Schatkist gevonden!

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Schatkist gevonden!

Berichtdoor pjh » 19 Mrt 2013, 21:58

Een bakker krijgt gratis brood,
een slager krijgt gratis vlees
en de dokter krijgt gratis ziektes.
Of 20 precisie pompen.

Had een gelukje. Er stond een berg afgedankt OK spul bij onze TD. Mocht het meenemen. Werd anders weggegooid. Nu ging het me aanvankelijk om de 7 segment displays, die op die infuus-pompen zitten. Maar toen ik de eerste open had, glom me een prachtige NEMA 23 stepper motor tegemoet. Hoge kwaliteit, wat je van ziekenhuis-spul mag verwachten. Made in Italy: MAE HY200 2220 0070. Wat betekend dat hij 200 stappen voor een complete cirkel heeft en 70 windingen van ieder 10 mA. Dus 700 mA totaal.

Ik heb zo'n motor-shield liggen voor de Arduino. Daar zit een L293D in. Deze kan max 600 mA continue aan. Net niet genoeg. Toch geprobeerd: het werkt. Hier het filmpje: http://youtu.be/NSelmoh-jL0
Heb het later wat langer aan laten staan. Werd ERG warm met geur. Hmmm.
Daarom nu zo'n chinees kaartje met een L298N erop in bestelling. 3,17 euro incl. Kan meer dan 2500 mA aan. Genoeg dus. Iemand ervaring met deze dingen?

In andere pompen zaten Zwitserse DC motors met metalen vertragingsbak. Maxon. Had een behoorlijke torque met 20 mA. Heerlijk speelgoed.

Verder zit in elke pomp een 12 volt accu. Altijd handig. Elke pomp heeft een Buzzer. Hall effect sensors en sensors waar ik de functie nog niet van snap. SPEELGOED.

Trouwens: door de arduino op zo'n motor te zetten, heb je een precisie pomp. Je kunt het mechanisme op het filmpje (hierboven gelinkt) zien. Wanneer iemand precies zo'n precisie pomp voor zijn project nodig heeft: ik heb ze niet allemaal zelf nodig... ;)

Ik ga nu proberen het display-board te "reverse engineeren". Er zitten 8 x 7 segment dispays op HDSPA101, 2 x 4 LED indicators en een in tweeen gezaagde LED-bar.

Eigenlijk zouden we een soort database met dit soort spul moeten hebben. Kunnen we het goedkoop en leuk houden voor ons prutsers. Zo kreeg ik vandaag 13 x een LED-matrix binnen van 10 bij 6 8x8 LED-arrays. Dat waren op 80 na 50.000 LEDjes die door de bus vielen. Ze waren - opvalend genoeg - nog geen tientje het stuk. Op circuits online zijn ze al een aardig eind met het ontrafelen van de firmware. Zou mooi zijn wanneer zo'n 35 x 20 cm bord met 3.840 LEDjes op bijvoorbeeld een Arduino DUE aangesloten kan worden. Maar wat ik bedoel: ik zie die borden voor een prikje en wil er eigenlijk een paar onder geïnteresseerde doorverkopen zonder winst. Kan die koopjes niet laten liggen, maar heb ze nooit allemaal nodig. Misschien hebben anderen ook van dit soort spul. Kunnen we ruilmarktje gaan spelen. Is maar een idee. :ugeek: :idea:
http://huinink.info/wp-content/uploads/2013/02/fds1851.jpg

Advertisement

Berichten: 85
Geregistreerd: 10 Jan 2013, 14:51
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Schatkist gevonden!

Berichtdoor Karel » 19 Mrt 2013, 23:34

Hoi Paul,

Een vliegende kraai vangt altijd wat! Gefeliciteerd met je vangst. Voor zo'n pomp heb je waarschijnlijk ook nog een stukje infuusslang nodig? Ik kan me voorstellen dat zo'n nauwkeurige pomp 'zonder meer' al handig is om de flowmeters voor mijn brandstofverbruiksmeter te calibreren.

Groet, Karel
If you think education is expensive, try ignorance! (Derek Bok)

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Schatkist gevonden!

Berichtdoor pjh » 20 Mrt 2013, 00:50

Houd ik zo'n pomp voor je apart karel.
Jij bent voor zover ik weet al vanaf het begin bezig met de brandstofverbruiksmeter.
Ik kan de stepper nu niet al te lang aan doen, omdat dan de chip te heet wordt.
Verder heb ik ze niet getest.
Alle accu's lijken te werken, want zonder snoer springen ze allemaal aan.
Misschien zit er wel een werkende bij. Dan kun je ècht nauwkeurig druppelen.
Geef even via de prive link je gegevens.



12 elementjes golven

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Schatkist gevonden!

Berichtdoor pjh » 20 Mrt 2013, 01:27

@karel: Heb er eentje met een klep. Deze is nodig voor het transport van vloeistof. Werkend geheel zo. Ik vermoed dan elke slappe slang die zich tot dicht toe laat comprimeren voldoet. Diameter max 5-6 mm of zo. Ben 'snel' filmpje van je stepper ( http://youtu.be/xpftg7JN2fw ) aan het uploaden. Het weegt 1400 gram. De (2?) sensoren zitten er nog bij.

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: Schatkist gevonden!

Berichtdoor Rudi » 20 Mrt 2013, 13:41

Enig idee wat het zou kosten om zo'n LED matrixbord naar België te verzenden?
Lijkt me erg leuk om mee te experimenteren.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Schatkist gevonden!

Berichtdoor pjh » 20 Mrt 2013, 17:15

Financieel gezien kost het kwa geld 2,25 euro duurder om het naar jou te sturen, dan aan mijn buurman.
Tot 2 kg Nederland 6,75
Tot 2 kg Belgie 9,00

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: Schatkist gevonden!

Berichtdoor Rudi » 20 Mrt 2013, 20:14

PB verstuurd.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Schatkist gevonden!

Berichtdoor pjh » 20 Mrt 2013, 21:10

Hier vind je de pogingen het LEDbord aan de praat te krijgen.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/111430
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Schatkist gevonden!

Berichtdoor pjh » 20 Mrt 2013, 22:17

er zat ook een oude puls-oximeter in. Oude groene CRT. Er zitten I/O connecties op de achterkant, maar het 6 kg zware apparaat kan alleen zuurstof gehalte en hartslag meten. I/O ?
Filmpje van eerste keer aan: http://youtu.be/Kxfdl1wMURw

Berichten: 24
Geregistreerd: 07 Apr 2013, 17:57

Re: Schatkist gevonden!

Berichtdoor moegibike » 08 Apr 2013, 10:40

hoi , mag ik vragen welk type de dc maxton motoren zijn ,en staat er toevallig de tandwielverhouding op ?

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten