Goedkope Logic Analyser, Open Logic Sniffer - OLS

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Goedkope Logic Analyser, Open Logic Sniffer - OLS

Berichtdoor astrofrostbyte » 19 Feb 2013, 11:07

Net de Open Logic Sniffer binnen , gekocht bij http://www.watterott.com/index.php?page=product&info=1633 voor 45 Euro.

Een logic analyser is een meetapparaatje om digitale signalen zichtbaar te maken 'over de tijd', dit kan bijvoorbeeld ook met een oscilloscoop echter heeft een scoop vaak maar 2 kanalen. Kortom kan zeer handig zijn bij het debuggen van arduino projectjes.

Basis Specificaties:
    16 Buffered channels + 16 unbuffered channels
    200MHz samplespeed
    24k samples
    RLE - Run Length Encoding
    Complex triggers (4 stages AND/OR) + delay

Even een webpage gemaakt met een basis meting aan een arduino SPI frame :
https://sites.google.com/site/openlogicsniffer/home/arduino_spi_frame


Het is trouwens ook mogelijk om van je arduino een Logic analyser te maken , echter vallen de specificaties erg tegen.
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Goedkope Logic Analyser, Open Logic Sniffer - OLS

Berichtdoor pjh » 19 Feb 2013, 22:08

Heb recent op het EEVBLOG van Dave Jones een episode over de logic analyser gezien. Als leek op het gebied van elektronica, snap je niet direct het verschil met een oscilloscoop. Jij maakt het ook kort en goed duidelijk. Je hebt dus goede ervaring met deze? Zou je hem weer kopen? En waarom deze? Vragen voor het geval mijn overwegingen richting aanschaf gaan. Begin het nut (& noodzaak?) van die dingen in te zien. 'tBeste. Paul

EEVblog #44
Part 1 - Logic Analyzer Tutorial http://youtu.be/TWKY6W1C9yM
Part 2 - Logic Analyzer Tutorial http://youtu.be/nAlNP-Z4QAQ

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: Goedkope Logic Analyser, Open Logic Sniffer - OLS

Berichtdoor astrofrostbyte » 20 Feb 2013, 23:15

Erg goede uitleg door die Dave Jones, hij gaat echt alle puntjes af.
Ik heb nog niet veel ervaring ermee ik heb 'm nog maar net een paar dagen, maar voordat ik hem kocht heb ik wel een lange tijd het marktaanbod in de gaten gehouden.
Ik kwam toch steeds weer uit bij die OLS, 200Mhz samplerate, 32 channels, RLE, complex triggering, Pre- Post-buffers, external clock, etc... en dat voor 45Euro.
Het Open- Source/ -hardware principe sta ik zeker achter.
Qua software is er wel wat keuze die deze (SUMP protocol) kan aansturen, ik heb stille hoop dat http://sigrok.org ook nog wat word.

Met een digitaal scoopje kan je eigenlijk ook heel veel doen, en een scoop heeft zeker voorrang op een LogicAnalyser. Maar scoopje heb ik al, en merkte vaak ook wel dat ik kanalen te kort kwam, en dat triggeren op bepaalde momenten moeilijk was.
De OLS heeft ook een Trigger-Out, die kan je aan je Trigger van je scoop hangen en kan je de relatie tussen analoge en complexe digitale signalen bekijken.
Oh ja... , 45Euro , is wel z'n sterkste punt :)
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Goedkope Logic Analyser, Open Logic Sniffer - OLS

Berichtdoor pjh » 21 Feb 2013, 08:47

klinkt helemaal goed. Dank voor de info.Paul

Berichten: 33
Geregistreerd: 22 Dec 2012, 19:07

Re: Goedkope Logic Analyser, Open Logic Sniffer - OLS

Berichtdoor muffin » 27 Mrt 2013, 00:07

pjh schreef:Heb recent op het EEVBLOG van Dave Jones een episode over de logic analyser gezien. Als leek op het gebied van elektronica, snap je niet direct het verschil met een oscilloscoop.


He paul,
Het verschil met een oscilloscoop is eigenlijk het volgende: Een oscilloscoop is een meettoestel dat signalen analoog meet: Je kan er dus signaalvormen mee zichtbaar maken en ook op elk punt van het signaal meten hoe sterk (hoeveel volt) het is, je kan de signaalveranderingen ook meten in de tijd: aantal hertz of cycles per second. Een logic analyser gaat eigenlijk niet zozeer de amplitude ofte sterkte van het signaal meten maar legt meer de nadruk op de hoog/laag veranderingen in de tijd én in combinatie van meerdere kanalen. Dit is puur digitaal gedoe: 1 of nul; 5 volt of nul volt.
mvg,
Jacques

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Goedkope Logic Analyser, Open Logic Sniffer - OLS

Berichtdoor pjh » 27 Mrt 2013, 23:04

Dank voor je uitleg. Helder! :D

Berichten: 33
Geregistreerd: 22 Dec 2012, 19:07

Re: Goedkope Logic Analyser, Open Logic Sniffer - OLS

Berichtdoor muffin » 12 Apr 2013, 21:21

Ik heb de Rigol DS1052D geheugen oscilloscoop / logic analyser met 16kanalen : http://www.batronix.com/shop/oscillosco ... 1052D.html
héél goed en compleet toestel voor zijn prijs!

Gebruikers-avatar
Berichten: 700
Geregistreerd: 05 Mrt 2012, 21:56
Woonplaats: Appingedam

Re: Goedkope Logic Analyser, Open Logic Sniffer - OLS

Berichtdoor pjh » 12 Apr 2013, 22:29

Okay Muffin. Dat is een aardig ding.
Of aardig. Best goed. Ja. Dat beschrijft het: best goed.
Dat klinkt niet erg enthousiast zul je denken.
En dat is dan goed gedacht.
Want ik verkeer in de luxe van een heuse PM 3208 van PHILIPS.
Die gaat 20 Mhz.
Ja: dat lees je goed: TWINTIG MEGA HERTzzzz.
DAT is SNELLER DAN EEN ARDUINO!!!!!!!
Afbeelding

Gebruikers-avatar
Berichten: 229
Geregistreerd: 20 Jan 2013, 12:01

Re: Goedkope Logic Analyser, Open Logic Sniffer - OLS

Berichtdoor astrofrostbyte » 13 Apr 2013, 07:16

mooi instrument hoor ... die van muffin , ik zou je bijna een hoop bugs toe wensen in je projectjes zodat je lekker kan gaan zoeken met je nieuwe scoop/analyser :D
Gear: Arduino- Uno,Due,Ethernet,Mega2560 , OLS LogicAnalyser, TDS1002, Rigol DG1022, J-Link EDU, BusPirate

Berichten: 33
Geregistreerd: 22 Dec 2012, 19:07

Re: Goedkope Logic Analyser, Open Logic Sniffer - OLS

Berichtdoor muffin » 13 Apr 2013, 09:03

pjh schreef:Okay Muffin. Dat is een aardig ding.
Of aardig. Best goed. Ja. Dat beschrijft het: best goed.
Dat klinkt niet erg enthousiast zul je denken.
En dat is dan goed gedacht.
Want ik verkeer in de luxe van een heuse PM 3208 van PHILIPS.
Die gaat 20 Mhz.
Ja: dat lees je goed: TWINTIG MEGA HERTzzzz.
DAT is SNELLER DAN EEN ARDUINO!!!!!!!


De Rigol gaat wel 50 Mhz Paul, en hou er rekening mee dat je probe in de stand X1 ook de bandbreedte vermindert tot 6 a 7 Mhz!
Hier gaat het niet om die megahertzen maar om de geheugen- en andere functies die je niet hebt op de Philips PM3208, wat overigens een heel goed toestel was voor zijn tijd. ;)

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten