Drivers voor stappenmotors

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Feb 2018, 12:03

Drivers voor stappenmotors

Berichtdoor martinpaul » 04 Feb 2018, 12:22

Bij de Jonge Onderzoekers bouwen we een 3D printer aangestuurd door een Arduino Mega.

Hierop komt een shield RAMPS 1.4.

Als motoren gebruiken we NEMA 17 met de A4988 als driver.

De X- en de Y-as draaien in de test perfect. De Z-as geeft problemen. De Z-as maakt gebruik van 2 motoren die tegelijk worden aangestuurd door 1 driver.

Het lijkt er op alsof de motoren te weinig stroom krijgen. De A4988 levert max 2,5 A en de motoren hebben ongeveer 1,7 A nodig.

Klopt mijn redenatie? Zoja, heeft iemand een advies? Bijvoorbeeld een zwaardere driver?

Of zie ik iets over het hoofd en kunnen de motoren best met wat minder stroom uit de voeten?

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Drivers voor stappenmotors

Berichtdoor nicoverduin » 04 Feb 2018, 14:35

Ik heb dezelfde driver lopen.
Het kan zijn dat de Z-as niet soepel loopt waardoor er veel meer weerstand is op de motoren.
Die drivers op zich zijn prima. Het kan echter zijn dat je de stroom verkeerd hebt ingesteld voor die drivers. Hier wat meer info : http://forums.reprap.org/read.php?262,648000
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Feb 2018, 12:03

Re: Drivers voor stappenmotors

Berichtdoor martinpaul » 04 Feb 2018, 20:08

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik zag dat ik in mijn vraag iets vergeten was. De driver levert max 2,5 A en de motoren vragen elk 1,7 A. Dus bij elkaar 3,4 A.
Je zegt dat je dezelfde drivers gebruikt, maar welke stappenmotor gebruik je. Of wat is hun stroomverbruik.

Ik laat de motoren onbelast draaien om mogelijke wrijving van de printer uit te sluiten.

De link die je stuurde geeft hier niet direct een oplossing voor, maar wel een heel waardevolle tip om in de driverpositie voor de tweede extruder te gebruiken en dan de 2 Zmotoren elk met hun eigen driver aan te sturen. Een goede workaround, als mijn theorie over het maximum stroomverbruik klopt.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Drivers voor stappenmotors

Berichtdoor nicoverduin » 04 Feb 2018, 23:33

Die 1.7a is wat de motor max mag hebben. Maar heb je die driver wel goed ingesteld met die potmeter
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Drivers voor stappenmotors

Berichtdoor shooter » 04 Feb 2018, 23:38

Er zijn een paar manieren om het op te lossen, je kunt beide motoren in serie zetten, het voltage aan de voeding moet dan wel omhoog, maar dat is geen probleem, want de stroom wordt door de driver beperkt.
beter is natuurlijk om er nog een driver bij te zetten.zoals nico voorstelt.
Zorg dat het geheel heel soepel loopt, haal eerst alle geleidingen weg, dat rammelt dan wel, maar dan loopt het wel soepel. Ga dan alle boutjes en moertjes aandraaien als het geheel netjes uitgelijnd is. ook alle uitlijningen (dus de motor met de as moeten goed zijn, soepel draaien,
De stroom kun je gewoon meten, en dus ook instellen met het kleine potmetertje.
En afhankelijk van waar jullie zitten (er zijn meer DJO) kom ik graag een keer kijken.
paul deelen
shooter@home.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Feb 2018, 12:03

Re: Drivers voor stappenmotors

Berichtdoor martinpaul » 11 Feb 2018, 17:45

Dank voor de reacties.

Ik heb de Z-beweging nu goed staan met een extra driver. Gelukkig biedt Marlin de optie op daar de 2e extruder plek voor te gebruiken.

Het probleem blijft me bezig houden, omdat bij andere jonge onderzoekers de Z-beweging geen problemen geeft. Het enige verschil is, dat zij een officiële voeding gebruiken en wij een oude PC-voeding hergebruiken. Volgens het etiket kan deze 12 A leveren over de 12 Volt uitgang. Het heatbed staat nog niet aan, dus het vermogen zou geen probleem mogen zijn.
Maar misschien zien we iets over het hoofd.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Drivers voor stappenmotors

Berichtdoor nicoverduin » 11 Feb 2018, 18:11

Aan de voeding ligt het niet.... ik ga nog steeds uit van een verkeerd afgestelde stepper driver
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Feb 2018, 12:03

Re: Drivers voor stappenmotors

Berichtdoor martinpaul » 13 Feb 2018, 18:08

Ik kan geen logische verklaring vinden, dat het aan de voeding zou liggen. Dus ik ben het met je eens. Maar soms moet je alle opties proberen uit te sluiten.

Dus in alle rust weer beide motoren op 1 driver gezet en potmeter zo goed mogelijk ingesteld.
- Met stappen van 0,1 mm gaat het goed, motoren hebben ook voldoende kracht.
- Net stappen van 1 mm zie ik het volgende:
Motoren gaan met voldoende kracht naar de ingestelde positie.
Maar aan het eind komen ze in een soort resonantie terecht, voor een halve seconde of zo.
Ik kan dat niet goed verklaren.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Drivers voor stappenmotors

Berichtdoor nicoverduin » 13 Feb 2018, 21:56

Heb je nu al gemeten wat de stroom in driver? Want we blijven maar eindeloos om die hete brij draaien en dan gaan we gokken... en dat doe je in zandvoort
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 5
Geregistreerd: 04 Feb 2018, 12:03

Re: Drivers voor stappenmotors

Berichtdoor martinpaul » 14 Feb 2018, 11:07

Ik zal de stroom gaan meten. Ik neem aan dat ik beide wikkelingen zal moeten meten?
Ik kom pas vrijdag weer bij de Jonge Onderzoekers, ik heb thuis om te meten te weinig spullen.

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten