selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 247
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 13:39

selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor DeDraak » 12 Okt 2018, 17:04

Hallo,

Wie kan mij een duwtje de goede kant op geven?
Zoals de titel het al zegt wil ik graag weten welke weerstand ik moet gebruiken voor een 4N35 octocoupler?
Ik wil de octocoupler gebruiken om een relais te schakelen. Nu zie ik op internet veel voorbeelden van 220Ohm en 330 Ohm maar ik probeer te begrijpen waarom ze juist deze gebruiken..

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor Rudi » 12 Okt 2018, 19:01

Bedoel je tussen een Arduino output pin en de infrared diode van de 4N35?
Als je de datasheet van de 4N35 erbij neemt dan lees je dat de maximale stroom 50mA mag bedragen. Je zou dus kunnen besluiten dat je een weerstand van 5V/0,05A=100 ohm zou kunnen gebruiken.
Echter ... de Arduino of beter gezegd de processor die op het bordje zit kan maximaal 40mA per uitgang leveren. De minimale weerstand zou dus 5/0,04=125ohm mogen zijn. Maar waarom op het randje werken... ook bij een verminderde stroom zal de diode nog voldoende licht geven. 220 of 330 ohm maakt daarom niet zoveel uit. Ik zou eerder 330 ohm kiezen om aan de veilige kant te blijven.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Gebruikers-avatar
Berichten: 270
Geregistreerd: 30 Dec 2012, 11:42

Re: selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor Rudi » 12 Okt 2018, 19:02

Rudi schreef:Bedoel je tussen een Arduino output pin en de infrared diode van de 4N35?
Als je de datasheet van de 4N35 erbij neemt dan lees je dat de maximale stroom 50mA mag bedragen. Je zou dus kunnen besluiten dat je een weerstand van 5V/0,05A=100 ohm zou kunnen gebruiken.
Echter ... de Arduino of beter gezegd de processor die op het bordje zit kan maximaal 40mA per uitgang leveren. De minimale weerstand zou dus 5/0,04=125ohm mogen zijn. Maar waarom op het randje werken... ook bij een verminderde stroom zal de diode nog voldoende licht geven om de fototransistor aan te sturen. 220 of 330 ohm maakt daarom niet zoveel uit. Ik zou eerder 330 ohm kiezen om aan de veilige kant te blijven.
Arduinows!
Why do computer programmers confuse Halloween with Christmas? Because Oct 31 = Dec 25
I got 01100011 problems but a bit ain't 00000001

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor Koepel » 12 Okt 2018, 19:06

Ze zijn gemaakt voor 10 mA voor de ingangkant (de interne led), maar dat hangt af aan wie je het vraagt.
Volgens de datasheet mag je gaan tot 50 mA en bij 1 mA doen ze ook al iets.
De forward voltage drop is 1.1 V bij 10 mA en 25 °C.
Dus bij 5V krijg je: ( 5V - 1.1V ) / 10mA = 390 Ω

Aansturen met 5 mA is nog steeds prima.
Dan krijg je ( 5V - 1.1V ) / 5mA = 780 Ω.

Dus met een waarde van 470 Ω zit je goed.

Ik ga er van uit, dat er nog een transistor tussen de opto-coupler en het relais zit.
Wil je met de uitgang van de opto-coupler meteen een relais aansturen, dan kan het nodig zijn om wat extra stroom aan de ingang te geven, dan kan de uitgang meer stroom hebben. In de datasheet staan voldoende leuke grafiekjes die het verband laten zien.

Berichten: 247
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 13:39

Re: selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor DeDraak » 12 Okt 2018, 23:40

Rudi schreef:Bedoel je tussen een Arduino output pin en de infrared diode van de 4N35?
Als je de datasheet van de 4N35 erbij neemt dan lees je dat de maximale stroom 50mA mag bedragen. Je zou dus kunnen besluiten dat je een weerstand van 5V/0,05A=100 ohm zou kunnen gebruiken.
Echter ... de Arduino of beter gezegd de processor die op het bordje zit kan maximaal 40mA per uitgang leveren. De minimale weerstand zou dus 5/0,04=125ohm mogen zijn. Maar waarom op het randje werken... ook bij een verminderde stroom zal de diode nog voldoende licht geven. 220 of 330 ohm maakt daarom niet zoveel uit. Ik zou eerder 330 ohm kiezen om aan de veilige kant te blijven.


Ja ik bedoel inderdaad tussen de output pin en de infrarood diode van de 4N35, Bedankt voor deze uitleg!

Berichten: 247
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 13:39

Re: selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor DeDraak » 12 Okt 2018, 23:57

Hallo Koepel, bedankt voor dit duidelijke verhaal!
Ik heb nog geen transistor geselecteerd aan de andere zijde van 4N35, wanneer moet ik dit gaan doen? Het relais gaat een digitale input van een plc aansturen. hier komen dus geen grote stromen doorheen te lopen.

Ik wil dit relais gaan schakelen: SRD-05vdc-sl-c.
Die gebruikt volgens mij een stroom van 70mA. Is dit dan ook de reden dat je altijd een octocoupler moet gebruiken met dit type relais?

Nu zou ik nog op de pinout een ledje willen laten mee schakelen zodat ik kan zien dat de uitgang hoog is. Moet ik dan nog ergens op letten?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor Koepel » 13 Okt 2018, 07:32

Een digitale ingang van een PLC, is dat 0V of 24V ?

De 70 mA voor het relais heeft niet te maken met de optocoupler. De optocoupler zorgt alleen voor een elektrische scheiding.

Wanneer je niet zomaar een circuit uit je mouw kan schudden, dan kun je beter een module kopen: https://www.tinytronics.nl/shop/nl/diversen/relais/5v-relais-1-channel-hoog-actief?search=relais.

Het kan ook met alleen een optocoupler. Er staan voldoende voorbeelden op internet. Blijkbaar is er verschil tussen de PCL apparaten. De ene PLC heeft een ingang die wat stroom nodig heeft voor een ledje, en een andere PCL heeft een hoogohmige ingang.

Het kan zelfs met een klein reed-relais. Sommige reed-relais zijn zo klein, dat een Arduino Uno of Mega 2560 het relais rechtstreeks kan bedienen.

Wanneer je de optocoupler 5 mA geeft en dan nog een ledje er naast van 5 mA, dan levert de Arduino pin 10 mA, dat is nog ruim on de 20 mA die een Arduino Uno of Mega 2560 kan leveren. Welk Arduino board gebruik je ?

Berichten: 247
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 13:39

Re: selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor DeDraak » 13 Okt 2018, 09:38

De voeding van de plc is 12Vdc maar welke spanning er over de digitale ingang gaat weet ik niet. Dit is ook geen hoge belasting omdat deze ingang alleen maar een contact open of gesloten wilt zien. Dan zou ik dat eens moeten gaan meten wat de spanning is die over de ingang gaat. Deze plc heeft wel een ingang die wat stroom nodig heeft voor een ledje!

Met die 70 mA bedoel ik eigenlijk dat deze dus niet rechtstreeks op de Arduino aangesloten kan worden, omdat de Arduino maximaal 20 mA kan leveren toch?

Die bordjes heb ik liggen maar ik wil zelf een print gaan maken en maak nu ook gebruik van een Atmega328p chip (zelfbouw Uno) dus ik probeer de schakeling te begrijpen.

Ik ga zelf geen vermogen met het relais schakelen, ik wil de plc alleen aanbieden dat er een input is of niet, dus ik denk dat een 4N35 alleen voldoende zal zijn toch?

Ik heb ledjes liggen met een maximale doorlaat stroom van 20 mA en een maximale doorlaat spanning van 3 Volt. Als ik bij deze led een weerstand van 330Ohm ga gebruiken dan zit ik veilig lijkt me? 3 / 330 = 9 mA

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor Koepel » 13 Okt 2018, 10:05

Een contact open of gesloten? Je bedoelt 12V aan de ingang of de ingang open?
Dan zou je iets dergelijks kunnen doen (maar dan met 12V en geen 24V natuurlijk):
Afbeelding
Meestal is gespecificeerd dat bijvoorbeeld lager dan 5V als "laag" wordt gezien en meer dan 15V als "hoog" (dit is voor een 24V PLC).

Een led van 20 mA doet het prima met 10 mA. Sommige leds van 20 mA zijn al helder licht bij 1 mA.

Er zijn mogelijkheden genoeg. Een relais is natuurlijk veilig en werkt bij alle PLC's. Als je iets anders wilt, dan kun je dat eerst eens proberen met die PLC. Staan er gegevens van die PLC online? Als je iets hebt dat goed werkt, dan kun je een schema maken en dat eens aan iemand met electronica-kennis laten zien.

De ATmega328P kan tot 20 mA leveren (40 mA kortsluitstroom), voor 70 mA heb je een transistor nodig.

Berichten: 247
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 13:39

Re: selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor DeDraak » 13 Okt 2018, 10:24

Hallo Koepel,

Bedankt voor je snelle reactie!

Ja dat bedoel ik, in dit geval komt er 12 volt op de ingang of niet, de digitale input is "hoog" of "laag" inderdaad.
Deze schets bedoel ik ja, als ik gewoon een weerstand van minimaal 330Ohm tussen de uitgang van de Atmega en de 4N35 plaats dan hoef ik aan de andere kant van de octocoupler niks te plaatsen tenzij (volgens de datasheet) de collector stroom hoger is dan 50 mA toch?

Zoals je zegt kan de ATmega328p 20mA leveren, het relais wat ik toepas heeft volgens de gegevens een stroom van 70mA, dit kan dus niet zonder bv een octocoupler zoals we nu gescheten hebben, dus rechtstreeks op de uitgang?

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten