een weerstand los op een bordje, er zijn zoveel, dat het waarschijnlijk een hele zoekpuzzel wordt.
paul deelen
shooter@home.nl

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten