Temperatuuruitlezing slaat tilt...

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 5
Geregistreerd: 27 Dec 2018, 20:32

Temperatuuruitlezing slaat tilt...

Berichtdoor knutselaar » 27 Dec 2018, 20:48

Mijn eerste post ooit op een forum...
Een misschien voor de hand liggend probleem voor anderen(dat hoop ik althans), een enorme struikelblok voor mij.
Een hele korte toelichting bij mijn projectje:
In mijn vrije tijd houd ik me zo nu en dan bezig met biertjes brouwen, hele leuke bezigheid. Maar sommige dingen kunnen makkelijker automatisch verlopen zodat ik wat meer tijd heb om bv een Arduino te programmeren.
Ik had het plan opgevat om een soort controller te maken die de temperatuur van mijn brouwproces op peil kan houden en een roersysteem kan starten.
Zonder helemaal in detail te gaan, voor het brouwen heb ik 4 temperatuurstappen nodig die een bepaalde tijd aanhouden.
Het programma op zich doet wat het moet doen, ik kan mijn tijden instellen, tijdsduur ingeven en daarna de boel starten. Alles werkt tiptop tot het moment dat mijn INDUCTIE kookplaat aanslaat, dan gaat de temperatuur door het dolle heen... Fluctueert als gek van 0 tot 99 (hoger en lager kan softwarematig niet)...
Iemand enig idee hoe ik deze storing op mijn temperatuursonde komende van mijn inductieplaat kan wegwerken.

Wat ik al heb gedaan:
-De voeding voor de LCD en de startrelay zijn apart,
-voor mijn temperatuursonde heb ik dan ook maar een aparte voeding van 5V voorzien,
-De aansluiting van mijn temperatuursonde is correct neem ik aan gezien deze overal werkt behalve in de buurt van een inductiekookplaat.
Alvast bedankt.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Temperatuuruitlezing slaat tilt...

Berichtdoor Gij Kieken » 27 Dec 2018, 21:30

Als het anders goed werkt zou ik zeggen ,aarden en afschermen.
Belangrijk ook is dat je de shields van de kabels slechts aan één kant aard,zo voorkom je eventueel ongewenste stromen door je shield.

Berichten: 5
Geregistreerd: 27 Dec 2018, 20:32

Re: Temperatuuruitlezing slaat tilt...

Berichtdoor knutselaar » 27 Dec 2018, 21:49

Thanks voor de reply.
Momenteel heeft de kabel geen shield, ik had ook al in die richting zitten denken... Ware het niet dat mijn vorige thermometer geen shield of aarding had, gewoon een draad met voelertje eraan, en mini uitleesdisplay. Eigenlijk een gewoon doodsimpel dingetje uit de supermarkt, bleef altijd stabiel.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Temperatuuruitlezing slaat tilt...

Berichtdoor shooter » 28 Dec 2018, 13:16

Ja en met een batterij, dus simpel, nu zitten er allerlei draden aan die vanalles opppakken. afscherming en aarding. Misschien helpt het als je de temperatuur even op een batterij zet.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 27 Dec 2018, 20:32

Re: Temperatuuruitlezing slaat tilt...

Berichtdoor knutselaar » 28 Dec 2018, 21:37

Zo, vandaag nog wat aan het zoeken (=prutsen) geweest. De boel eens loskoppelen van alles was idd geen slecht idee. De storingen waren er nog maar hadden verder geen invloed meer op de rest.
Daarna nog wat aan het experimenteren geslaan met wat condensatoren om uiteindelijk tot een stabiel resultaat te komen. Een mooi eureka momentje.
Nu hangen de temperatuur sensor en de rotary encoder op de 5V van de Arduino met elk hun eigen persoonlijke Ground pinnetje, werkt perfect. LCD en relay blijven op een externe voeding.
Het enige wat me nu nog rest is proefdraaien.

Gebruikers-avatar
Berichten: 631
Geregistreerd: 15 Nov 2015, 11:54

Re: Temperatuuruitlezing slaat tilt...

Berichtdoor Gij Kieken » 28 Dec 2018, 22:33

Vroeger gebruikte ik tantaal condensatortjes ,betere hoogfrequent onderdrukking.

Berichten: 5
Geregistreerd: 27 Dec 2018, 20:32

Re: Temperatuuruitlezing slaat tilt...

Berichtdoor knutselaar » 29 Dec 2018, 18:10

Ik zal er eens aan denken als ik het project definitief in een kastje steek en alles daadwerkelijk aan elkaar soldeer. Op dit moment ben ik al zeer happy dat het allemaal wat stabiel geworden is. Zo kan ik met een mooi werkend iets het nieuwe jaar ingaan om de tweede fase te starten, software finetunen en hardware opbouwen.

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten