Multi SPI werkt niet! Zonder CLK wel!

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 3
Geregistreerd: 27 Mrt 2013, 16:36

Multi SPI werkt niet! Zonder CLK wel!

Berichtdoor Sybolt » 27 Mrt 2013, 17:07

Hallo forumleden,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een probleem met een mp3 schakeling.

Ik heb een Arduino Duemilanove waaraan ik een SD card module (http://tinyurl.com/cqf8jka) en een MP3 module (http://tinyurl.com/d4yjf5u) heb aangesloten. De twee apparaten werken afzonderlijk prima maar zodra ik alles heb aangesloten reageert de SD card module niet meer. De mp3 module werkt nog steeds perfect dan.
Het vreemde is dat zodra ik de CLK van de MP3 module los maak de SD card module wel werkt. Ik verander dan verder niks in de code.

Ik heb het geheel als volgt aangesloten.
Afbeelding

Wie weet waar dit probleem aan kan liggen?? Zie ik iets over het hoofd bij het aansluiten??

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: Multi SPI werkt niet! Zonder CLK wel!

Berichtdoor astrofrostbyte » 27 Mrt 2013, 17:42

Kan je het signaal clock signaal bekijken met een scoop ? , kans dat het signaal toch iets te zwaar belast is en er gewoon niet goed uit ziet. Wat je evt ook nog kan proberen is de clk snelheid van de SPI te verlagen , zodat de clk wat meer tijd heeft om hoog/laag te worden ivm rc tijden
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Berichten: 3
Geregistreerd: 27 Mrt 2013, 16:36

Re: Multi SPI werkt niet! Zonder CLK wel!

Berichtdoor Sybolt » 27 Mrt 2013, 18:05

Helaas ben ik nog niet in het bezit van een scope :(

Ik zal zo eens even proberen om de CLK snelheid van de SPI te verlagen.

Zou het ook kunnen dat de weerstanden te zwaar zijn? Ik meet op de CS pinnen 3.26 volt.
Is in mijn ogen wel aardig netjes in de buurt van de 3.3v die het moet zijn :)
Maar misschien dat het voor de CLK niet goed is.

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: Multi SPI werkt niet! Zonder CLK wel!

Berichtdoor astrofrostbyte » 27 Mrt 2013, 18:37

Ja dat is m'n gedachten een beetje , als de SPI clk in de MHz is dan heb je met 1k8 in serie met de lijnen een 30pf load al problemen.
Die spanningsdeler zou wat laagohmiger moeten worden, 470R/1000R of 390R/820R deelt 5V ook goed weg naar 3v3.
evt losse spanningsdelers naar iedere load toe. scheelt ook al.
en evt. truukje is paar pf over de serieweerstand zetten.

Denk even RC tijd. en fc=1/(2 PI R C)

Maar ik denk dat je wel een hoge throughput wil behouden , dus zouden 74LVC achtige buffers wel beter zijn .
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Berichten: 3
Geregistreerd: 27 Mrt 2013, 16:36

Re: Multi SPI werkt niet! Zonder CLK wel!

Berichtdoor Sybolt » 31 Mrt 2013, 12:46

Na wat gestoei met de verschillende weerstanden en condensators is het eindelijk gelukt om het werkend te krijgen.

Ik kreeg het maar niet voor elkaar om met laagohmige weerstanden en de condensators om het in deze schakeling werkend te krijgen.
Ik kreeg toen het wonderbaarlijke idee om de clock van de twee modules, sd-module en mp3-module, gelijk vanuit de arduino al te splitsen en daarna pas terug te brengen naar 3.3v.

En toen werkte het hele verhaal.

Bedankt voor de reactie's astrofrostbyte!

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: Multi SPI werkt niet! Zonder CLK wel!

Berichtdoor astrofrostbyte » 31 Mrt 2013, 22:09

Mooi om te horen, het idee "evt losse spanningsdelers naar iedere load toe" had ik al aangetikt in m'n mailtje .
Het lijkt erop dat geen van de Arduino borden twee SPI poorten heeft , ik zie wel dat de Arduino Due extended SPI features heeft.
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten