selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor nicoverduin » 13 Okt 2018, 10:28

Kort maar krachtig: nope
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Advertisement

Berichten: 247
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 13:39

Re: selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor DeDraak » 13 Okt 2018, 10:31

nicoverduin schreef:Kort maar krachtig: nope


Jij bedoelt dat ik het relais dus niet zonder octocoupler rechtstreeks aan zou kunnen sluiten?

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor Koepel » 13 Okt 2018, 10:33

De optocoupler heeft niets te maken met het kunnen aansturen van 70 mA. Daar is een transistor voor.

De uitgang van de 4N35 optocoupler (de collector) haalt geen 50 mA. Deze optocoupler doet aan de uitgang slechts de helft van de stroom die het aan de ingang krijgt. Het ledje binnenin samen met de optische transistor heeft dus een laag rendement.

Berichten: 247
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 13:39

Re: selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor DeDraak » 13 Okt 2018, 10:43

Koepel schreef:De optocoupler heeft niets te maken met het kunnen aansturen van 70 mA. Daar is een transistor voor.

De uitgang van de 4N35 optocoupler (de collector) haalt geen 50 mA. Deze optocoupler doet aan de uitgang slechts de helft van de stroom die het aan de ingang krijgt. Het ledje binnenin samen met de optische transistor heeft dus een laag rendement.


Ik zou dus het relais achterwegen kunnen laten? gewoon zoals je op de afbeelding ziet?

Ik lees net bij de fabrikant dat het potentieel vrije ingangen zijn, waar Max 5A 24V ac/dc geschakeld mag worden..

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor Koepel » 13 Okt 2018, 11:18

DeDraak schreef:Ik lees net bij de fabrikant dat het potentieel vrije ingangen zijn, waar Max 5A 24V ac/dc geschakeld mag worden..


Welke fabrikant? Waar lees je dat? Kun je een link er naar toe geven? Is er een datasheet? Wat is the type van de PLC?

Misschien zijn het al optocoupler ingangen, maar waarschijnlijk hebben ze dan een bepaald voltage nodig om dat als "hoog" te zien.

Je vraag is dus eigenlijk: Hallo allemaal, ik wil zelf een Arduino compatible printje maken met een ATmega328P, die op ... Volt draait en dat aansluiten aan een digitale ingang van een PCL van het merk ... en het type ..., hier is een link naar de PLC: ...). Hoe kan ik dat aansluiten?

Berichten: 247
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 13:39

Re: selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor DeDraak » 13 Okt 2018, 11:33

https://brcontrols.lingacms.nl/upload/br_aa80f23d/files/downloads/leaflet-riod240-W7bzSy.pdf

Dit is de link..

Ik zou de vraag zo kunnen stellen ja maar soms is dat van te voren moeilijk te bepalen..

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor nicoverduin » 13 Okt 2018, 14:12

Koepel schreef:
DeDraak schreef:Ik lees net bij de fabrikant dat het potentieel vrije ingangen zijn, waar Max 5A 24V ac/dc geschakeld mag worden..




Je vraag is dus eigenlijk: Hallo allemaal, ik wil zelf een Arduino compatible printje maken met een ATmega328P, die op ... Volt draait en dat aansluiten aan een digitale ingang van een PCL van het merk ... en het type ..., hier is een link naar de PLC: ...). Hoe kan ik dat aansluiten?
En dat al na 15 posts :lol: :lol: :lol: :lol:
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 247
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 13:39

Re: selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor DeDraak » 13 Okt 2018, 15:48

nicoverduin schreef:
Koepel schreef:
DeDraak schreef:Ik lees net bij de fabrikant dat het potentieel vrije ingangen zijn, waar Max 5A 24V ac/dc geschakeld mag worden..




Je vraag is dus eigenlijk: Hallo allemaal, ik wil zelf een Arduino compatible printje maken met een ATmega328P, die op ... Volt draait en dat aansluiten aan een digitale ingang van een PCL van het merk ... en het type ..., hier is een link naar de PLC: ...). Hoe kan ik dat aansluiten?
En dat al na 15 posts :lol: :lol: :lol: :lol:


Het is niet zo dat ik niet eens wist wat voor een soort ingangen het waren. ik had alleen nog nooit eerder opgezocht wat de eventuele spanningen waren. Ik werk al 8 jaar met deze "plc's" wij gebruiken de digitale ingangen puur voor bedrijfs en storingsmeldingen etc..

Maar goed, laten we even On topic blijven..

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor shooter » 13 Okt 2018, 22:50

nico spot een beetje, terecht denk ik.
een ingang op een PLC heeft geen 5 Ampere.
dus wat is de stroom die nodig is, en wat is de minimale spanning waarop de ingang goed detecteert? dat kan zeker 12 Volt zijn, maar de PLC is 24 Volt.
Je hebt geluk, je kunt deze ook met een simpele ULN2003 of zo prima bedienen. dan sluit je de uitgangen aan op een ULN die dan de 0 ingangen schakelt, de inputs van de PLC simpel aan 24 Volt hangen en klaar.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 247
Geregistreerd: 03 Okt 2015, 13:39

Re: selecteren weerstand 4N35 octocoupler

Berichtdoor DeDraak » 14 Okt 2018, 09:51

shooter schreef:nico spot een beetje, terecht denk ik.
een ingang op een PLC heeft geen 5 Ampere.
dus wat is de stroom die nodig is, en wat is de minimale spanning waarop de ingang goed detecteert? dat kan zeker 12 Volt zijn, maar de PLC is 24 Volt.
Je hebt geluk, je kunt deze ook met een simpele ULN2003 of zo prima bedienen. dan sluit je de uitgangen aan op een ULN die dan de 0 ingangen schakelt, de inputs van de PLC simpel aan 24 Volt hangen en klaar.


Maar ik heb een berg aan 4n35 liggen, daar zou het toch ook mee moeten lukken? een ULN2003 zegt mij nog helemaal niks, wat is daar het voordeel mee t.o.v een 4N35?
Uiteindelijk wil ik wel 6 uitgangen zo schakelen, ik zie net dat zo'n ULN2003 dat wel kan.
Ik heb in princiepe alles in huis om 6 relais te gaan gebruiken, dan heb ik gewoon potentiaal vrije contacten die ik aan de plc kan aanbieden.

Elk alternatief is natuurlijk welkom, ik ben lid geworden om te leren!

VorigeVolgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten