Barebone onderdelen hulp

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 4
Geregistreerd: 08 Dec 2017, 17:35

Barebone onderdelen hulp

Berichtdoor Bringamosa » 08 Dec 2017, 17:38

Beste allemaal,

Ik wil mijn eerste standalone/bareboard arduino gaan bouwen.

Ik heb al wat research gedaan natuurlijk naar hoe het te bouwen en wat er nodig is maar graag wil ik weten of er naar jullie mening nog wat mist of wat er nog erg handig zou zijn.

Tot nu toe heb ik dit lijstje:

Voor de barebone zelf:
ATMEGA328-PU
16 MHz crystal.
22 pF capacitors.
2 0,1uf ceramic decoupling capacitors.
10k Ohm resistor.
Reset knop.

boaoloader burnen:
FTDI FT232 usb serial adapter

Optioneel:
28 pin PID socket to avoid soldering directly to the ATMEGA328-PU

Graag zou ik ook willen weten welk "draad" jullie gebruiken om te solderen. CAT5 ethernet kabel is ok maar ik moet het gestripte stukje kabel bewerken om het goed te laten hechten is nogal omslachtig.

Alvast bedankt voor de hulp
Laatst gewijzigd door Bringamosa op 08 Dec 2017, 17:48, in totaal 1 keer gewijzigd.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: Barebone onderdelen hulp

Berichtdoor Koepel » 08 Dec 2017, 17:44

Hallo, en welkom op dit forum.

Dit gaat over power: https://www.gammon.com.au/power

Voor batterijen is het gemakkelijker als je 8 MHz kiest, dan blijft de ATmega328P werken bij lagere voltages.

Je kunt een 8 MHz Pro Mini kopen: https://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-1pcs-pro-mini-atmega328-Pro-Mini-328-Mini-ATMEGA328-3-3V-8MHz-for-Arduino/32340942669.html.
Als je daar de voltage regulator en de led van af soldeert, dan ben je er ook.

Je kunt dan bijvoorbeeld 3 AA batterijen aan de VCC pin verbinden. Vervolgens nog een goede library vinden voor de sleep mode, en het loopt langer dan een jaar.

Wanneer je project afgerond is, doe dan de usb-serial module die je gebruikte er bij in de doos (als je project in een doos zit ;) ). Anders loop je over een paar jaar alles af toe zoeken waar je ook al weer zo'n usb-serial module hebt liggen.
Laatst gewijzigd door Koepel op 08 Dec 2017, 17:51, in totaal 1 keer gewijzigd.

Berichten: 4
Geregistreerd: 08 Dec 2017, 17:35

Re: Barebone onderdelen hulp

Berichtdoor Bringamosa » 08 Dec 2017, 17:50

Bedankt voor de sneller reactie Koepel. Ik wou graag het geheel zelf in elkaar solderen. Vroeg me af of er daarvoor nog tips waren misschien.

Werkt dit dan heb ik al een project waarin het verwerkt kan worden wat niet per se low power hoeft te zijn mar dan weet ik dat het me lukt. Daarna maar eens kijken naar nog meer low power mogelijkheden, de Atmega op8 Mhz draaien is niet zo heel moeilijk had ik al gelezen.

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Barebone onderdelen hulp

Berichtdoor nicoverduin » 08 Dec 2017, 20:27

Ondanks dezelfde vraag op het internationale NL forum:
a) Ik zou zelf een print ontwerpen en laten maken in China (is mooier, beter, degelijker en stabieler en ook nog vermoedelijk goedkoper) dan zelf iets in elkaar prutsen
b) Als de Arduino in Sleep mode is, dan is er nog weinig over dat batterij stroom trekt.
c) Ik werk altijd met printen en degelijke schroef terminals of flatcable connectoren. Daarnaast heb ik een paar kilometer draad liggen in verschillende diktes en 10 kleuren. Het is maar net waarvoor je het wilt gebruiken.
d) Voor gepruts onder een experimenteer print kun je het beste harde kern gebruiken 0.6mm diameter.
e) 'Plakken' over solderen zegt is over je vaardigheid. Misschien een reden om eens een goede bout te kopen en te gaan oefenen.....

Of zoals Koepel al zei: Koop een 8Mhz pro mini en sloop die 2 onderdelen eraf.
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 08 Dec 2017, 17:35

Re: Barebone onderdelen hulp

Berichtdoor Bringamosa » 08 Dec 2017, 20:41

nicoverduin schreef:Ondanks dezelfde vraag op het internationale NL forum:

a) Ik zou zelf een print ontwerpen en laten maken in China (is mooier, beter, degelijker en stabieler en ook nog vermoedelijk goedkoper) dan zelf iets in elkaar prutsen
b) Als de Arduino in Sleep mode is, dan is er nog weinig over dat batterij stroom trekt.
c) Ik werk altijd met printen en degelijke schroef terminals of flatcable connectoren. Daarnaast heb ik een paar kilometer draad liggen in verschillende diktes en 10 kleuren. Het is maar net waarvoor je het wilt gebruiken.
d) Voor gepruts onder een experimenteer print kun je het beste harde kern gebruiken 0.6mm diameter.
e) 'Plakken' over solderen zegt is over je vaardigheid. Misschien een reden om eens een goede bout te kopen en te gaan oefenen.....

Of zoals Koepel al zei: Koop een 8Mhz pro mini en sloop die 2 onderdelen eraf.


Bedankt voor je reactie. Inderdaad op verschillende fora dezelfde vraag. Wie weet zitten er wel mensen hier op het forum die daar niet zitten of andersom. Doe ik ook als ik voor onderdelen ga shoppen, verschillende verkopers benaderen. Wie weet meer kans :)

a) Heb ik inderdaad overwogen. Kan ik me nog zeker in verdiepen. Het allergoedkoopste is een klant en klaar ding kopen zoals in de link van koepel, zoals ik als eerder aangaf, minder plezier.

b) Sleep mode op je uno doet vrij weinig vanwege alle poespas erop en eraan. Ook al gaat hij in sleep onder andere de led blijft continue aan. Binnen paar uur de batterij leeg. Onder andere daarom de zelfbouw dus nu.

c,d en e) ik heb flink wat dubbelzijdig perfboard liggen en inderdaad met enkele solide kern hierop solderen is het makkelijkste. Ik denk dat mijn soldeer vaardigheden best ok zijn, aangezien ik nergens anders problemen mee heb en enkel met de CAT5 draad. Buiten de isolatie om is het koper draadje zelf ook gecoat dus moet je dat eerst bewerken voordat je er fatsoenlijk mee kan solderen. En dat neemt dus meer tijd en dus was ik op zoek naar iets anders. Mag ik weten waar jij je kilometers draad van verschillende kleuren en diktes vandaan haalt?

Gebruikers-avatar
Berichten: 5043
Geregistreerd: 13 Mei 2013, 20:57
Woonplaats: Heemskerk

Re: Barebone onderdelen hulp

Berichtdoor nicoverduin » 08 Dec 2017, 20:47

rs, farnell, tme, mouser enz enz
Docent HBO Technische Informatica, Embedded ontwikkelaar & elektronicus
http://www.verelec.nl

Berichten: 4
Geregistreerd: 08 Dec 2017, 17:35

Re: Barebone onderdelen hulp

Berichtdoor Bringamosa » 08 Dec 2017, 20:53

danku danku. Helaas kan ik niet bij farnell bestellen ii zal die andere eens bekijken.

edit:
Kom toevallig een site tegen waarmee ik via iemand met een kvk nummer en dus wel een account bij farnell kan bestellen.

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: Barebone onderdelen hulp

Berichtdoor shooter » 10 Dec 2017, 19:16

iedereen kan een kvk nummer aanvragen hoor, dus dat is het probleem niet, maar in china is het wel goedkoper.
paul deelen
shooter@home.nl

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten