HSU-07 vochtsensor

Hardware die niet past in bovenstaande onderwerpen
Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

HSU-07 vochtsensor

Berichtdoor Kamh » 07 Okt 2017, 18:09

Hallo,
Ben aan het expirementeren met een vochtsensor, type HSU-07 met 4 pinnen. helaas geen exacte pinout te vinden dus via printje de aansluiting voor V+ en gnd gevonden ( zit een op-amp op), blijft over dus signaal en blanco pin. INO in uno gezet en geeft via serieel monitor alleen maar vreemde tekens. Bestaat er een speciale lib voor de HSU-07 , gebruik nu de HT11 en HT22 lib.

wie heeft hier al eens een poging mee gedaan ?

Vr.grtz
Kees

Advertisement

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: HSU-07 vochtsensor

Berichtdoor Koepel » 07 Okt 2017, 23:34

Neem een grote hamer... BENG! sla die sensor tot moes. https://youtu.be/c-4iOOfgBQo?t=52s
Koop vervolgens een normale hedendaagse sensor. Bij Sparkfun en Adafruit hebben ze een selectie van goede sensors gemaakt.

Heb je die sensor uit een oude printer ? Je hebt er toch geen geld voor betaald ? Is het een printje of alleen de sensor ?
Als ik er naar google, dan vind ik datasheets, gegevens, aansluitingen, enzovoorts.

Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

Re: HSU-07 vochtsensor

Berichtdoor Kamh » 11 Okt 2017, 20:59

Neem een grote hamer... BENG! sla die sensor tot moes. https://youtu.be/c-4iOOfgBQo?t=52s
Koop vervolgens een normale hedendaagse sensor. Bij Sparkfun en Adafruit hebben ze een selectie van goede sensors gemaakt.

Heb je die sensor uit een oude printer ?
Ja. HP-laser met defecte unit. Nieuwe kopen was goedkoper dan reparatie.

Je hebt er toch geen geld voor betaald ?
Niets.

Is het een printje of alleen de sensor ?
Complete sensor met op-ampje op printje.

Als ik er naar google, dan vind ik datasheets, gegevens, aansluitingen, enzovoorts.[/quote]
klopt, heb ook wat gevonden maar nergens een lib file te vinden. Ben nog niet slim genoeg om dit zelf te maken. begin okt een aantal dingen uit CN ontvangen om eens uit te proberen en hopenlijk wat ervan te leren. Keybordje, joystick, servo's e.d. goedkope dingen. Werken ook nog !!
Wacht nu op Bluetooth module van €1,92 , kijken om een lamp aan/uit te doen met Iphone. Samen met een wifi module besteld, totaal voor €4,23 gekocht ;-)
GSM module vond ik nog te ingewikkeld maar die kost daar ook maar ca €5.

Servo bij conrad 4,99 en die loopt slecht, haperend met veel herrie . Zelfde type in CN voor €0,92 !!! Loopt zeer soepel en mooi regelmatig en heel stil !!!

Op joystick aangesloten en zie het wonder........ het werkte in 1x !!! Nu dus waarden aan het veranderen om te kijken hoe en wat waarop werkt.

Ken jij "RemoteXY" ? ervaring mee ?? is voor wifi en Bleutooth en 5 kanalen.

Vr.grtz
Kees

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: HSU-07 vochtsensor

Berichtdoor Koepel » 11 Okt 2017, 21:38

In de datasheet staat dat er een analog signaal uitkomt, en er staat ook een curve in om het voltage om te zetten naar humidity. Dus misschien met een online-curve-fitting-tool kun je tot een formule komen.

Ik zat te tobben met humidity sensors die allemaal iets anders aangaven. Maar ik heb de juiste gevonden: de BME280 (http://arduinoforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=2447).
De BME280 is een 3.3V sensor, die kun je niet zomaar aan een Arduino Uno verbinden.

Met Bluetooth en wifi kun je beter goede producten nemn. Als er iets mocht haperen, dan is het misschien de kwaliteit van de Bluetooth.

Dus... uh... je hebt geen RGB programmeerbare ledstrip gekocht ? Zoek bij AliExpress een op "ws2812b".

RemoteXY heb nog nooit geprobeerd.

Berichten: 49
Geregistreerd: 31 Mrt 2017, 22:23
Woonplaats: Soesterberg

Re: HSU-07 vochtsensor

Berichtdoor Kamh » 11 Okt 2017, 21:59

Hoi,

Nee LED strip is niet spannend :-) . Ooit een strip witte gekocht voor onder een luifel, 12 volt en 5mtr lang. Dubbel tape vast geplakt en branden nog altijd.

Goede kwaliteit kopen ben ik met je eens. Maar die servo die ik kocht bij conrad heeft een merk van hun zelf en werkt slecht. Op de bijsluiter staat een heel verhaal en......... made in China !!! Kan ik dus ook net zo goed daar kopen. goedkoper en kan dus een betere kwaliteit kopen voor minder ;-)

die gekochte joystick bijv zijn exact de zelfde als ik bij adafruit kan kopen alleen tegen veeeeeeeel hogere prijs. Natuurlijk de btw en ze willen er ook wat aan verdienen maar 2stuks voor € 0,92 is wel enorm wat goedkoper dan bij hun. Gooi ik 1 op de tien slechte weg heb ik nog voordeel :-)

Zodra ik wat met die remote heb gedaan laat ik het weten, leuk projekt voor beginner dan dus. ( precies wat voor mij :-) )

Leren van C voor arduino valt tegen, als je ouder wordt leert het moelijker. Uitproberen gaat dan beter. vallen en opstaan dus:-)

Weken geleden een regelbare voeding gekocht 0-30V en 0-3Amp als bouwpakketprint. gister een oude transformator gevonden die precies past EN 24V EN 4 Amp kan leveren. Nu dus druk met bouwen regelbare voeding. Werkte al op 18 volt maar geen power en te lage spanning.

Tja zo blijf je aan het hobbyen.:-)

Vr.grtz
Kees

Gebruikers-avatar
Berichten: 2655
Geregistreerd: 06 Aug 2016, 01:03

Re: HSU-07 vochtsensor

Berichtdoor Koepel » 12 Okt 2017, 10:53

Wees toch maar een beetje voorzichtig.

Natuurlijk zijn veel producten hetzelfde, die je veel goekoper in China kunt kopen.
Soms wordt echter een serie in een fabriek afgekeurd en "vernietigd". Vervolgens komen die onderdelen op Ebay en zo terecht.
Soms zitten er oude gebruikte onderdelen in een apparaat. Bijvoorbeeld accupacks, waar gebruikte accucellen in zitten.

Wanneer je een apparaat in Nederland koopt, dan voldoet het aan de keurmerken. Wanneer een apparaat in China koopt, dan gaat dat buiten alles om. En ja, die apparaten zijn inderdaad vaak onveilig.

Laat maar weten of die RemoteXY lukt. Ik gebruik een webpagina op de Arduino die ik via mijn wifi met een browser kan bekijken en bedienen.

Terug naar Overige hardware

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten