LED en Wattage

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Gebruikers-avatar
Berichten: 111
Geregistreerd: 01 Jun 2016, 20:14

LED en Wattage

Berichtdoor ruudhot » 28 Nov 2017, 21:07

Hallo allemaal,

Ik zit met een klein (reken) probleempje.

Het is toch zo dat als je het Wattage van een verbruiker uit wilt rekenen, dat je de stroom vermenigvuldigd met de spanning?
M.A.W. P = U X I

Nu heb ik een aantal LED's gemeten, en kom altijd te laag uit.

Voorbeeld:
Ik heb een LED gekocht van 12V en 4 Watt.
Als ik de stroom meet (bij 12,0 V) dan meet ik krap 200 mA. Het zou er dan op neerkomen, dat de LED 12,0 X 0,2 = 2,4 Watt is.
De leverancier zegt echter 4W.
Nu weet ik ook wel dat de meeste leveranciers wat overdrijven, maar dit vindt ik wel wat veel.

Of is het zo, dat je niet domweg de formule (P = U X I) bij LED's mag toepassen?

Groet,
Ruud.

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: LED en Wattage

Berichtdoor Koepel » 28 Nov 2017, 21:39

Dan is het 2,4 Watt. Punt. ●

Er zijn echter nog wel een paar haken en ogen.
Heb je een goede kwaliteit multimeter (bijvoorbeeld een Fluke) ?
Heb je gemeten hoeveel spanningsval er ontstond door de stroommeting van de multimeter en de draden van de multimeter ?
Stel dat de led een pulserende stroom vraagt, dan klopt het niet meer wat de meter aangeeft. Volgens mij vraagt de led gewoon een constante stroom, dus dit zal niet zo zijn.
Misschien dat de geadviseerde converter iets meer levert dan 12V en het vermogen van de led wel richting de 4 Watt gaat.

Ach, als je op Ebay of AliExpress een led koopt van 4 Watt die 20.000 uur mee gaat, dan hoef je niet raar op te kijken als hij maar 1000 uur meegaat omdat opgegeven stroom eigenlijk te hoog is en het eigenlijk een 1 Watt led is voor 5000 uur.

Als je maar niet zo'n multimeter van minder dan 5 euro hebt gebruikt :lol:

Berichten: 4064
Geregistreerd: 16 Okt 2013, 14:31
Woonplaats: s hertogenbosch

Re: LED en Wattage

Berichtdoor shooter » 29 Nov 2017, 12:09

en dan heb je nog niet eens de lichtopbrengst gemeten, die is nog veel erger overdreven. Helaas de wereld zit zo in elkaar, en ze komen er nog mee weg.
Ja je mag de formule wel gebruiken, maar deze is zeker niet rechtlijnig, maak maar eens een grafiek bij verschillende spanningen (niet PWM, maar gewoon een regelbare voeding)
paul deelen
shooter@home.nl

Gebruikers-avatar
Berichten: 111
Geregistreerd: 01 Jun 2016, 20:14

Re: LED en Wattage

Berichtdoor ruudhot » 30 Nov 2017, 20:56

Bedankt beiden, voor alle info.

Groet,
Ruud.

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten