Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 14
Geregistreerd: 25 Mei 2014, 09:45

Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor Oscar f1 » 31 Dec 2017, 20:23

Voor een panorama adapter wil ik mijn camera (Fuji X-M1 ) electronisch bedienen.

Ik heb een electronische draadonspanner gekocht,
die via de USB poort de camera laat focusen en ontspannen.

In de draadontspanner zitten twee weerstanden,
een als pull down (den ik) en een voor het focusen ( soort midden stand).(Focussen is niet gewenst bij panorama's)
Een van de draden is verbonden met de mantel en ik ga er vanuit dat dat de Ground is.

Voor een ander project heb ik dat met een relais gedaan, maar dat is nu te groot en te zwaar.
Op Youtube vond ik een beschrijving waar het gedaan werd met een Mosfet.
Omdat ik geen verstand heb van mosfets ( behalve slopen) heb ik hier getekend hoe ik het wil aansluiten,
op een manier dat er geen stroom gaat lopen van het Arduino board naar de camera of andersom.
Pin D2 van de Arduino wordt hoog als de camera af moet gaan.


Afbeelding

Heb ik wel de juiste pinnen gebruikt van de Mosfet?
Welk type/soort mosfet moet ik kopen?
Camera heeft een 7,2 accu.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor Koepel » 01 Jan 2018, 03:57

Doe eerst maar een stapje terug.

Het gerommel met je fototoestel zou ik niet doen. Er zijn heus wel kleine reed relais van 5V 10mA. Die 10mA mag je met een Arduino Nano direct aansturen zonder transistor.

Over dat plaatje kan ik weinig zeggen. Het komt erg vreemd over om die mosfet op die manier aan te sluiten. Of eigenlijk is de mosfet misschien goed aangesloten, maar ik begrijp die linker weerstand van 220Ω niet. Zijn er gegevens van hoe de schakelaars van een remote control met weerstanden er uit ziet ?

De batterijen op de 5V pin ? Dat kan wel, denk ik. Wanneer je oplaadbare NiMH batterijen gebruiken die erg vol zijn, dan is het 1.3 * 4 = 5.2V. De microcontroller kan tot 5.5V en gaat pas stuk bij ongeveer 6.0V.
Als ze leeg raken is het 1.1 * 4 = 4.4V, dan loopt de Arduino nog steeds goed.

Wanneer je echter alkaline batterijen gebruikt, dan wordt het 1.55 * 4 = 6.2V. Dat is (volgens de datasheet) teveel.

Kun je de bron vermelden ? Als je een Youtube video noemt, dan heb ik graag een link er naar toe.

Berichten: 14
Geregistreerd: 25 Mei 2014, 09:45

Re: Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor Oscar f1 » 01 Jan 2018, 12:44

Koepel schreef:..........
Kun je de bron vermelden ? Als je een Youtube video noemt, dan heb ik graag een link er naar toe.


https://youtu.be/RjAFnMmWovc

Berichten: 14
Geregistreerd: 25 Mei 2014, 09:45

Re: Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor Oscar f1 » 01 Jan 2018, 12:52

Koepel schreef: Er zijn heus wel kleine reed relais van 5V 10mA. Die 10mA mag je met een Arduino Nano direct aansturen zonder transistor.

..............................................


je bedoelt zoiets?

https://www.conrad.nl/nl/reedrelais-1x-no-5-vdc-05-a-10-w-1300078.html

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor nicoverduin » 01 Jan 2018, 13:15

Bijvoorbeeld....
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor Koepel » 01 Jan 2018, 13:30

Hij zegt in het filmpje dat het gewone open-collector ingangen zijn. Dat kan ook met gewone transistors. Maar jij kunt beter reed relais gebruiken, dat is veel veiliger. De mosfets die hij gebruikt, zijn speciale low-voltage mosfets.

Een schema of specificaties of iets over weerstanden van de bediening heb ik nog niet gezien. Met zoveel onduidelijkheid zou ik voor de veiligste manier kiezen die wel werkt.

Jij hebt zo'n remote controller ? Dan kun je schakelaars vervangen door reed relais.

Een reed relais van 10mA mag niet aan de nieuwere Arduino boards, maar wel aan de Arduino Uno, Nano, Mega 2560 boards. Wanneer je de pin als OUTPUT zet en het als OUTPUT laat staan, dan mag je dat reed relais aansluiten zonder verdere beveiliging. Het omschakelen kan een puls van de spoel van het relais geven, maar die is maximaal 10mA, terwijl een pin als OUTPUT 40mA kan opvangen.

Zo'n klein reed relais in plastic DIL behuizing is heel wat kleiner dan een relais module ;)

Berichten: 14
Geregistreerd: 25 Mei 2014, 09:45

Re: Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor Oscar f1 » 01 Jan 2018, 20:57

Koepel schreef:H....................................Maar jij kunt beter reed relais gebruiken, dat is veel veiliger.................................


Dat is een prima oplossing,
ik had deze kleine relais nog niet gevonden.

Deze lijkt me bruikbaar hoewel ik geen stroom verbruik kan vinden.

https://nl.aliexpress.com/item/Free-shipping-10pcs-20pcs-SIP-1A05-SIP-1A05-DIP4-reed-relay-5V-Voltage/32799163488.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.78rHQW

Afbeelding

Berichten: 14
Geregistreerd: 25 Mei 2014, 09:45

Re: Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor Oscar f1 » 01 Jan 2018, 20:59

Koepel schreef:...................De batterijen op de 5V pin ? ...................


Ik ben nog op zoek naar de beste stroombron,
liefst iets wat ook een beetje tegen de koude kan,
maar vooral lekker klein is.
en 5 tot 6 volt geeft.

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor Koepel » 01 Jan 2018, 21:32

De meeste batterijen hebben problemen met vriestemperaturen.
Het verschilt ook nog eens per merk en type.

Ik was op zoek naar een battery pack. Maar dan wel een battery pack die me niet in de steek laat. Nu heb ik NiMH batterijen: http://arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=12&t=2594. Helaas kan ik bij de fabrikant niet vinden wat ze doen met lage temperatuur.

Wanneer je goedkope rommel op AliExpress koopt, dan zou ik iets kiezen waar gegevens bij staan: https://www.aliexpress.com/item/5PCS-5V-Relay-SIP-1A05-Reed-Switch-Relay-For-PAN-CHANG-Relay-4PIN-New/32824682194.html.
En controleer ook nog maar eens extra met een multimeter of het echt klopt.
Iedereen kan een paar draden om een reed-switch wikkelen en het in plastic gieten.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Fotocamera afdrukken met Mosfet.

Berichtdoor shooter » 02 Jan 2018, 08:32

Een hele simpele transistor is hier al ruim voldoende, Ik durf het zelfs wel direct aan, (nou ja met een diode erbij,) of met nog een driver voor je stappenmotor, dat zijn ook open collector uitgangen.
paul deelen
shooter@home.nl

Volgende

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Bing [Bot] en 11 gasten