Verbruiker op lichtnet signaliseren

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 Dec 2017, 23:26
Woonplaats: Deventer

Verbruiker op lichtnet signaliseren

Berichtdoor Hoofdnoorman » 21 Dec 2017, 00:25

Ik hoop de vraag in het juiste topic te plaatsen. Ik ben op zoek naar een stuk hardware, shield of mogelijk softwarematige oplossing.

Probleemstelling!

In veel campers vindt je omvormers. Deze zijn om 12 volt om te zetten naar 220 volt om op die manier bijvoorbeeld 220 volt apparatuur te kunnen gebruiken. Vrijwel alle omvormers zijn van het aan/uit type. In de aanstand verbruiken ze 15 wh en dat is niet gewenst als je een beperkte accuvoorraad hebt. Dus, na gebruik de omvormer uitschakelen.
Nu wil ik dit automatisch gaan doen.
Stel, ik zet het koffieapparaat aan, de arduino ziet dat er een verbruiker is ingeschakeld en geeft op zijn beurt de omvormer opdracht om 220 te leveren.
Ik moet dus wat verzinnen om te zien of er een apparaat aangezet wordt op het lichtnet dat spanning hebben wil.

Ik dacht het als volgt te gaan doen.

Ik zet een spanning van de Arduino op 1 pen van het apparaat. De andere pen sluit ik aan op de analog in. In het apparaat zit een verwarmingselement met een weerstand van 91 Ohm. (Koffiezetter) Ik stelde mij voor dat er dan een miniem voltage op de andere pen komt als het apparaat aangeschakeld wordt. (Er is dus nog geen 220 op die lijn aanwezig!!)
Dit voltage wilde ik opvangen op A0 en dan eerst meetdraden dmv een relais van het net afhalen en daarna de 220 aan te zetten. Zolang het koffieapparaat werkt, zal hij belasting geven. Die kan ik echter wel meten en heb daarvoor een shield besteld.
Zodra ik het apparaat heb uitgeschakeld, is er geen belasting meer. Het shield geeft dit door en de omvormer wordt uitgeschakeld. Na een aantal seconden zal dan toch weer de verbruikerspion aangeschakeld worden.


Ik heb een serial monitor op de Arduino. Ik heb het koffieapparaat op tafel en 5 volt op de één stekkerpen. De arduino slaat gelijk op tilt. Hoe kan dit?
Is er, of weet iemand of er een verklikker is die dit alles simpel kan overnemen?
Met vriendelijke groet,

Rudy.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 Dec 2017, 23:26
Woonplaats: Deventer

Re: Verbruiker op lichtnet signaliseren

Berichtdoor Hoofdnoorman » 21 Dec 2017, 11:24

Op een of andere manier werkt het nu.
Het lijkt dat de stroom verloren gaat in de verwarmingsweerstand van de koffiezetter. Ik heb er nu een 1k weerstand tussen gezet en nu signaleert hij feilloos dat er een apparaat spanning wil hebben. Ook een lichtnetadapter doet hem reageren.
Leuk, nu kan ik verder.
Met vriendelijke groet,

Rudy.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Verbruiker op lichtnet signaliseren

Berichtdoor nicoverduin » 21 Dec 2017, 12:35

En wat doe je nu als de lampen al aan staan? Hoe ga je dan je koffie apparaat checken? En stroom(energie) gaat nooit verloren maar kan we worden omgezet
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Verbruiker op lichtnet signaliseren

Berichtdoor shooter » 21 Dec 2017, 20:16

1k is wat weinig als er 230 Volt op staat dan gaat er veel stroom lopen nou ja 230 mA en dat is dus best veel vermogen.
Een senseo zal niet lukken, maar een gewone wel.
Zorg dat je 2 relais gebruikt, want de rest spanning is te hoog voor een arduino, dus eerst de 230 eraf en dan 10 seconden later kun je de testspanning erop zetten.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 Dec 2017, 23:26
Woonplaats: Deventer

Re: Verbruiker op lichtnet signaliseren

Berichtdoor Hoofdnoorman » 22 Dec 2017, 00:02

@nicoverduin,
Het is een camper. Vrijwel alle apparatuur zoals verlichting, tv, sat, computer, printer, fietsacculader werken al via 12 volt. De laatste 3 apparaten met StepUp's.
Er blijft wat aan stroomvretende apparaten over die via de omvormer moeten, o.a. koffiezetmachine, naaimachine, strijkijzer en bakoven.
Het boordnet is stroomloos. Omvormer is uit. Ik zet het koffieapparaat aan. de Arduino ziet dit en ontkoppelt d.m.v. een relais de testdraden van het boordnet. Meteen daarna schakelt een ander relais de omvormer aan. Nu is er 220 volt op het boordnet en gaat er een amperemeting lopen. De arduino ziet dat er belasting is en houdt de 220 volt levering in stand. De arduino wordt zo geprogrammeerd dat hij even 2 minuten de 220 volt laat staan als de vraag weg valt. Immers zowel de oven, koffieapparaat en strijkijzer hebben een mechanische thermostaat voor de temperatuurregeling.
Is er na twee minuten nog geen vraag naar 220 meer, dan schakelt het relais de omvormer uit. Hierna wacht de arduino even een tiental seconden en schakelt dan weer de grd en A0 op het boordnet om weer te gaan waken.

@Shooter.
Ja, je hebt begrepen wat ik wil en inderdaad ik gebruik relais.
Ik heb al een soort componentenschema gemaakt en zal proberen het nu te plaatsen.

Afbeelding

Omdat ik toevallig een omvormer heb die automatisch over kan schakelen op walspanning, had ik een extra relais getekend. Dit gaat niet zo aangesloten worden. Er komt een reedschakelaar in het klepje van de walspanningscontactdoos.


Dure omvormers hebben soms een soort ECO stand. Die schakelen elke minuut even aan en kijken of er belasting is. Is er geen belasting, dan schakelt deze weer uit. Het scheelt wel heel veel in het stroomverbruik maar de omvormer is een factor 4 duurder dan die van mij.
Met vriendelijke groet,

Rudy.

Gebruikers-avatar
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 Dec 2017, 23:26
Woonplaats: Deventer

Re: Verbruiker op lichtnet signaliseren

Berichtdoor Hoofdnoorman » 22 Dec 2017, 00:14

Mijn "verbruikerspion" werkt nu perfect. Ik was reeds bezig om dit gedeelte van de sketch verder af te werken door er led's aan te koppelen om de schakeltoestand aan te geven.
Nu kom ik er net achter dat het alleen maar werkt bij de Ohmse belastingen. Mijn koffiezetter had ik even ergens anders voor nodig en nam ook een beetje teveel plek in op mijn kleine camper tafel. Dus nam ik een (moderne) telefoon lader. Helaas, dit werkt niet. Wel met een andere (ouderwetse) bloktrafo ladertje.

Wat ik mij echter niet kan voorstellen is dat er niet al ergens iets op de markt is wat doet wat ik wil.
Met vriendelijke groet,

Rudy.

Gebruikers-avatar
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 Dec 2017, 23:26
Woonplaats: Deventer

Re: Verbruiker op lichtnet signaliseren

Berichtdoor Hoofdnoorman » 22 Dec 2017, 01:41

Hier even het stroomschema. Het gedeelte van de walspanning is nog niet af.
Het is meer dan 40 jaar geleden dat ik zoiets heb getekend, dus ik hoop dat het duidelijk is.

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Rudy.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Verbruiker op lichtnet signaliseren

Berichtdoor shooter » 22 Dec 2017, 13:49

ziet er prima uit hoor, je moet nog wel iets bedenken dat je de walstroom kunt zien, want als deze uitvalt dan moet de omvormer toch aan, maar ik denk dat je dit uit de omvormer kunt halen, daar zit wel een ledje op om dat te laten zien.
en bij dat ledje kun je een optocoupler tussen zetten zodat jouw arduino dat kan zien.
je kunt er overigens niet vanuit gaan dat blauw inderdaad nul is, en zet op je 230 Volt relais nog een contact zodat je meetrelais niet aangaat zolang er 230 Volt aanwezig is. Voor de veiligheid, want anders staat er ineens 230 op je arduino.
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 8
Geregistreerd: 20 Dec 2017, 23:26
Woonplaats: Deventer

Re: Verbruiker op lichtnet signaliseren

Berichtdoor Hoofdnoorman » 22 Dec 2017, 18:35

Dag Paul,

Voor de walstroom maak ik een reedcontact in de toevoerdoos aan de camper. Om de stekker er in te steken moet er een klepje opgetild worden. Zodra dat gebeurd, schakelt hij dadelijk de "verbruiker spion" uit via dat tweepolig relais.
Het is een soort UPS. Zodra de walstroom wegvalt, schakelt hij zelf over naar de omvormer. Ook de beveiligingen moet ik allemaal serieus nakijken.
Uiteindelijk moet het ook door een ander foolproof aangesloten kunnen worden.

Overigens heb ik de afgelopen 5 jaar geen walstroom gebruikt. IK heb 560 Wp aan panelen op het dak en 400 Ah aan accu's. Ondanks dat ik veel apparatuur gebruik, kom ik zelden in stroom nood.

Wel is het de bedoeling dat straks alles in de omvormer gemonteerd gaat worden. Daar is nog plaats genoeg.
Met vriendelijke groet,

Rudy.

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten